• 0

Kan een G rekening mijn aansprakelijkheid voor de inhuur van zzp-ers oplossen?

Beste mensen,

Door de invoering van de BGL wordt ik vanaf 1 januari als opdrachtgever mede aansprakelijk voor het al-dan-niet als zelfstandige aangemerkt worden van freelancers die ik soms inhuur bij klanten van mij.

Gezien de fuzzy criteria, met diverse interpretatie mogelijkheden, ze zijn in ieder geval voor mij als opdrachtgever erg lastig om te kunnen inschatten en controleren. Hoe weet ik nu of de belastingdienst een zzp-er als zelfstandige gaat beoordelen of niet? En hoe weet ik nu of wat de zzp-er mij verteld allemaal klopt? Vroeger lag de verantwoordelijkheid bij de zzp-er maar nu dus ook mede bij mij als opdrachtgever dus zal ik dit moeten gaan afdekken.

Hoewel de criteria voor het bepalen van de zelfstandigheid fuzzy zijn, zijn de consequenties van het niet als zelfstandige aangemerkt worden wel keihard, ik kan aansprakelijk gesteld worden voor LB en sociale premies. De afdracht BTW laat ik al door accountantsverklaringen van de accountant van de ZZP-ers controleren.

Echter mocht dus blijken ergens in 2016 of 2017 dat de freelancers over 2015 niet als zelfstandigen worden gezien dan moet ik alsnog de LB en premies betalen. Voor mij een onacceptabel ondernemersrisico. Het zou gaan om bedragen tot 150k op jaarbasis.

Mijn vraag is dus of een G rekening zou helpen? Voor de invoering van de VAR was dit ook vaak gebruikelijk. Ik weet echter niet of de belastingdienst dit ook vindt en of ze akkoord zullen gaan met mijn aanvraag voor een G rekening. Daarnaast vraag ik me af op welke moment ik een vrijwaringsbewijs heb dusdanig dat ik uiteindelijk de reservering bedragen die ik op de G rekening heb staan aan de zzp-er kan uitbetalen, als blijkt dat de zzp-er over het boekjaar inderdaad als zelfstandige wordt gezien?

Mvg

Gerard

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Mijn vraag is dus of een G rekening zou helpen? Voor de invoering van de VAR was dit ook vaak gebruikelijk. Ik weet echter niet of de belastingdienst dit ook vindt en of ze akkoord zullen gaan met mijn aanvraag voor een G rekening. Daarnaast vraag ik me af op welke moment ik een vrijwaringsbewijs heb dusdanig dat ik uiteindelijk de reservering bedragen die ik op de G rekening heb staan aan de zzp-er kan uitbetalen, als blijkt dat de zzp-er over het boekjaar inderdaad als zelfstandige wordt gezien?

Mvg

Gerard

Volgens mij niet, want je kunt niet vanaf een G rekening aan een ZZP'er betalen, alleen aan de belastingdienst. En dan gaat het om BTW en loonheffingen en die loonheffingen gelden niet voor een ZZP'er, die moet zorgen voor zijn eigen ZW, WIA, WAO, WW is niet van toepassing voor een ZZP'er.

• 0

@rive: Het gaat dus om de situatie dat de belastingdienst de zzp-er op een gegeven moment beoordeelt op zijn zelfstandigheid en vindt dat de zzp-er over een boekjaar geen zelfstandige was: te weinig opdrachtgevers, toch een arbeidsverhouding etc. Vervolgens zou ik als opdrachtgever LB en premies moeten gaan betalen.

Als ik dit niet kan afdekken met een G rekening, welk advies zou jij dan geven?

• 0

Hallo Gerard,

Goeie vraag overigens, ik denk dat je op de factuurnummering van de ZZP'er moet letten, als je elke week een factuur ontvangt met een opeenvolgend factuurnummer, dan weet je dat er geen andere opdrachtgevers zijn. Ook de tijdsduur van inhuur, 5 dagen per week gedurende een vol kalenderjaar, wijst erop dat er maar 1 opdrachtgever is.

En geen machtsverhouding creëren uiteraard.

Uiteraard is het onmogelijk dat je als opdrachtgever alles gaat controleren.

Met een BGL en een kopie legitimatiebewijs in je bezit en lettend op bovengenoemd stel je je zelf al op als een verantwoordelijke opdrachtgever.

• 0

De BGL zal een aantal stellingen bevatten die betrekking hebben op de opdracht zelf. Die stellingen moet je als opdrachtgever controleren. Als het goed is (de invulling is nog niet bekend), staat daar niets op over het aantal opdrachtgevers, etc. Voor dat stuk ben je als opdrachtgever dus niet verantwoordelijk. Wat er wel op komt zijn zaken als zelfstandigheid, etc. Die moet je controleren en naleven, waarbij de grote vraag is hoe concreet dit op de BGL wordt weergegeven.

Tot naar verwachting medio 2015 kun je overigens ook gewoon de VAR blijven hanteren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar