[Artikel] Problemen Aangiftesite BTW, aangiftetermijn verlengd, betalingstermijn NIET!!!

Aanbevolen berichten

Retired Mod     7,5k 1441

Problemen Aangiftesite BTW, aangiftetermijn verlengd, betalingstermijn NIET!!!

 

Korte samenvatting:

De belastingdienst ondervind al enige dagen problemen met het beveiligde gedeelte waardoor het doen van aangifte voor de omzetbelasting lastig kan zijn.

 

Daarom is besloten de termijn voor het indienen van de aangifte te verlengen tot dinsdag 4 november 2014 23:59

 

 

LET OP!!

De betaling van je aangifte moet wél tijdig gebeuren, dus voor 1novemer binnen zijn!!

 

 

Het betalingskenmerk dat je moet gebruiken staat in de mail standaard word verstuurd als uitnodiging voor de aangifte of je kunt hem zelf bepalen met behulp van de Zoekhulp betalingskenmerk

 

 

 

 

 

Link naar het artikel :
Link naar reactie

Wanneer neemt de belastingdienst genoegen met de mededeling van een belastingbetaler, als die luidt: "We werken aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak."

 

Je moet dus als ondernemer altijd aan je verplichtingen kunnen voldoen. Of is het mogelijk hiervoor deze keer uitstel te vragen?

 

Je loopt namelijk kans op een boete bij betaling van een klein beetje te weinig. Maar als je een klein beetje te veel hebt betaald, dan krijg je het verschil ook na correctie niet terug. Blijk je heel veel te veel betaald te hebben, dan krijg je dat weer wel terug.

 

Roel weet vast wel waar de grenzen liggen.

 

 

Link naar reactie

Electra,

 

Na mijn weten mag u het teveel of te weinig overgemaakte geld recht trekken met de volgende kwartaalaangifte. Daarnaast is de jaarlijkse aangifte natuurlijk ook een moment om het e.e.a te controleren.

 

De storing is zeer vervelend, persoonlijk vind ik het raar dat het bedrag alsnog voor 1 november binnen moet zijn en de aangifte later, maar voor 4 november, ingevuld mag worden. Wat is hier de exacte reden van?

 

 

_____

[full quote verwijderd]

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1441

Ja dat weet ik.. die grenzen zijn er niet.. althans niet relevant voor de btw want als je teveel of te weinig hebt aangegeven corrigeer je dat gewoon op de eerst volgende aangifte (mits bedrag lager dan 1000 euro btw)

 

En de kans op een boete wegens te weinig betalen ben je echt helemaal zelf bij.. want waarom zou je vandaag minder betalen dan je morgen of overmorgen gaat aangeven?

 

De betaling is niet uitgesteld omdat daar geen noodzaak voor is.

 

De aangiftesite is niet meer dan een online formuliertje. Het feitelijk opstellen van de aangifte doe je buiten die site om op basis van je administratie, als het goed is is dus vooraf je te betalen bedrag bekend voordat je dat invoert op het formulier

 

Link naar reactie

Gelukkig. Een latere correctie heeft dus geen nadelige gevolgen.

 

Zelf kom ik bij de indiening van de aangifte nog wel eens een foutje tegen, dat ik pas bij invulling van het formulier zie. Vorige jaar had ik alle BTW op inkopen betaald, maar zag ik dat het op een factuur niet gespecificeerd stond. Zonder de specificatie mag je die BTW niet verrekenen als betaalde BTW. Ik moest dus extra BTW betalen en de aangifte en mijn administratie hierop aanpassen. Gelukkig zag ik dat bij een laatste controle, voordat ik de aangifte doorstuurde.

 

Dat had ik natuurlijk eerder al moeten zien, maar het was me niet opgevallen omdat het eindbedrag op de factuur klopte met wat was afgesproken als totaalbedrag inclusief BTW.

Link naar reactie

Ja dat weet ik.. die grenzen zijn er niet.. althans niet relevant voor de btw want als je teveel of te weinig hebt aangegeven corrigeer je dat gewoon op de eerst volgende aangifte (mits bedrag lager dan 1000 euro btw)

 

En de kans op een boete wegens te weinig betalen ben je echt helemaal zelf bij.. want waarom zou je vandaag minder betalen dan je morgen of overmorgen gaat aangeven?

 

De betaling is niet uitgesteld omdat daar geen noodzaak voor is.

 

De aangiftesite is niet meer dan een online formuliertje. Het feitelijk opstellen van de aangifte doe je buiten die site om op basis van je administratie, als het goed is is dus vooraf je te betalen bedrag bekend voordat je dat invoert op het formulier

 

 

Dag Roel, daar heeft u zeker gelijk in. In mijn boekhoudprogramma zit een functie om de kwartaal uitgifte te berekenen en deze neem ik altijd klakkeloos over op het formulier. Overigens is het weer mogelijk om de aangifte via het internet in te vullen.

Link naar reactie

Uit je boekhouding komt natuurlijk wel een getal rollen wat je moet betalen. Het zou 1 euro kunnen afwijken door afronding of iets dergelijks.

 

Blijft natuurlijk wel vreemd dat ze die paar dagen niet gewoon op de betalingstermijn toevoegen zodat je in de gebruikelijke volgorde eerst aangifte kunt doen en daarna pas betaalt.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.