• 0

Hoge kosten bij transacties naar China in USD

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zit hier met een 'probleem' waar ik niet uit kom.

Het is mij niet gelukt om de juiste informatie over dit onderwerp te vinden.

Hopelijk heb ik deze vraag in de juiste rubriek gezet.

 

Ik zal even omschrijven wat ik van plan ben en waar ik tegenaan loop.

Momenteel ben ik in contact met een zakenrelatie uit China. Deze man heeft voor mij dingen ontworpen die ik nodig heb. Hiervoor moet ik hem een bedrag betalen van $4000.

Aangezien ik nog niet eerder geld heb overgemaakt naar China heb ik besloten dit bedrag in meerdere delen te betalen. Als eerste deel heb ik hem $1000 overgemaakt. Dit heb ik gedaan via de Rabobank. Alle gegevens waren aanwezig dus dat was zo gedaan.

Ik was mij ervan bewust dat er fees konden komen, waaronder die van de Rabobank van 0,01%. Echter kon ik weinig vinden over de fees die in China gerekend werden. Alleen de verwerkingskosten van €3.50 bij een bedrag tussen de €250 en €2500 waren mij bekend. Verder was het mij onduidelijk

 

Uiteindelijk is gebleken dat zijn bank 2% aan fees heeft gerekend. Dit lijkt mij vrij veel en ik vroeg mij dan ook af waar deze kosten vandaan komen en hoe ik deze voor mijn volgende transacties zou kunnen vermijden.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dit lijkt mij vrij veel en ik vroeg mij dan ook af waar deze kosten vandaan komen

Dat een Chinese bank transactiekosten rekent had iedere NL bank je kunnen vertellen.

Wie die kosten betaalt, is meestal iets dat je vooraf overeenkomt/afspreekt met je leverancier.

 

en hoe ik deze voor mijn volgende transacties zou kunnen vermijden.

Door de bepalingen over de transactiekosten in overleg te wijzigen van Our Cost (OUR) naar Shared Cost (SHA)

Bij OUR betaal jij zowel de transactiekosten van eigen bank als bank van de ontvanger. Bij SHA draagt iedereen zelf de kosten van de eigen bank: jij dus die van Rabo in NL, en ontvanger die van de bank in China.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het kan overigens lonen om te vergelijken wat die opties zoal kosten. Het komt bijv wel eens voor dat de kosten voor OUR 30 euro zijn, terwijl ze voor SHA 3.5 euro plus 2% ($20) zijn. Als je wilt dat de ontvanger de volledige $1000 krijgt is het goedkoper om $1021 SHA over te maken dan $1000 OUR.

 

Wat goedkoper is hangt natuurlijk van zowel je eigen als de ontvangende bank af, waarbij je het laatste maar net moet weten.

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt mij vrij veel en ik vroeg mij dan ook af waar deze kosten vandaan komen

Dat een Chinese bank transactiekosten rekent had iedere NL bank je kunnen vertellen.

Wie die kosten betaalt, is meestal iets dat je vooraf overeenkomt/afspreekt met je leverancier.

 

en hoe ik deze voor mijn volgende transacties zou kunnen vermijden.

Door de bepalingen over de transactiekosten in overleg te wijzigen van Our Cost (OUR) naar Shared Cost (SHA)

Bij OUR betaal jij zowel de transactiekosten van eigen bank als bank van de ontvanger. Bij SHA draagt iedereen zelf de kosten van de eigen bank: jij dus die van Rabo in NL, en ontvanger die van de bank in China.

 

 

 

Norbert, allereerst bedankt voor je reactie. Echter gaf ik al aan dat ik mij er wel van bewust was dat er fees zouden komen, maar ik had deze niet rond de 2% verwacht. Deze transactie was gedaan met de SHA betaalfunctie. Dit leek mij het handigst omdat ik dan op die manier kan zien waar de kosten vandaan komen, maar het probleem is dat deze persoon in China uiteindelijk wel die $4000 op zijn rekening moet hebben. Dus dan lijkt mij de OUR betaalfunctie het handigst. Ik vroeg mij af of er misschien hele andere betaalmogelijkheden zijn die lagere kosten met zich mee dragen, of dat de kosten via de bank omlaag kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Het kan overigens lonen om te vergelijken wat die opties zoal kosten. Het komt bijv wel eens voor dat de kosten voor OUR 30 euro zijn, terwijl ze voor SHA 3.5 euro plus 2% ($20) zijn. Als je wilt dat de ontvanger de volledige $1000 krijgt is het goedkoper om $1021 SHA over te maken dan $1000 OUR.

