• 0

wel of geen omzetcijfers delen met personeel

Beste,

 

In het kader van creëren van nog meer betrokkenheid bij mijn medewerkers vraag ik me af of het zinvol is om maandelijks de omzetcijfers te bespreken.

We informeren nu de medewerkers al wel dagelijks over de behaalde resultaten van verwerkte gesprekken als groep. In principe zou dit voldoende moeten zijn.

 

Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat omzetcijfers extra motiveert, alhoewel bij daling wellicht demotiveert?

Daarnaast is de vraag natuurlijk of ze er uberhaupt wel inzicht in moeten krijgen?

 

Wie heeft hier ervaringen in, zowel positief als negatief

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als boekhouder heb ik vrij veel ervaring met het wel en niet delen van omzetcijfers.. het verschilt heel erg per onderneming en branche, beursgenoteerde bedrijven zijn vrij terughoudend met het delen van omzetcijfers intern.. terwijl in vrijwel alle detailhandel ketens standaard werken met omzettargets voor het winkelpersoneel en ook terugkoppelen of een week en maandtarget is gehaald.

 

Als je omzetcijfers hebt moet het wel een doel dienen, personeel moet er ook interesse in hebben en ze moeten vrij makkelijk het verband kunnen leggen met hun eigen werkzaamheden dat kan soms lastiger zijn als gedacht. :) Elke maand de omzet benoemen voegt niet zoveel toe, ik zou het alleen doen als je er iets mee duidelijk kan maken of als je er (aantoonbaar?) meer betrokkenheid mee creëert

 

Ik zou me kunnen voorstellen dat bij een telefoondienst kengetallen als het aantal gesprekken, meer inzicht geeft dan de totale omzet , zeker als je met vaste prijs abonnementen werkt waardoor de omzet nauwelijks word beïnvloed door toe en afname van het aantal gesprekken.

 

Als je meer omzetgericht kijkt kan het benoemen van successen in de zin van klanten die overgestapt zijn naar een groter abonnement omdat ze tevreden zijn over de geleverde diensten of hoeveel proefabonnementen zijn omgezet naar vast abonnement waarschijnlijk beter werken omdat

 

maar het is altijd per onderneming even zoeken naar wat de meest veelzeggende (ken)getallen zijn voor personeel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel ! Sluit prima aan bij mijn gedachten idd.

Ik vind openheid en eerlijkheid richting medewerkers zeer zeker belangrijk, echter het moet vooral wat toevoegen en uiteraard ook in juiste perspectief worden gezien.

Als ik het ga doen is maandelijks wellicht teveel van het goede en zou ik beter per kwartaal of per jaar kunnen benoemen afgezet tegen voorgaande jaar/jaren.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Zelf doe ik daar niet zo moeilijk over. Mensen zijn niet gek en voelen echt wel aan of het goed gaat of juist iets minder.

Maar de vraag is meer of jij jezelf comfortabel voelt bij het laten zien van alles wat je in huis hebt.

Niet iedereen voelt zich gemakkelijk bij het kwetsbaar opstellen naar derden.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend: ik heb (als medewerker) ervaren dat het op de werkvloer ook een negatief effect kan hebben. Omzetcijfers benadrukken kan ook leiden tot een gevoel dat geld boven de medewerkers gaat. Vanuit die optiek kun je ze bijvoorbeeld gelijktijdig presenteren met andere gegevens over bijvoorbeeld klant- en medewerkerstevredenheid, om te laten zien dat je dat ook interesseert. Daarnaast heeft niet iedereen op de werkvloer elementaire bedrijfskunde begrepen; bij een omzet van een miljoen hoorde ik in de kantine al snel het geklaag dat "de baas weer een miljoen in zijn zak kan steken, terwijl wij ploeteren voor een minimaal salaris". Winstcijfers zou ik zeker niet delen, maar je kunt wel iets zeggen over de kosten en investeringen die de afgelopen tijd zijn gedaan. Dat brengt het weer een beetje in balans en laat zien waar jij als ondernemer ook heel druk mee bent. Hoeft allemaal niet in cijfers, maar een klein kijkje achter de schermen kan veel begrip over en weer opleveren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Tijdje geleden in een groot bedrijf zag ik op een info beeldscherm een overzicht van de investeringen die in de planning stonden.

 

Kleine en grotere zaken: bvb: aanleg fietsenstalling, upgrade machines,... telkens met bedrag(budget) erbij.

 

Vind ik wel redelijk positief.

 

Op een andere plaats heb ik ook al eens quasi het omgekeerde gezien: een lijstje met fouten met daarbij wat dit gekost heeft aan het bedrijf...

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een TV hangen waarop realtime alle details van onze software worden getoond: aantal nieuwe trajecten, aantal logins, aantal rapportages, aantal nieuwe gebruikers, allemaal in mooie tabellen, statistieken en dashboards. Aangevuld met de laatste berichten vanuit Yammer, updates uit SVN en serverstatussen (met leuke smileys) toont dat de hartslag van de organisatie.

 

Daarnaast hebben we een uitgebreid dashboard waarop alle lopende projecten, leads, maar ook omzet, targets, binnenkomende betalingen, openstaande facturen, kortom vrijwel alles (behalve een breakdown van de kosten, dat is een bewuste keuze) op financieel gebied is voor iedereen toegankelijk en op elk tijdstip te raadplegen.

 

Het is mijn ervaring dat elke persoon door iets anders getriggerd wordt. We kiezen ervoor alles open te delen en regelmatig te bespreken en ik heb daar erg positieve ervaring mee - alleen al omdat het een open en transparante cultuur onderstreept in mijn ogen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.