• 0

Privé auto en oude auto

Beste lezers,

 

Na dagen lang zoeken ga ik mijn vraag toch hier neerleggen.

 

Zoals velen ben ik aan het kijken wat voor mij het voordeligste is qua auto aanschaf. Ik start als zzp'er in november. Ik heb besloten geen km registratie te willen bijhouden, maar wel btw over ook de privekilometers te willen aftrekken. Klopt mijn volgende conclusie?

 

- Als ik de auto privé aanschaf, de btw over de aanschaf niet aftrek, ik alleen aan het eind van het jaar 1,5% over de cataloguswaarde aan btw betaal en verder geen bijtelling heb? Ik hoef hierbij geen km registratie bij te houden en alle gebruiks en onderhoudskosten zijn aftrekbaar.

 

Hiernaast heb ik nog twee andere vragen:

1. Ik heb een auto van 26 jaar oud. Als ik deze op de vorig genoemde manier zou willen gebruiken en dus ook zakelijk en alles aftrekken, van welke cataloguswaarde moet ik dan uit gaan?

 

2. Hoe zit het met mogelijkheden tot aftrek van btw als ik een auto rijd die op naam van mijn partner staat (samenlevingscontract)?

 

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Denise,

 

Wanneer je de auto als privé (voor de IB) aanmerkt heb je inderdaad geen bijtelling voor de inkomstenbelasting. Je mag € 0,19 per KM aftrekken van de winst voor de zakelijk gereden kilometers. Meer dan deze € 0,19 per KM mag je zakelijk niet opvoeren. Zelfs parkeerkosten die je zakelijk maakt zitten al verweven in deze € 0,19 per KM.

 

Voor de BTW kun je de auto inderdaad wel als zakelijk beschouwen. Voor de auto van 26 jaar oud dien je ook de cataloguswaarde te hanteren voor wat betreft het bepalen van het prive-gebruik BTW. De BTW voor gebruik en onderhoud mag je dus terugvragen, aan het eind van het jaar dien je weer 1,5% van de cataloguswaarde terug te betalen. Dit geldt dus in de situatie dat je geen kilometers bijhoudt.

 

groet,

Marc

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mark,

 

Bedankt voor je reactie. Voor die 19 cent per km moet ik dus wel km registratie bijhouden? Of is het zo dat ik ervoor kan kiezen dit niet te doen, mijn parkeervergunning zakelijk te boeken en alle km ook zakelijk te boeken?

 

Ik zie in onderstaande link dat volledig aftrek niet mogelijk is, maar als ik dan in de link erna kijk,, onder het kopje 'geen km registratie' lijkt dit er juist weer wel op. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/u_rijdt_in_uw_eigen_auto

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto

 

'Voorbeeld

 

U hebt een auto gekocht met een catalogusprijs van € 45.000, inclusief btw en bpm. U hebt de btw op het onderhoud en gebruik van deze auto volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook zakelijk, maar u hebt geen sluitende kilometeradministratie. Voor het privégebruik moet u dan 1,5% x € 45.000 = € 675 btw betalen.'

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het eigenlijk nog steeds niet. Ik lees het kopje 'uw rijdt in uw eigen auto'

 

"Gevolgen voor de btw

 

Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Voor zover de auto wordt gebruikt voor privédoeleinden is geen aftrek mogelijk. Voor het bepalen van het privégebruik maakt het uit of u een kilometeradministratie bijhoudt."

 

Ik wil mijn prive aangeschafte auto ook zakelijk rijden en alles (ook privé km en volledig onderhoud) aftrekken van de belasting, maar geen km registratie of zakelijke ritten bijhouden. Is dat mogelijk en wat betkent het dan voor mij?

 

Link naar reactie
  • 0

Om het even heel makkelijk te verwoorden:

 

BTW:

Voor het onderhoud en gebruik van je auto vraag je de door jou betaalde BTW terug middels de aangifte BTW. Aan het eind van het jaar, in je laatste BTW aangifte, vermeld je ook het privé-gebruik van de auto: 1,5% van de cataloguswaarde.

 

Aftrekposten, als kosten neem je: € 0,19 per zakelijk gereden KM. Verder geen aftrek voor parkeren, onderhoud of gebruik.

 

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

 

Gr.

Marc

 

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marc,

 

Top dank je. Voor mijn volledig begrip:

 

BTW: deze doe ik per kwartaal. Alles benzine en onderhoud (en parkeervergunning?) voor zover aan btw betaald, verreken ik in de btw.

Bij mijn laatste aangifte btw tel ik 1,5% van de cataloguswaarde en die betaal ik.

 

Inkomstenbelasting eind van het jaar: ik haal 19 cent per zakelijk gereden km van de inkomsten af en betaal hierover dus geen inkomstenbelasting.