 

Wat goedkoper is hangt natuurlijk van zowel je eigen als de ontvangende bank af, waarbij je het laatste maar net moet weten.

 

Benm, bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad niet heel gek, maar dan zou ik eigenlijk ergens moeten vinden wat de kosten zijn per betaalfunctie. Ik dacht altijd dat SHA het voordeligst was, in ieder geval dan binnen de Europese Unie.

 

 

 

Ik zou eigenlijk ook wel willen weten of jullie deze fees gebruikelijk vinden. Is dit een normale fee, of is het wat aan de hoge kant?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou eigenlijk ook wel willen weten of jullie deze fees gebruikelijk vinden. Is dit een normale fee, of is het wat aan de hoge kant?

2% oogt stevig, maar - bijvoorbeeld - paypall rekent 4,5%

Alternatieven heb je feitelijk niet: je bent afhankelijk van de bank van de ontvanger. Ook bij een alternatief als Bitcoin betaal je transactiekosten, loop je een hoger volatiliteits/valutarisico en bovendien meen ik dat Bitcoin in China verboden is?

 

Kortom: kwestie van in ieder geval Ben's tip opvolgen en kijken of je vooraf inzage kunt krijgen in de OUR, SHA en wat mij betreft ook BEN-transactiekosten. Op de manier van Ben is BEN ( ;)) misschien zelfs nog goedkoper....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Binnen de eurolanden geldt inderdaad dat SHA voordelig is: dat mag niet meer kosten dan een binnenlandse betaling, dus normaliter een paar cent. Let wel dat dit alleen geldt voor transacties in euros, niet voor usd.

 

Qua kosten: op $1000 naar china vind ik $20 / eur 30 niet extreem veel, goedkoper dan $20 zal waarschijnlijk niet lukken. Wat misschien ook nog wat uitmaakt: de keuze voor de valuta. Ik weet niet of je chinese leverancier een rekening in usd heeft, als dat niet het geval is heb je nl 2 keer koersverlies, van euro naar usd, en aan zijn kant van usd naar rmb. Het kan besparen door het bedrag zelf om te rekenen naar euros en dat richting china te sturen.

Link naar reactie
  • 0

Het is nog niet zo zeker dat de bank in China die hele 2% heeft genomen. Een betaling in dollars gaat via New York en als jouw bank geen directe verbinding heeft met zijn bank dan gaat de betaling via een intermediary bank. Die pakt een vergoeding uit het overgemaakte bedrag. Dat is knap vervelend want je weet dus niet vooraf OF er een fee gaat verdwijnen en je weet ook niet hoe groot die is. De fee lijkt te variëren tussen de 10 en 30 dollar, afhankelijk van het bedrag dat je overmaakt. Het is daarom verstandiger om dit bedrag in 1 keer over te maken. Het vervelende is dat er niks aan te vinken is om die kosten apart in rekening te brengen aan je. Zelfs met OUR dek je dat niet af want dat dekt uitsluitend de fees van jouw bank en die van de bestemmeling. Niet de fee van de intermediary bank.

 

Om dit probleem te vermijden heb ik al wat gezocht naar mogelijkheden om euro ineens naar HK of China over te maken maar dat komt paradoxaal genoeg duurder uit qua wisselkosten dan EUR->USD->CNY+fee.

