• 0

update financiering

even ter algemene lering en vermaak (???)

 

Ik ben vanaf half 2004 bezig met het opstarten van mijn eigen bedrijf.

Als ik de mensen die mijn ondernemingsplan hebben gelezen moet geloven heb ik een geweldig plan geschreven dat niet alleen qua presentatie heel goed overkomt maar ook inhoudelijk lijkt te kloppen.

Het vervelende is echter dat ik tot op heden geen financier heb gevonden.

Ik wil graag een pand en een stuk grond kopen en heb daar dus een paar centen voor nodig maar de banken en financiers staan niet echt in de rij.

Men neemt 80% van de vrije verkoopwaarde (zeg maar het bedrag waar ik het voor ga kopen) en daar pakken ze nóg eens 80% van (dan zit je dus op 64%).

Dat bedrag noemen ze hun "zekerheid" en de rest mag je zelf bijleggen.

Ik heb gelukkig eigen geld maar dat is niet helemaal voldoende.

 

Ik heb afgelopen vrijdag een gesprek gehad bij de bank en nu gaan we kijken of ik het pand kan kopen met mijn eigen geld en een stuk hypotheek op basis van hun "zekerheid".

Daarnaast zal ik een klein bedrag nodig hebben voor het inrichten en opstarten.

Ondanks dat mijn ondernemingsplan er dus zo fantastisch uitziet krijg ik nog steeds geen cent en gaan ze nu onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om op basis van het inkomen van mijn vrouw een krediet te krijgen.

 

Wat ik hiermee wil zeggen (dat is dus het "lering"gedeelte) is dat je blijkbaar niet zo makkelijk meer geld los krijgt van de bank en dat ze wel erg hun best doen om geen enkel risico te lopen.

Zorg er dus niet alleen voor dat je een goed plan hebt maar ga ook op zoek naar "eigen" geld want zonder dat kom je er bij de bank niet in.

 

Succes !

 

PJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

even ter algemene lering en vermaak (???)

 

Ik ben vanaf half 2004 bezig met het opstarten van mijn eigen bedrijf.

Als ik de mensen die mijn ondernemingsplan hebben gelezen moet geloven heb ik een geweldig plan geschreven dat niet alleen qua presentatie heel goed overkomt maar ook inhoudelijk lijkt te kloppen.

Het vervelende is echter dat ik tot op heden geen financier heb gevonden.

Ik wil graag een pand en een stuk grond kopen en heb daar dus een paar centen voor nodig maar de banken en financiers staan niet echt in de rij.

Men neemt 80% van de vrije verkoopwaarde (zeg maar het bedrag waar ik het voor ga kopen) en daar pakken ze nóg eens 80% van (dan zit je dus op 64%).

Dat bedrag noemen ze hun "zekerheid" en de rest mag je zelf bijleggen.

Ik heb gelukkig eigen geld maar dat is niet helemaal voldoende.

 

Ik heb afgelopen vrijdag een gesprek gehad bij de bank en nu gaan we kijken of ik het pand kan kopen met mijn eigen geld en een stuk hypotheek op basis van hun "zekerheid".

Daarnaast zal ik een klein bedrag nodig hebben voor het inrichten en opstarten.

Ondanks dat mijn ondernemingsplan er dus zo fantastisch uitziet krijg ik nog steeds geen cent en gaan ze nu onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om op basis van het inkomen van mijn vrouw een krediet te krijgen.

 

Wat ik hiermee wil zeggen (dat is dus het "lering"gedeelte) is dat je blijkbaar niet zo makkelijk meer geld los krijgt van de bank en dat ze wel erg hun best doen om geen enkel risico te lopen.

Zorg er dus niet alleen voor dat je een goed plan hebt maar ga ook op zoek naar "eigen" geld want zonder dat kom je er bij de bank niet in.

 

Succes !

 

PJ

 

Perfecte bedtime story :)

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Huren is geen optie omdat de eigenaar het alleen wil verkopen, ik er nogal wat in wil verbouwen, het een voor mij unieke lokatie is en de bestemming nu agrarisch is waardoor het in verhoudeing heel goedkoop is.

Ik heb de toezegging van de gemeente dat zij, naar aanleiding van mijn ondernemingsplan, willen meewerken aan een artikel 19 WRO procedure.

 

Afgelopen vrijdag ben ik dus bij de bank geweest en daar heb ik het volgende plaatje neergelegd.

 

Het pand moet € 105.000,- kosten, daar komt zeg maar 10% bij dus ben ik € 115.500,- kwijt voor het pand.

Als de bank 64% van de vrije verkoopwaarde financiert dan is dat dus € 67.200,-.

Ik heb zelf € 20.000,- en mijn vrouw heeft € 17.000,-

Komen we dus een dikke € 11.000,- tekort.

Daarnaast zou ik € 25.000,- nodig hebben om alles te verbouwen en in te richten maar aangezien dat niet allemaal in één keer hoeft heb ik aan € 15.000,- genoeg.

De hypotheek van ons woonhuis biedt geen ruimte dus gaan ze nu kijken of ze op basis van mijn ondernemingsplan en het inkomen van mijn vrouw een krediet kunnen regelen van € 25.000,-

 

Ik vind het wel vervelend dat ik al ons eigen geld er in moet stoppen maar ik krijg ook van verschilende kanten te horen dat de banken nú weliswaar moeilijk doen omdat ik nog moet starten maar dat ze straks (als alles blijkt te werken) allemaal in de rij staan om leningen te verstrekken.

 

Met andere woorden, nu even alle centen bij elkaar schrape en dan straks alles opnieuw financieren tegen ongetwijfeld aangenamere voorwaarden.

 

PJ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.