• 0

Invoeren producten buitenland (VS en China)

Beste,

 

Ik sta op het punt om mijn webshop te beginnen in kinderkleding en ben inmiddels al bijna 3 dagen bezig in het vinden van antwoorden als het gaat om het invoeren van producten uit het buitenland (China en VS). Zelfs de belastingdienst en de Douane kan mij geen concreet antwoord geven. Op het forum is dit onderwerp veelvuldig besproken en ik heb al wat antwoorden gevonden maar erg concreet waren deze niet. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen zodat ik zorgeloos aan de slag kan gaan.

 

Ik ga een webshop beginnen omdat mij hobby wat uit de hand is gelopen. Ik koop momenteel voor ongeveer 300-400 per maand in bij voornamelijk verkopers op Aliexpress e.d. Dit is in de meeste gevallen bij verschillende verkopers waar ik voor ongeveer 100-250 per verkoper inkoop. Het nadeel is dus dat ik geen factuur krijg en ook (tot nu toe) geen invoerrechten betaal. Kan iemand mij helpen aan de antwoorden op onderstaande vragen?

 

Alvast ontzettend bedankt

 

1. Vanaf welk bedrag moet ik btw betalen bij het invoeren?

2. Vanaf welk bedrag moet ik invoerrechten betalen?

2. Moet ik als ondernemer van elke aankoop, aangifte doen bij de douane? Zo niet, vanaf welk bedrag?

3. Wanneer kom je in aanmerking voor de vergunning artikel 23? Is dit pas vanaf een bepaald bedrag wat wordt ingekocht of is dit ook van toepassing op kleinere ondernemingen?

4. Hoe bereken ik btw als ik zelf geen btw heb betaald? Ik las dat je dit zelf moet berekenen en dit door moet geven aan de belasting?

5. Geldt bovenstaande ook als je onder de KOR valt?

 

Nogmaals dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sta je al ingeschreven bij de kamer van koophandel? Volgens mij melden zij je dan ook aan bij de belastingdienst en krijg je een BTW nummer.

 

Als bedrijf heb je geen vrijstelling van BTW of invoerrechten. Het verbaast me enigszins dat je nu geen BTW of invoerrechten betaalt - wie doet de verzending? Normaal gesproken namelijk sturen koeriers zoals Fedex, TNT e.d. je een factuur met de BTW en invoerrechten (dat kun je bij grotere hoeveelheden zeker verwachten), daar hoef je dan zelf niets voor te doen.

 

Ook zit er normaal een pro-forma factuur bij... maar eerlijk gezegd kan het best zijn dat die niet klopt. In mijn BTW aangifte bereken ik dan zelf de correcte BTW (over het aankoopbedrag + verzendkosten) en trek die gelijk als voorbelasting (samen met de eventueel gefactureerde BTW door de transporteur) weer af van de BTW over de omzet. Netto effect is 0, maar dan staat het wel netjes in de boeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De de grenzen voor vrijstellingen invoerrechten en BTW staan op de website van de douane, onder het hoofdstuk "Goederen ontvangen uit het buitenland". Heel in het kort is de grens 22 Euro (excl. transport/verzekeringskosten) voor invoerrechten en 150 Euro voor BTW.

In beginsel wordt iedere zending die ingevoerd wordt aangegeven bij de douane, de douane bepaalt immers of je vrijstelling krijgt. Die aangifte wordt bij dit soort zendingen gedaan door de vervoerder (DHL, UPS etc), die moeten jou een factuur geven voor hun kosten, als ze voor jou de invoerrechten en BTW voorschieten moeten de ze bedragen daarvan op de factuur vermelden.

 

Zelf BTW berekenen en meteen in BTW aangifte als voorbelasting aftrekken is mijns inziens een zinloze bezigheid, als je in werkelijkheid geen BTW betaalt (omdat je zending bijvoorbeeld nog onder de vrijstellingsgrens zit) moet je dat ook niet opgeven.

 

Voor een artikel 23 vergunning zijn geen vaste bedragen, al zal de belastingdienst wel kijken naar je verwachte omzet. Over invoer en de KOR is op dit forum al genoeg te vinden, bv. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=51584

 

 

Als bedrijf heb je geen vrijstelling van BTW of invoerrechten.

 

Het maakt in dit geval niet uit of je particulier bent of bedrijf. De vrijstelling "lage waardezendingen" geldt per zending per geadresseerde.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste BJM,

 

Het hoofdstuk "Ontvangt u goederen uit het buitenland van organisaties en bedrijven?" begint dik gedrukt met: "Dit onderdeel is alleen bedoeld voor particulieren, die goederen ontvangen uit het buitenland van organisaties en bedrijven."

 

Op het 'zakelijke' deel van de douane site kan ik niets vinden over vrijstellingen of 'lage waarde regeling' (anders dan een link naar het particuliere deel met bovenstaande beperking). Kijk ik er overheen?

 

[edit: ja, al zeg ik het zelf, want in het douane handboek heb ik het inmiddels wel gevonden in hoofstuk 3. Vind het wel onduidelijk op de site...]

Link naar reactie
  • 1

Beste Mullie,

 

Je hebt gelijk, nou ja, in zoverre dat er inderdaad op de website van de douane staat dat het particulieren betreft. Dat is echter niet correct. De vrijstelling van invoerrechten is gebaseerd op Europese wetgeving, in dit geval artikel 23 van EU verordening 1186-2009. Hierin staat te lezen dat

zendingen goederen met een te verwaarlozen waarde (150 Euro) die uit een derde land rechtstreeks aan een geadresseerde in de Gemeenschap worden gezonden vrijgesteld zijn van invoerrechten. Accijnsproducten zijn hiervan uitgezonderd.

 

Een geadresseerde kan net zo goed een particulier als een bedrijf zijn.

 

Dit is niet de enige onduidelijkheid, als je de "virtuele assistent" gebruikt gaat die uit van een waarde van de goederen plus transport/verzekeringskosten terwijl verderop op de site te lezen is dat de bedragen van 22 en 150 Euro exclusief transport/verzekering zijn.

 

Voor de BTW is het bij een zakelijke aankoop lood om oud ijzer als de BTW als voorbelasting afgetrokken mag/kan worden, een bedrijf kan nog wel wat van zijn invoerrechten afschaven.

 

Deze vrijstelling geldt uiteraard niet voor een hele container aan hetzelfde bedrijf afzonderlijk geadresseerde pakketjes......

 

Meteen ook even het handboek gecheckt, deze heeft het niet over geadresseerde maar een natuurlijke persoon of rechtspersoon. Ook de "intrinsieke waarde" wordt toegelicht, waarde van de goederen zonder bijkomende transportkosten en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Aan de manieren van vragen lijkt het erop dat je het een ingewikkeld onderwerp vind. Op HL is echt HEEL veel geschreven en op je vragen is echt een antwoord te vinden. Daarnaast kan je jezelf afvragen of je geen advies moet inhuren in het geval je er echt geen kaas van hebt gegeten.

 

Verder heeft BJM de vragen al beantwoord en heb daar weinig aan toe te voegen. Behalve en ook dit is al vaak geroepen. Zorg voor een goede factuur gelijk aan het bedrag wat is betaald. Dit blijft namelijk een terugkerend onderwerp....

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Excuus voor de late reactie maar ontzettend bedankt voor de input.

Het grootste gedeelte is mij nu duidelijk. Aangezien ik zeer kleine hoeveelheden bestel, kom ik niet aan de €150 per pakket. Hier hoef ik dan ook geen btw op te verleggen en geef ik niet op bij mijn voorbelasting. Helder, nogmaals ontzettend bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.