 

Je kan in Rotterdam bij het filiaal van Bank of China terecht om direct geld over te maken naar een rekening bij hen in China (ik heb toevallig ook een rekening bij hen in China voor handel waar ik tussenzit binnen China). Aan de telefoon konden ze me niet echt duidelijk vertellen wat ik in de praktijk voor koers zou krijgen (het systeem lag plat werd me gezegd). Ik had later kunnen terugbellen maar dat heb ik niet meer gedaan omdat er ook nog eens een maximumbedrag is dat je per keer kan overmaken in CNY (ik geloof 80k, dat is 10k euro). Ik wacht nog wel even, dat gaat natuurlijk verder versoepeld worden. Ze zijn er in ieder geval mee bezig dus.

 

Wat ik momenteel doe, is euro overmaken naar Currencyfair in Engeland (hun rekening is in Ierland, dus gratis met Sepa), daar wisselen naar USD en dan overmaken naar China. Er zit bij hen een spread tussen de bied- en laatkoers. Je kan op hun marketplace meestal wat onder de gunstigste laatkoers gaan zitten en afwachten tot er iemand hapt. De koers is op die manier vaak nog beter dan de middenkoers. Een overboeking in usd kost daarna in principe 4usd, maar is nu gratis. Betalingen naar de VS zijn er meestal dezelfde dag nog, naar China duurt het meestal een dag, soms twee.

 

Ook bij Currencyfair gebeurt het soms dat er een stukje van het bedrag verdwijnt onderweg door zo'n intermediary bank.

Link naar reactie
  • 0

Ik kies altijd voor OUR en raad je ook aan het te doen. Uit ervaring weet ik dat de kosten erg wisselen en de ontvanger eraan probeert te verdienen. Ook laten bedrijven het op de rekening van hun personeel storten om zo kosten te besparen. Maar ze rekenen wel de volle mep voor jou.

 

Zoals hier al beschreven, 2% is niet eens zo heel veel. Paypal is veel en veel duurder.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal denk ik gemiddeld 25usd per transactie naar Chinese bank in USD.

 

Voor zover ik weet is het geen percentage per see maar wel gerelateerd aan de hoogte van het bedrag.

 

De transactiekosten zijn overigens ook per bank weer verschillend.

 

2% lijkt mij wel erg veel overigens. Ik betaal iets van 20usd voor 30Kusd overmaking.

 

Kosten voor betalingen zijn natuurlijk altijd voor de koper. Je hebt getekend voor xxx usd aan goederen. En dat bedrag moeten ze dan ook ontvangen. Delen etc tja daar kan je vooraf nog wel over steggellen maar het zal hun toch een worst zijn of je in timboektoe woont en schelpen in USD moet omwissellen? 1000usd is de rekening?, dan moeten ze ook 1000usd ontvangen.

 

Link naar reactie
  • 0

@Paul Stuyver:

Eens voor wat betreft de eigen kosten en die intermediary bank. Maar de transactiekosten die de ontvangende bank in rekening brengt aan de leverancier voor de binnenkomende betaling vind ik eigenlijk toch wat anders. Maar goed, dan worden die ongetwijfeld wel in de produktprijs verrekend natuurlijk :)

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal denk ik gemiddeld 25usd per transactie naar Chinese bank in USD.

 

Voor zover ik weet is het geen percentage per see maar wel gerelateerd aan de hoogte van het bedrag.

 

2% lijkt mij wel erg veel overigens. Ik betaal iets van 20usd voor 30Kusd overmaking.

 

Vaak werken die tarieven met een staffel en minima dus is het niet zo gemakkelijk in te zien. Je ziet dan iets als 1.5% tot $2000 met een minimum van $20, en bijv 0.5% op het bedrag boven $2000, en wellicht 0.1% over >$100k.

 

Paypal is een verhaal apart, maar als men dat accepteert is het in de regel voordeliger dan een banktransactie voor bedragen onder ca $500.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een punt om op te nemen in je voorwaarden. Wij kiezen altijd voor "bankkosten delen" en jij weet dan wat je kwijt bent en als het goed is, je zakenpartner aan de andere kant van de wereld ook. Per transactie zit je dan evengoed nog op circa € 19,-

 

Sommige banken hanteren ook kosten voor transacties binnen Europa. Wanneer je wederom voor de optie "delen" kiest betaal je in veel gevallen niks.

Wegtransport - Luchtvracht - Zeevracht - Beurslogistiek - Warehousing

 

www.pglogistics.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.