 

Heb ik het zo goed?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil mijn prive aangeschafte auto ook zakelijk rijden en alles (ook privé km en volledig onderhoud) aftrekken van de belasting, maar geen km registratie of zakelijke ritten bijhouden. Is dat mogelijk en wat betkent het dan voor mij?

 

Dan wordt je auto ingebracht in de onderneming. Daarna behoort deze tot het ondernemingsvermogen. Dat kan je inderdaad doen wanneer je de onderneming start.

 

De auto wordt dan op de (begin-)balans gezet voor de marktwaarde (kan je bijvoorbeeld op Marktplaats opzoeken).

 

Alle kosten (plus afschrijvingen) zijn dan voor ‘de zaak’ m.a.w. deze zijn als bedrijfskosten aftrekbaar van de winst. Maar je moet wel een keer per jaar ‘bijtellen’ (dat komt dan weer ten gunste van de winst) een bedrag van 35% van de marktwaarde (omdat jouw auto ouder is dan 15 jaar).

 

En alle BTW kan je dan terugvragen/verrekenen. Maar ook hier moet je een jaarlijkse correctie voor het privégebruik maken, namelijk 1,5% (omdat je geen BTW over de aanschafprijs kon terugvragen/verrekenen) van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto (met een maximum van het bedrag van de voorbelasting in dat jaar).

De kans is dus (lijkt mij) vrij groot dat je per saldo helemaal geen BTW als voorbelasting kan claimen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus zoals ik dan begrijp is het:

 

- Bij privé aanschaffen 1,5% btw (vanuit prive zakelijk ingebrachte auto) én daarnaast bijtelling á bijv. 20% over de inkomstenbelasting.

 

Of;

 

- Zakelijk aanschaffen, BTW over aanschaf aftrekken en daarnaast 20% bijtelling over inkomstenbelasting.

 

Dan is een nieuwe auto zakelijk aanschaffen dus altijd voordeliger, want vanuit privé heb je én geen btw aftrek over aanschafprijs en daarnaast nog jaarlijks extra BTW (1,5%) wat je moet betalen naast de bijtelling?

Link naar reactie
  • 0

Nee.

 

Privévermogen: zoals Marc het omschreven heeft.

Ondernemingsvermogen: zoals ik het net omschreven heb, in jouw specifieke situatie.

 

Als je een andere auto zou aanschaffen, dan is de bijtelling (waarschijnlijk) 25%, 20% of 14%.

En de BTW correctie is 2.7% wanneer je de BTW op aanschaf terugvraagt/verrekent (de eerste 5 jaren).

 

Link naar reactie
  • 0

Toch weer even op de belastingsite gesnuffeld. Het volgende staat onder het kopje "Zakelijk gebruik van de privéauto" http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto

 

Geen kilometeradministratie

 

"Houdt u geen kilometeradministratie bij? Lees dan hieronder hoe u de aftrekbare btw op het onderhoud en gebruik uitrekent.

 

Geen kilometeradministratie

 

Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw.

 

 

Voorbeeld

 

U hebt een auto gekocht met een catalogusprijs van € 45.000, inclusief btw en bpm. U hebt de btw op het onderhoud en gebruik van deze auto volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook zakelijk, maar u hebt geen sluitende kilometeradministratie. Voor het privégebruik moet u dan 1,5% x € 45.000 = € 675 btw betalen.

 

Gebruikt u de auto ook voor vrijgestelde omzet? Dan kunt u het bedrag evenredig verlagen. Als u de auto bijvoorbeeld voor 50% gebruikt voor vrijgestelde omzet, wordt het bedrag 50% van € 675 = € 337. U hebt in zo’n geval namelijk de btw op het onderhoud en gebruik ook maar voor de helft afgetrokken.

 

U betaalt de btw bij de laatste aangifte van het boekjaar."

Link naar reactie
  • 0

Oké, meest eenvoudig en waarschijnlijk ook voordelig is dus waarschijnlijk om een nieuw klein autootje zakelijk aan te schaffen.

 

Ik heb gelezen dat de regeling voor auto's ouder dan 15 jaar niet meer geldt?! Voor zolang ik nu dus nog in mijn huidige auto rijd is het waarschijnlijk het handigste om alleen BTW af te trekken over het percentage onderhoud dat ik zakelijk rijd en dus de zakelijke km bij te houden en 19 cent per zakelijke km bij de inkomstenbelasting te verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ga wel even naar een boekhouder denk ik

 

Die heb je ook in allerlei soorten en maten, dus het is wel verstandig om iemand met enige kennis van zaken te zoeken als je wil horen of het meest voordelige is om zakelijk of privé te rijden, met ook nog de opties om een (ingebrachte) ‘youngtimer’ (ouder dan 15 jaar) of een spliksplinternieuwe auto te hebben.

Dit om dan een “valse start” te voorkomen bedoel ik.

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.