• 0

Inkomstenbelasting en omzetbelasting betalen

Dag allen,

 

Ik heb een vraag over de inkomstenbelasting die je aan de fiscus moet betalen over het jaar 2014, ik had namelijk alvast even mijn overzicht bekeken over mijn winst en verlies rekening.

 

Dit jaar heb ik mijn onderneming opgezet, waardoor ik veel geinvesteerd heb, dus veel kosten heb gemaakt, maar weinig omzet heb als je naar de verhoudingen kijkt.

 

Even een simpel rekenvoorbeeld.

 

8000 verdiend, en kosten gemaakt van 7000,(dus winst van 1000) waar moet ik dan inkomstenbelasting over betalen?

Over 8000; of 1000;?

 

Ik kan geen gebruik maken van de zelfstandigenaftrek, omdat ik simpelweg niet zoveel uur aan mijn onderneming had besteed.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan betaal je over de 1000 in jouw voorbeeld inkomstenbelasting.

 

Omzet - inkoop = brutowinst. Na aftrek van andere kosten (personeel, huisvesting e.d) blijft er een bedrag over wat je feitelijk hebt verdiend. Daar moet belasting over worden betaald. Check wel even goed of er geen andere mogelijkheden zijn dan de zelfstandigenaftrek om je belastbaar inkomen te verlagen

Link naar reactie
  • 0

Dag Wouter,

 

Bedankt voor je antwoord, als dit het geval is, dan is het zelfs zo dat ik helemaal geen inkomstenbelasting hoef te betalen, want als ik alle kosten eraf trek heb ik zelfs verlies gemaakt.

 

Het punt waar ik tegenaan loop is of dit wel reeel is voor de belastingdienst.

Omdat ik door al de verhalen om me heen altijd het gevoel krijg dat je als ondernemer altijd inkomstenbelasting moet betalen, dus ook als je verlies maakt.

Link naar reactie
  • 0

Over welke kosten gaat het hier precies? Waar heb je het geld aan uitgegeven? Let op dat het niet om voorraad gaat...

 

Het is overigens niet zo dat je nooit inkomsten belasting hoeft te betalen zolang je maar genoeg kosten maakt. De kosten moeten wel in verband staan met de inkomsten en wanneer je nooit winst zou maken dan drijf je geen onderneming maar heb je een hobby...

 

Als starter kun je trouwens willekeurig afschrijven, waardoor je ook investeringen in z'n geheel in één keer kunt afschrijven. (Of dat verstandig is, is een andere vraag....)

 

En vergeet trouwens de BTW niet. Die moet je sowieso afdragen voor zover je niet onder de kleine ondernemers regeling valt...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier voornamelijk om de kosten voor een catering bedrijf, dus de materialen, maar ook de inkoop voor mijn cateringen. Daarbij heb ik ook regelamtig bij cateringen, proef exemplaren gemaakt van mijn catering, waarbij ik de inkoop hiervan ook heb afgeschreven, omdat deze een zakelijk karakter hebben.

 

Het is niet zo dat ik geen winst heb gemaakt, ik heb voornamelijk weinig winst gemaakt, maar wel veel uitgegeven aan de opzet van mijn bedrijf.

 

Met de BTW val ik ook onder de kleine ondernemersregeling, maar wat heeft dit te maken met mijn aangifte inkomstenbelasting 2014?

 

 

Over welke kosten gaat het hier precies? Waar heb je het geld aan uitgegeven? Let op dat het niet om voorraad gaat...

 

Het is overigens niet zo dat je nooit inkomsten belasting hoeft te betalen zolang je maar genoeg kosten maakt. De kosten moeten wel in verband staan met de inkomsten en wanneer je nooit winst zou maken dan drijf je geen onderneming maar heb je een hobby...

 

Als starter kun je trouwens willekeurig afschrijven, waardoor je ook investeringen in z'n geheel in één keer kunt afschrijven. (Of dat verstandig is, is een andere vraag....)

 

En vergeet trouwens de BTW niet. Die moet je sowieso afdragen voor zover je niet onder de kleine ondernemers regeling valt...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier voornamelijk om de kosten voor een catering bedrijf, dus de materialen, maar ook de inkoop voor mijn cateringen. Daarbij heb ik ook regelamtig bij cateringen, proef exemplaren gemaakt van mijn catering, waarbij ik de inkoop hiervan ook heb afgeschreven, omdat deze een zakelijk karakter hebben.

 

Het is niet zo dat ik geen winst heb gemaakt, ik heb voornamelijk weinig winst gemaakt, maar wel veel uitgegeven aan de opzet van mijn bedrijf.

 

Met de BTW val ik ook onder de kleine ondernemersregeling, maar wat heeft dit te maken met mijn aangifte inkomstenbelasting 2014?

 

Houd wel de verschillende begrippen goed uit elkaar, een afschrijving doe je immers over bedrijfsmiddelen die meerdere jaren meegaan, waarbij je als het ware de slijtage beetje bij beetje in je kosten opneemt. Zo tackle je de waardevermindering.

 

Die sampling die jij noemt zijn dus gewoon kosten.

 

Dan de relatie BTW en IB. Dat zijn twee verschillende dingen. Er staan op dit forum uitgebreide teksten over hoe de vork in de steel zit, zoek die eens op. Waar hier op wordt gedoeld is dat als jij heel veel geïnvesteerd hebt, je dat kan gebruiken om je belastbaar inkomen te verminderen. Middels aftrek (indien van toepassing) en het eerder genoemde toepassen van afschrijvingen/opvoeren van kosten

Link naar reactie
  • 0

Met de BTW val ik ook onder de kleine ondernemersregeling, maar wat heeft dit te maken met mijn aangifte inkomstenbelasting 2014?

Sommige beginnende ondernemers verwarren inkomsten met omzet, rekenen de btw bij de omzet, of weten niet dat btw en omzetbelasting hetzelfde zijn. De KOR geeft je een voordeel (btw hoef je niet of verminderd af te dragen), maar dit voordeel moet wel bij je inkomsten worden geteld (winstverhogend dus).

 

Andere beginnende ondernemers weten niet goed wat onder kosten wordt verstaan en verwarren bijvoorbeeld investeringen met kosten, benoemen uitgaven aan voorraad als kosten of rekenen hun eigen arbeid cq. levensonderhoud tot de kosten.

 

Om te voorkomen dat je dergelijke fouten maakt en ergens in maart hier terugkomt met de melding dat je je IB-aangifte niet ingediend krijgt, vraag ik door en krijg je de extra-gratis HL-special vol ongevraagde informatie. Doe ik er ook nog deze supervoordelige twee-voor-de-prijs-van-geen kijken-kijken-niet-kopen tip bij:

bestudeer het gratis Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.