• 0

BTW op doorstorting huuropbrengst bij bemiddeling?

Mijn bedrijf bemiddeld in de verhuur van chalets op een vakantiepark.

Deze chalets zijn van privé eigenaren. Er bestaat een verhuurbemiddelingsovereenkomst met deze eigenaar. Vervolgens sluit ik huurcontracten af met de recreanten welke hun vakantie boeken. Ik bereken een provisie aan de eigenaar waar ik BTW over afdraag. De huurcomponent minus provisie wordt door mij doorgestort naar de eigenaar, ik behaal hier dus geen winst uit.

 

Naar aanleiding van een andere vraag aan de belastingdienst kreeg ik gisteren van hun een telefoontje.

Om een lang verhaal kort te maken verteld deze heer mij dat ik BTW af moet dragen niet enkel over de provisie maar over het gehele huurbedrag????

Volgens hem is hier sprake van een levering omdat de eigenaar en huurder niet met elkaar in contact komen. Zo staat het inderdaad beschreven bij sectie bemiddeling op de website van de BD maar het voorbeeld hierbij is een totaal andere en gaat over verkoop waarbij de leverancier de bemiddelaar een factuur stuurt!

Volgende week komt de betreffende heer op bezoek om e.e.a. te bespreken.

Het lijkt mij te berusten op een misverstand, ik hoef toch zeker geen belasting te betalen over bedragen die ik doorstort en dus geen deel uitmaken van mijn winst. De doorgestorte bedragen zijn inkomsten voor de eigenaar, hij moet hierover belasting betalen.

 

Graag jullie visie hierop.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Natuurlijk moet je BTW afdragen over jouw omzet, dus datgene je aan de klant (de huurder) in rekening brengt.

 

Het feit dat je ook een ‘inkoop’ doet (van een particulier, die dus geen BTW kan berekenen) maakt geen verschil.

 

Je lijkt te denken dat “geen deel uitmaken van mijn winst” een criterium is voor de omzetbelasting, maar dat is niet zo.

 

Je zou de belastingambtenaar (want die komt op bezoek, neem ik aan) er van kunnen proberen te overtuigen dat hier sprake is van een ‘doorlopende post’ en dat je dus ‘op naam en voor rekening’ van de eigenaar opereert. Lijkt mij weinig kansrijk overigens, maar je kan het ter sprake brengen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

(van een particulier, die dus geen BTW kan berekenen)

Waarom zou die eigenaar geen btw-ondernemer zijn?

 

Het lijkt mij nuttig om alle fiscale aspecten van het hele bedrijfsmodel eens onder de loep te laten leggen. Dat kan een hoop geld schelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik hoef toch zeker geen belasting te betalen over bedragen die ik doorstort en dus geen deel uitmaken van mijn winst. De doorgestorte bedragen zijn inkomsten voor de eigenaar, hij moet hierover belasting betalen.

 

Die BTW die je afdraagt wordt uiteindelijk toch betaald door de huurder? ik zie het probleem niet zo. Over de aan de eigenaar doorgestorte bedragen zal deze neem ik aan inkomstenbelasting betalen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou die eigenaar geen btw-ondernemer zijn?

 

Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Dat zou inderdaad wel kunnen, ook lijkt het mij in dit geval niet zo waarschijnlijk eerlijk gezegd.

 

En stel nou dat de eigenaar wel een “BTW plichtige particulier” zou zijn: ook dan is het toch alleen voor TS relevant als hij een factuur van de bewuste particulier krijgt, of wanneer hij aan self-billing doet (een creditnota aan de huurder uitreikt voor de huuropbrengst). Dit zodat hij/zij dan de BTW hier in begrepen weer als voorbelasting kan terugvragen/verrekenen.

 

Maar het zou inderdaad kunnen dat sommige ‘leveranciers’ BTW plichtig zijn voor hun opbrengst. Ook dan mag TS natuurlijk niet doen alsof de bedragen hij/zij van de huurder hem niet aangaat en gewoon roepen “maakt geen deel uit van mijn winst” met betrekking tot zijn eigen BTW afdracht.

 

Daar ging het mij hier om.

 

 

Overigens heb ik zelf ook een recreatie-appartement die (vroeger) verhuurd werd door mij als ‘particulier’ (niet BTW plichtig dus). Vele van de “mede-eigenaren” (eigenlijk: ‘mede-leden’ van de VvE) zijn wel BTW plichtig (omdat zij bij de oplevering hier voor gekozen hebben).

 

Maar wij hebben een verhuurbemiddelaar die wel voor een deugdelijke ‘self-billing’ zorgt en dus ‘de toerist’ factureert en ook (althans in ‘mijn tijd’, toen ik nog verhuurde) de eigenaar met een creditnota voorziet met alle relevante BTW bedragen erop. Ligt allemaal vast in het verhuurreglement van de vereniging.

 

Dat lijkt in het geval van TS niet helemaal zo te zijn. Maar inderdaad is het misschien de moeite voor hem/haar om het hele proces door te nemen met iemand.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.