• 0

VOF opheffen conform contract, vraag over aanmanen...

Beste HL-ers,

 

Ik ga mijn VOF opheffen en heb de andere vennoot hiervan onlangs op de hoogte gebracht conform lid 2. Nu vraag ik mij af, moet ik nu 3 maanden wachten totdat de vennoot (niet) tekent, of kan ik nu al lid 3 opstarten? Het lijkt nl. los te staan van 2. Alvast dank!

 

Artikel 7: Boekjaar, balans en winst- en verliesrekening

 

Lid 2: Na afloop van elk boekjaar, alsmede bij het einde van de vennootschap in de loop van enig

boekjaar, worden de boeken van de vennootschap afgesloten en wordt een balans en winst- en

verliesrekening (hierna jaarrekening) opgemaakt. De vennoten tekenen deze ten bewijze van

goedkeuring en van onderlinge décharge binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, of,

ingeval de vennootschap eindigt, binnen drie maanden na het einde van de vennootschap.

 

Lid 3: Blijft een vennoot gedurende vier weken, nadat hij door de andere vennoot daartoe bij

aangetekend schrijven is aangemaand, in gebreke bedoelde stukken te tekenen, dan zal - tenzij hij

binnen genoemde termijn van vier weken zijn bezwaar daartegen bij aangetekend schrijven heeft

kenbaar gemaakt - de tekening van de andere vennoot voor beiden verbindend zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank Joost,

 

Ok, irt het samen eens zijn, kan ik nu dan wel al aanmanen ? Ik heb geen zin om 3 maanden te wachten als blijkt dat ik dat nu al zou kunnen (lees aanmanen).

 

Hieronder de passage tav liquidatie:

 

Artikel 11: Liquidatie

Lid 1: Indien de vennootschap eindigt door opzegging, danwel in onderling overleg,

zullen de zaken der vennootschap zo spoedig mogelijk door de vennoten

worden geliquideerd, tenzij het bedrijf wordt voortgezet op de manier zoals

hierna vermeld in artikel 12.

Lid 2: Bij het eindigen der vennootschap is ieder van de vennoten in het vermogen

van de vennootschap gerechtigd, voor de bedragen waarvoor hij in de boeken

der vennootschap is gecrediteerd, vermeerderd of verminderd met zijn aandeel

in de winst of het verlies, gemaakt of geleden blijkens de overeenkomstig

artikel 7 opgemaakte jaarrekening.

 

 

________

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de update.

 

Laat ik even samenvatten want dat werkt vaak verhelderend:

 

Je hebt de VOF opgezegd, maar je maakt je druk om de jaarstukken van 2013 die nog niet getekend zijn door je compagnon. Klopt dat?

 

Voorts vraag je je af of je de VOF wel kunt opzeggen als de jaarstukken 2013 nog niet door hem getekend zijn. Klopt dat ook?

 

Ik vraag het met name omdat je in je openingspost aangeeft dat je opgezegd hebt conform lid 2 en daarbij verwijst naar het artikel over de ondertekening van de jaarstukken. Lid 2 van dat artikel heeft niets van doen met opzeggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Op jouw beide vragen kan ik 'ja' antwoorden.

 

Ik heb de VOF opgezegd zoals in ons contract vermeld, dmv een aangetekende brief (die is ontvangen door vennoot) en een balans en winst/verliesrekening. Omdat deze VOF een blok aan mijn been is wil ik er zsm van af.

 

Hoe en wanneer kan ik onderstaande uitvoeren?

1. Uitschrijving KvK.

2. BTW nummer stopzetten.

3. Bankrekening opheffen (dit kan ik volgens mij overigens enkel doen met een KvK uitreksel waarop staat dat de VOF is stopgezet)

 

Dankje!

Link naar reactie
  • 0

Mag ik, zeer bescheiden, vragen om inhoudelijke input ;)

 

Op jouw beide vragen kan ik 'ja' antwoorden.

 

Ik heb de VOF opgezegd zoals in ons contract vermeld, dmv een aangetekende brief (die is ontvangen door vennoot) en een balans en winst/verliesrekening. Omdat deze VOF een blok aan mijn been is wil ik er zsm van af.

 

Hoe en wanneer kan ik onderstaande uitvoeren?

1. Uitschrijving KvK.

2. BTW nummer stopzetten.

3. Bankrekening opheffen (dit kan ik volgens mij overigens enkel doen met een KvK uitreksel waarop staat dat de VOF is stopgezet)

 

Dankje!

Link naar reactie
  • 0

Dat kan je meteen doen, nu dat je de stekker eruit getrokken hebt.

 

Het enige is dat de jaarstukken die je gemaakt hebt (i.v.m. de staking) niet meteen geldig zijn: je moet eerst 3 maanden wachten, dan aanmanen en nog 4 weken wachten, vóór dat jij deze zelf kan vaststellen (m.a.w. ondertekenen zonder je vennoot).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus even terugkomend op mijn punten. Kan ik dus 1,2 en 3 uitvoeren zonder dat vennoot de jaarstukken heeft goedgekeurd? Verder, kan ik de VOF wel zonder ondertekening van de andere vennoot beëindigen? Dankje!

 

Dat kan je meteen doen, nu dat je de stekker eruit getrokken hebt.

 

Het enige is dat de jaarstukken die je gemaakt hebt (i.v.m. de staking) niet meteen geldig zijn: je moet eerst 3 maanden wachten, dan aanmanen en nog 4 weken wachten, vóór dat jij deze zelf kan vaststellen (m.a.w. ondertekenen zonder je vennoot).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.