• 0

Auto eerst prive kopen en na een maand of 7 op de zaak?

Ik ben zzp-er en ik zit te overwegen een 'nieuwe' auto aan te schaffen (audi A6). Augustus 2000 is het bouwjaar.

Ik heb nu een nieuwe auto nodig namelijk, maar wil die wagen eigenlijk nog niet zakelijk rijden: de bijtelling is nogal hoog in dat geval (25% van 70k).

 

Kan ik de auto eerst prive kopen, tot en met augustus niets aftrekken e.d., en dan de auto in augustus op de 'zaak' zetten en vanaf dat moment kosten zoals benzine onderhoud e.d. pas ga aftrekken, met een financieel gunstiger bijtelling van 35% over dagwaarde?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan ik de auto eerst prive kopen, tot en met augustus niets aftrekken e.d., en dan de auto in augustus op de 'zaak' zetten en vanaf dat moment kosten zoals benzine onderhoud e.d. pas ga aftrekken, met een financieel gunstiger bijtelling van 35% over dagwaarde?

Nee. Je kunt niet tussentijds de etikettering wijzigen van privé naar zakelijk (of andersom). Dat kan in principe alleen bij start bedrijf of moment van aanschaf auto.

 

maar wil die wagen eigenlijk nog niet zakelijk rijden: de bijtelling is nogal hoog in dat geval (25% van 70k).

Bij zakelijk rijden (als in: zakelijke kilometers) is geen sprake van bijtelling. De bijtelling wordt veroorzaakt door privé gebruik. Zolang er dus geen privé gebruik is, is er ook geen bijtelling.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Doet u de administratie en de aangifte IB zelf of laat u zich bijstaan door een belastingconsulent?

 

Ik doe de OZB zelf, evenals de IB, maar de IB laat ik nogmaals doen door een boekhouder, ik stuur deze dus niet zelf in, het is alleen ter controle van mijn kant. En eerlijk gezegd wist ik het antwoord eigenlijk al, namelijk exact zoals bovenstaand gegeven, maar dacht... toch maar even dubbel dubbel checken. Het is ergens wel een beetje krom dat het niet mag. Bijtelling fungeert als compensatie voor het prive gebruik van een zakelijk middel. Maar als je de wagen alleen prive gebruikt tot moment X zou dit natuurlijk eigenlijk niet hoeven. Maar zo zijn de regeltjes natuurlijk ;) Ik zal gewoon moeten wachten tot ik een auto vind die net oud genoeg is en aan mijn eisen voldoet, of eerst een goedkooper barrel moeten nemen in de tussentijd.

Link naar reactie
  • 0

Ik stelde de vraag omdat het antwoord van Norbert wel correct is, echter is geld nog 1 extra iets dat je kan vinden ook op de site van de belastingdienst.

 

Let op!

De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) van de winst aftrekt.

 

Dus stel dat ik in dat jaar 3000 euro tank en aan onderhoud 1000 euro uitgeef (en bv 1000 euro afschrijving), de bijtelling maximaal 5000 euro is als ik de auto prive gebruik zonder ritten registratie?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.