• 0

2e beherende vennoot en aftrekposten

Mijn huidige bedrijf is een CV met stille- en een beherende vennoot. Ik wil graag mijn vrouw als tweede beherende vennoot in de CV opnemen zodat de onderneming profiteert van dubbele aftrekposten.

Indien aan alle voorwaarden van startersregeling, zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling wordt voldaan, heeft de tweede beherende vennoot dan ook recht op al deze aftrekposten en kortingen zoals heffings- en arbeidskorting?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Paul,

 

je partner zomaar medevennoot maken, maakt haar nog geen ondernemer. De wet IB voorziet daarin ook met een uitsluiting van het ondernemerschap voor partners die een ongebruikelijk samenwerkingsverband aangaan.

 

Daaronder wordt verstaan dat als de partner hoofdzakelijk ondersteunende diensten verricht dat zij dan niet in aanmerking kan komen voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

 

Dus de vraag: welke activiteiten verricht de CV en wat gaat je vrouw doen in de CV en in hoeverre wijkt dat af van wat er al gebeurt en is je vrouw ook gekwalificeerd om die werkzaamheden te doen (indien nodig).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je snelle antwoord.

Het bedrijf is sinds de oprichting afgelopen januari al behoorlijk gegroeid zodanig dat ik de werkzaamheden volgend jaar niet meer alleen kan doen. Mijn vrouw gaat dan ook dezelfde werkzaamheden verrichten als ik en is inmiddels volledig op de hoogte van alle aspecten hiervan.

Logischerwijs zal er sprake zijn van een noodzakelijke taakverdeling maar beide kunnen het bedrijf aantoonbaar runnen indien nodig.

Vanwege de aard van ons bedrijf (recreatie) is de 1225 uur norm voor zelfstandigenaftrek geen probleem, wij werken beide 7 dagen in de week waarbij er ook sprake is van zgn standby dienst, dus eigenlijk zo'n 14uur per dag per persoon.

 

Graag je reactie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.