Mijn (toekomstige) zakenpartner spelen met het plan om vanuit een offshore bedrijf optiehandel gaan bedrijven op de AEX en de Amerikaanse beurzen voor Nederlandse klanten als voor eigen rekening. Klanten geven dan een mandaat om met hun geld te handelen wat uiteraard in contractvorm zal worden vastgelegd. Om in NL zoiets op te zetten als "kleine speler" is nagenoeg onmogelijk gezien de vele regeltjes en kapitaalvereisten vandaar dat het oog gevallen is op een IBC.

Vraag 1

In mijn zoektocht op het internet heb ik veel info gevonden hierover behalve hoe de fiscus hier nou mee om gaat. Ik zal mijn wereldinkomen moeten opgeven, geen probleem maar is het niet zo wanneer ik handel namens/vanuit een IBC mij moet houden aan de locale regelgeving? Er zijn geen bilaterale belastingverdragen met deze oorden voor zover ik weet. Ik woon/werk in NL en heb een hypotheek die netjes betaald wordt, in de toekomst vanuit de IBC wellicht, maar veel info is hierover niet te vinden. Maw, hoe kan ik dit fiscaal het slimste en legaal natuurlijk aanpakken?

Vraag 2

We zitten momenteel nog in de oriënterende fase en trachten zoveel mogelijk informatie te krijgen over wat de beste en meest werkbare constructie is. Er zijn meerdere aanbieders die dergelijke IBC kunnen opzetten in Panama,Cyprus en velen andere exotische oorden. Welke jurisdictie zou gezien de aard van de situatie het meest voor de hand liggend zijn?

Alvast dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47446-opzetten-van-ibc-voor-beurshandel/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Dr Contango,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Vraagje : wat is een IBC? Want ik neem aan dat jij daarmee iets anders bedoelt dan onderstaand :)

Norbert Bakker,

dpl Sgt. b.d. 448 IBC (Infanterie Beveiligings Compagnie)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Intermediate Bulk Container, maar er wordt waarschijnlijk International Business Corporation mee bedoeld :)

Ah, ik dacht al. Ik kwam via Google niet verder dan International Broadcasting Conference :)

Inhoudelijk:

Ik woon/werk in NL

Voor zover mij bekend moet je je dan gewoon houden aan de Nederlandse regelgeving, en heeft deze constructie daarom geen enkele meerwaarde.

Om in NL zoiets op te zetten als "kleine speler" is nagenoeg onmogelijk gezien de vele regeltjes en kapitaalvereisten

En waarom zouden die er gekomen zijn, denk je? ::) :P

lang verhaal kort, zonder waardeoordeel of moraalridderij: de NL AFM en/of DNB eisen omzeilen met een constructie van een in naam in het buitenland gevestigde onderneming terwijl je feitelijk handelt in Nederland gaat vroeg of laat goed mis. De boetes voor handelen zonder vergunning zijn niet mals : dat gaat al snel om tonnen, zo niet miljoenen boete.

En de AFM heeft toezicht en controle op de effectenhandel als een van haar speerpunten.

Meest voor de hand liggende oplossing: verhuis ook echt naar het buitenland, en voer je activiteiten daar uit.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar