Ik heb met een zakenpartner een jaar geleden een samenwerking aangegaan om gezamenlijk software te ontwikkelen en te vermarkten. Ik, als software engineer, zou de software schrijven terwijl mijn zakenpartner deze zou vermarkten.
Nu wil het geval dat mijn zakenpartner mij, een maandje geleden per e-mail, in gebreke heeft stelt voor het "niet naleven van onze afspraken" waardoor hij "schade zou lijden". Daarbij wordt vermeld dat ik hem in het vooruitzicht had gesteld dat de software binnen vijf maanden (januari 2014) gereed zou zijn, en dat ik beloofd zou hebben een werkend product op te leveren waarmee op de markt zou kunnen worden gegaan. Daarna werd het al snel juni, juli en uiteindelijk september en deze laatste "deadline" zou nog steeds niet gehaald zijn. Daarom gaf hij mij nog 7 dagen de tijd om het product conform de besproken specificaties in de samenwerkingsovereenkomst, roadmap 21-7-2014 en email van 31-8-2014" op te leveren.
Het probleem is echter dat zijn kijk op ons samenwerking verschilt met die van mij. Om "alles netjes geregeld" te hebben wilde hij namelijk een jaar geleden al gelijk een BV oprichten, waarbij we allebei eigenaar zouden zijn van de BV (ik 30% hij 70%). Ik heb toen aangegeven dat het wellicht verstandiger is om eerst allebei als ZZP'ers met elkaar zaken zouden doen en pas bij een bepaald winstbedrag over zouden gaan op een BV. Daarvoor heeft hij een opdrachtgever/opdrachtnemer contract opgesteld waarbij hij dus als het ware een opdracht aan mij geeft om de software te schrijven. Sinds een maandje geleden heeft hij zich echter in de rol van de opdrachtnemer verplaatst en is begonnen allerlei eisen te stellen aan mij als "opdrachtnemer". Dit, terwijl ik naar deze samenwerking kijk als twee zakenpartners die gezamenlijk een bedrijf runnen, al hebben we nog geen BV opgericht vanwege de onnodige kosten in deze stadium. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat ik naar hem toe zou moeten gaan voor de twee wekelijkse besprekingen die we houden, omdat dat nou eenmaal zo werkt bij opdrachtgever/opdrachtnemer. Dit, terwijl we tot dan toe om de beurt afspraken (een keer bij mij en volgende keer bij hem).
Verder is de vertraging die we hebben opgelopen naar mijn idee niet mijn schuld, omdat ik mij aan de afspraken heb gehouden (1 dag per week aan de software werken). Het probleem ligt namelijk bij het feit dat de schattingen die ik had gedaan kwa duur van het project, gebaseerd waren op de informatie die toen beschikbaar was. Zo werd door mijn zakenpartner allerlei punten genoemd die later niet waar bleken te zijn (bijvoorbeeld: bepaalde API's waren niet beschikbaar). Verder stelde mijn zakenpartner precies te weten hoe de software zou moeten werken en eruit zou moeten zien, wat ook niet waar bleek te zijn en waardoor ik daar weer tijd in heb moeten steken om het te achterhalen.
Vanwege deze en soortgelijke redenen is er dus vertraging geweest voor het opleveren van de software, waarbij ik op een gegeven moment in de lente en zomer paar keer op vakantie ben geweest. Deze vakanties worden nu door mijn zakenpartner o.a. als reden genoemd voor het niet afkrijgen van de software, terwijl juist hij in sommige gevallen de reden was dat ik op vakantie ging (overspannen vanwege onbegrip en constant "niet met rust" gelaten worden door mijn zakenpartner door steeds te vragen waarom de software niet af is)
Paar dagen geleden heb ik een brief gekregen van de advocaat van mijn zakenpartner: "... Om één en andere echter niet verder te laten escaleren, tot een oplossing te komen en daarmee een (juridisch) geschil te vermijden, biedt mijn cliënt vrijblijvend en eenmaling aan, zonder dat zij daarbij afstand doet van enig recht, om in overleg te treden.... Cliënt doet u dit aanbod om in overleg tot een eindoplossing te komen en omdat zij een gang naar de rechter in dit stadium wil vermijden." Mijn zakenpartner wil zijn advocaat bij het gesprek aanwezig hebben.
Ik vind het een goed idee om bij elkaar te komen om verdere afspraken te maken, echter de tijden die de advocaat, namens zijn client, in de brief aangeeft komen voor mij niet goed uit omdat het overdag is en ik een full-time job heb. Ik vraag me dan ook af hoeverre het redelijk zou zijn om een tijdstip in de avond voor te stellen.
Verdere vragen die ik heb: zijn de volgende schadeclaims van mijn zakenpartner gegrond?
[*]reeds geleden schade (zegt ander projecten niet te hebben aangenomen vanwege ons gezamenlijk project)
[*]reeds gemaakte kosten voor ons project
[*]toekomstige omzetverlioes
[*]gederfde inkomsten (zegt concreet geïnteresseerde marktpartijen niet te kunnen bedienen)
[*]kosten inschakkelen derde partij om het product alsnog werkend te krijgen
Contract die we samen opgesteld en getekend hebben is die van een opdrachtgever/opdrachtnemer met daarin hoofdstukken over en nog op te richten BV.
verklaren hierbij een overeenkomst aan te gaan op grond waarvan opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever, buiten dienstbetrekking, tegen beloning werkzaamheden zal verrichten, onder de navolgende voorwaarden:
Doel van dit document is het vastleggen van de afspraken tussen *Opdrachtgever* en *Opdrachtnemer* Zodra de situatie van BV zich voordoet bestaat er de mogelijkheid dat onderstaande punten worden verwerkt in officiële en rechtsgeldige overeenkomsten bij een notaris ten behoeve van het gronden van bv en vastleggen onderlinge afspraken met betrekking tot gezamenlijk bv.
Verder verwijzien we in ons contract onder artikel Aansprakelijkheid naar de artikelen 12 en 13 van ICT Office voorwaarden:
Het is tevens belangrijk om te vermelden dat ik voor mijn werkzaamheden niet word betaald en pas zodra de software winst maakt, zal uit de winst een bedrag van X euro voor mij gereserveerd en uitbetaald worden. Dit leek mij een redelijke deal voor een samenwerkingsproject waarbij we allebei ons tijd zouden investeren en pas iets terug krijgen als het project winst maakt. Echter speelt mijn zakenpartner nu een 'opdrachtgever' en stelt dat ik als opdrachtnemer allerlei verantwoordelijkheden zou hebben en die niet zou nakomen en wil hij mij daarvoor aansprakelijk stellen.
Aangezien artikel 12.1 van ICT Office voorwaarden stelt dat de aansprakelijkheid beperkt is tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs en mijn zakenpartner mij helemaal niets heeft betaald tot nu toe (pas bij winst krijg ik mijn investeringen terug), vraag ik me af of hij schade bij mij kan claimen.
Kort samengevat: naar mijn mening is de vertraging van het opleveren van de software niet te wijten aan mij, Sterker nog, naar mijn idee zijn we gezamenlijk daar verantwoordelijk voor aangezien we een samenwerking zijn aangegaan waarin we naar mijn mening allebei gelijke rechten en plichten hebben. Ik heb nooit een deadline gesteld voor opleveren van de software, slechts schattingen gebaseerd op tot dan toe bekende informatie (die voor een groot deel door mijn zakenpartner was aangeleverd). Verder hebben externe factoren ook gezorgd voor vertraging (hosting enz).
Ik zou graag willen weten of mijn zakenpartner een grond heeft voor het ingebreke stellen van mij en wat jullie van de andere punten (schuingedrukt en onderstreept) vinden.
Als er verder vragen zijn over andere punten in het contract of de samenwerking hoor ik het graag.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
JanJ
JanJ
Ik heb met een zakenpartner een jaar geleden een samenwerking aangegaan om gezamenlijk software te ontwikkelen en te vermarkten. Ik, als software engineer, zou de software schrijven terwijl mijn zakenpartner deze zou vermarkten.
Nu wil het geval dat mijn zakenpartner mij, een maandje geleden per e-mail, in gebreke heeft stelt voor het "niet naleven van onze afspraken" waardoor hij "schade zou lijden". Daarbij wordt vermeld dat ik hem in het vooruitzicht had gesteld dat de software binnen vijf maanden (januari 2014) gereed zou zijn, en dat ik beloofd zou hebben een werkend product op te leveren waarmee op de markt zou kunnen worden gegaan. Daarna werd het al snel juni, juli en uiteindelijk september en deze laatste "deadline" zou nog steeds niet gehaald zijn. Daarom gaf hij mij nog 7 dagen de tijd om het product conform de besproken specificaties in de samenwerkingsovereenkomst, roadmap 21-7-2014 en email van 31-8-2014" op te leveren.
Het probleem is echter dat zijn kijk op ons samenwerking verschilt met die van mij. Om "alles netjes geregeld" te hebben wilde hij namelijk een jaar geleden al gelijk een BV oprichten, waarbij we allebei eigenaar zouden zijn van de BV (ik 30% hij 70%). Ik heb toen aangegeven dat het wellicht verstandiger is om eerst allebei als ZZP'ers met elkaar zaken zouden doen en pas bij een bepaald winstbedrag over zouden gaan op een BV. Daarvoor heeft hij een opdrachtgever/opdrachtnemer contract opgesteld waarbij hij dus als het ware een opdracht aan mij geeft om de software te schrijven. Sinds een maandje geleden heeft hij zich echter in de rol van de opdrachtnemer verplaatst en is begonnen allerlei eisen te stellen aan mij als "opdrachtnemer". Dit, terwijl ik naar deze samenwerking kijk als twee zakenpartners die gezamenlijk een bedrijf runnen, al hebben we nog geen BV opgericht vanwege de onnodige kosten in deze stadium. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat ik naar hem toe zou moeten gaan voor de twee wekelijkse besprekingen die we houden, omdat dat nou eenmaal zo werkt bij opdrachtgever/opdrachtnemer. Dit, terwijl we tot dan toe om de beurt afspraken (een keer bij mij en volgende keer bij hem).
Verder is de vertraging die we hebben opgelopen naar mijn idee niet mijn schuld, omdat ik mij aan de afspraken heb gehouden (1 dag per week aan de software werken). Het probleem ligt namelijk bij het feit dat de schattingen die ik had gedaan kwa duur van het project, gebaseerd waren op de informatie die toen beschikbaar was. Zo werd door mijn zakenpartner allerlei punten genoemd die later niet waar bleken te zijn (bijvoorbeeld: bepaalde API's waren niet beschikbaar). Verder stelde mijn zakenpartner precies te weten hoe de software zou moeten werken en eruit zou moeten zien, wat ook niet waar bleek te zijn en waardoor ik daar weer tijd in heb moeten steken om het te achterhalen.
Vanwege deze en soortgelijke redenen is er dus vertraging geweest voor het opleveren van de software, waarbij ik op een gegeven moment in de lente en zomer paar keer op vakantie ben geweest. Deze vakanties worden nu door mijn zakenpartner o.a. als reden genoemd voor het niet afkrijgen van de software, terwijl juist hij in sommige gevallen de reden was dat ik op vakantie ging (overspannen vanwege onbegrip en constant "niet met rust" gelaten worden door mijn zakenpartner door steeds te vragen waarom de software niet af is)
Paar dagen geleden heb ik een brief gekregen van de advocaat van mijn zakenpartner: "... Om één en andere echter niet verder te laten escaleren, tot een oplossing te komen en daarmee een (juridisch) geschil te vermijden, biedt mijn cliënt vrijblijvend en eenmaling aan, zonder dat zij daarbij afstand doet van enig recht, om in overleg te treden.... Cliënt doet u dit aanbod om in overleg tot een eindoplossing te komen en omdat zij een gang naar de rechter in dit stadium wil vermijden." Mijn zakenpartner wil zijn advocaat bij het gesprek aanwezig hebben.
Ik vind het een goed idee om bij elkaar te komen om verdere afspraken te maken, echter de tijden die de advocaat, namens zijn client, in de brief aangeeft komen voor mij niet goed uit omdat het overdag is en ik een full-time job heb. Ik vraag me dan ook af hoeverre het redelijk zou zijn om een tijdstip in de avond voor te stellen.
Verdere vragen die ik heb: zijn de volgende schadeclaims van mijn zakenpartner gegrond?
[*]reeds geleden schade (zegt ander projecten niet te hebben aangenomen vanwege ons gezamenlijk project)
[*]reeds gemaakte kosten voor ons project
[*]toekomstige omzetverlioes
[*]gederfde inkomsten (zegt concreet geïnteresseerde marktpartijen niet te kunnen bedienen)
[*]kosten inschakkelen derde partij om het product alsnog werkend te krijgen
Contract die we samen opgesteld en getekend hebben is die van een opdrachtgever/opdrachtnemer met daarin hoofdstukken over en nog op te richten BV.
Verder verwijzien we in ons contract onder artikel Aansprakelijkheid naar de artikelen 12 en 13 van ICT Office voorwaarden:
Het is tevens belangrijk om te vermelden dat ik voor mijn werkzaamheden niet word betaald en pas zodra de software winst maakt, zal uit de winst een bedrag van X euro voor mij gereserveerd en uitbetaald worden. Dit leek mij een redelijke deal voor een samenwerkingsproject waarbij we allebei ons tijd zouden investeren en pas iets terug krijgen als het project winst maakt. Echter speelt mijn zakenpartner nu een 'opdrachtgever' en stelt dat ik als opdrachtnemer allerlei verantwoordelijkheden zou hebben en die niet zou nakomen en wil hij mij daarvoor aansprakelijk stellen.
Aangezien artikel 12.1 van ICT Office voorwaarden stelt dat de aansprakelijkheid beperkt is tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs en mijn zakenpartner mij helemaal niets heeft betaald tot nu toe (pas bij winst krijg ik mijn investeringen terug), vraag ik me af of hij schade bij mij kan claimen.
Kort samengevat: naar mijn mening is de vertraging van het opleveren van de software niet te wijten aan mij, Sterker nog, naar mijn idee zijn we gezamenlijk daar verantwoordelijk voor aangezien we een samenwerking zijn aangegaan waarin we naar mijn mening allebei gelijke rechten en plichten hebben. Ik heb nooit een deadline gesteld voor opleveren van de software, slechts schattingen gebaseerd op tot dan toe bekende informatie (die voor een groot deel door mijn zakenpartner was aangeleverd). Verder hebben externe factoren ook gezorgd voor vertraging (hosting enz).
Ik zou graag willen weten of mijn zakenpartner een grond heeft voor het ingebreke stellen van mij en wat jullie van de andere punten (schuingedrukt en onderstreept) vinden.
Als er verder vragen zijn over andere punten in het contract of de samenwerking hoor ik het graag.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47459-software-schrijven-ingebrekestelling-ongegrond-hoeverre-aansprakelijk/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag