• 0

Haalbaarheidsonderzoek bij nieuw concept mobiele app

Hi all,

 

Langere tijd hou ik dit forum in de gaten. Ik heb veel aan de nuttige reacties die op Higherlevel voorbij komen! Helaas loop ik nu tegen een vraag aan bij de opstart/onderzoeken van mijn idee waar ik geen antwoord (op dit forum noch via andere websites) op heb kunnen vinden, dus bij deze stel ik hem zelf:

 

Ik heb een idee voor een mobiele app, welke zich richt op jonge vrouwen. De app is vooral gericht op functionaliteit en gemak en door deze app te gebruiken, kun je zowel geld als tijd besparen! Zelf ben ik verkocht, mijn directe omgeving ook.. Maar hoe betrouwbaar is dat? ;) Nu wil ik graag marktonderzoek doen om mijn idee verder goed te kunnen onderbouwen (bij bijvoorbeeld investeerders, mogelijke samenwerkingspartners en overige stakeholders).

 

Maar, hoe doe ik nou goed onderzoek waar een betrouwbaar resultaat uit komt, zonder mijn idee volledig weg te geven? Het idee bestaat nu niet, dus kan het lastig met iets vergelijken. Wel kan ik de 'pains', die worden ontnomen met mijn app, peilen. Dan nog vind ik het lastig om te bedenken hoe ik een onderzoek inricht waarbij ik te weten kom of er een grote kans is dat mijn app daadwerkelijk gedownload en gebruikt zal worden. - Ik realiseer mij dat een onderzoek nog geen bewijs is met 100% zekerheid dat mijn app zal slagen, maar zeker wel een goed fundament is!

 

Heeft er iemand tips en/of ervaringen? Dan hoor ik dat heel graag. Ik kan immers niet wachten om mijn idee bij m'n doelgroep te testen!

 

Groeten,

Yerma Ham

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Yerma,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Is het een idee om een (gratis) eenvoudige app met basisfunctionaliteit te ontwikkelen en deze in te zetten voor marktonderzoek?

 

Met een sterke bedrijfsnaam (of merknaam), echte klantenbasis en feedback kun je vervolgens een professionele app (versie 2) in de markt zetten bij succes.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Goedenavond Yerma,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Is het een idee om een (gratis) eenvoudige app met basisfunctionaliteit te ontwikkelen en deze in te zetten voor marktonderzoek?

 

Met een sterke bedrijfsnaam (of merknaam), echte klantenbasis en feedback kun je vervolgens een professionele app (versie 2) in de markt zetten bij succes.

 

Groet,

 

Highio

 

Hoi Highio,

 

Dankjewel, leuk! Het is inderdaad een gratis en vrij eenvoudige app (wel met veel beschikbare informatie en gebruikersprofielen). Het klopt bijna wat je zegt, het is alleen eerder andersom! Ik wil marktonderzoek doen in de vorm van een haalbaarheidsonderzoek om te weten of er animo is voor de app en of deze aan zal slaan.

 

Ik twijfel bijvoorbeeld of ik daadwerkelijk mijn idee uit zal leggen en vraag of het hen wat lijkt. Of beïnvloed ik daar de geïnterviewde juist te veel mee?

Link naar reactie
  • 0

Er is een gesprek model, 'SPIN', als je dat goed gebruikt, krijg je heel veel informatie los zonder jouw idee prijs te hoeven geven. Je kunt daarmee de vraag naar de oplossing die je met de app biedt peilen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Er is een gesprek model, 'SPIN', als je dat goed gebruikt, krijg je heel veel informatie los zonder jouw idee prijs te hoeven geven. Je kunt daarmee de vraag naar de oplossing die je met de app biedt peilen.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Hallo Hans,

 

Toevallig heb ik een boek hierover van de week zien liggen op mijn werk! Deze ga ik nu zeker lezen! Dankjewel voor de tip.

 

Groeten,

Yerma

Link naar reactie
  • 0

My 2 cents. ..

Ik geloof niet in haalbaarheidsonderzoeken. Als jij In je app gelooft, gaat het lukken. Als jij er niet in gelooft, gaat het geen succes worden.

 

Een haalbaarheidsonderzoek in een excuus om geen besluit te nemen.

 

Ik schreef het wat harder dan ik bedoelde, maar wel oprecht.

 

PS bouw een versie 0.1 met appmachine. Kost je niks. Laat die versie aan iedereen zien en doe er je voordeel mee.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Beste Yerma,

 

Als je wilt inschatten of er genoeg kopers in de omgeving van je nieuwe winkel wonen is een haalbaarheidsonderzoek prima. Maar om te testen of mensen een app leuk vinden moet je wel iets hebben wat al heel dicht in de buurt komt bij de daadwerkelijke app. Dan kun je zoals Edo aangeeft net zo goed even doorpakken en een eerste eenvoudige versie van de app zelf maken.

 

Mijn ervaring als app bouwer is dat je geen investeringen krijgt op basis van een idee, ook niet als je daar een haalbaarheidsonderzoek bij hebt gedaan. Investeerders willen op een rijdende trein springen, waarbij al wat mensen jouw app downloaden en gebruiken.

 

In de app wereld gaan dingen snel. Concepten worden binnen enkele maanden uitgerold.

Als je eerst een haalbaarheidsonderzoek gaat doen loop je de kans dat het idee al op een andere plek ontstaat.

Daarnaast noem je zelf ook het gevaar dat je te veel informatie van jouw gouden idee weg geeft.

 

Als je het gevoel hebt een goed idee in handen te hebben zou ik geen dag langer twijfelen en er gewoon voor gaan.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Beste Edo en Hans,

 

Dankjulliewel voor jullie reacties en tips. Vooropgesteld is dit idee een schat met talloze mogelijkheden. Ik ben zelf dus helemaal om en twijfel er niet aan. Het haalbaarheidsonderzoek is denk ik alsnog belangrijk om (met name) samenwerkingspartners en evt. investeerders te overtuigen van het te behalen succes. Ik kan dan mijn grootse idee met mooie worden ook nog eens onderbouwen met keiharde feiten en cijfers. Ik heb er geen ervaringen mee, maar kan goed begrijpen dat anderen die tijd en geld in mijn concept zouden steken, een sterk verhaal zien met grote slagingskans. Plus laat ik met eigen onderzoek ook nog eens mijn commitment zien, toch?

 

Overigens vind ik een eerste testversie maken via Appmachine een top idee! Ik heb de meeste schermen zelf al geschetst op papier en een flow uitgedacht, ook om deze te laten testen door de doelgroep. Ik ga hier dus zeker naar kijken!

 

Wat zijn jullie ervaringen als 'samenwerkers'? Een professionele appbouwer die openstaat voor een samenwerking met bijv. winstdeling: wil die niet eerst een sterk verhaal horen met gefundeerd onderzoek? Of is dit onderzoek nu toch niet echt nodig?

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Highio, Hans, Edo en Hans.

 

Jouw vraag is een veelvoorkomende en logische: ik heb dit fantastische idee (zelf heb ik hier geen tijd en geld voor beschikbaar) wie kan mij helpen?

 

Deze vraag komt zo vaak voor dat ervaren app-bouwers (zo heb ik gehoord) hier warig voor zijn. Jij bent immers een van de vele en vraagt hen, in plaats van jezelf, hun tijd hier in te investeren, wat ze dan niet in andere projecten kunnen steken. Kans op succes: << 100%, met of zonder haalbaarheidsonderzoek.

 

Ik vraag me ook af hoe je een grote hoeveelheid app-bouwers, om die ene te vinden die met je mee wil gaan, wilt benaderen zonder je idee prijs te geven.

 

Een haalbaarheidsonderzoek, vrij in te vullen hoe je dat vormgeeft, bijvoorbeeld door 'experts' hun mening te vragen over het idee en hoe zij verder zouden gaan, lijkt me opzich geen slecht idee om jezelf te overtuigen zelf meer tijd en geld in het idee te steken.

 

Als je er dan van overtuigd bent dat het je zelf niet zal lukken, zelfs met een paar weken studie, om de app te maken en dat je het wel gerealiseed wilt zien, dan is een investering van een paar honderd tot een paar duizend euro het misschien wel waard om je nieuwsgierigheid te, ehm, voeden of sussen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad klassiek dilemma. Iemand denkt zelf een top idee in handen te hebben maar kan dit niet zomaar prijsgeven omdat dan de kans bestaat dat iemand anders er mee aan de haal gaat.

Als het om een app gaat zou ik zelf beginnen met een gedetailleerde uitwerking op papier. Je kan die gebruiken bij het briefen van een ontwikkelaar maar ook deponeren in een i-DEPOT.

Dit laatste geeft weinig juridische zekerheid maar het is beter dan niets en samen met een geheimhoudingsverklaring is dit het maximale wat je op voorhand kan regelen.

 

Snelheid is inderdaad geboden. Veel ideeën ontstaan synchroon doordat meerdere mensen tegen zaken aanlopen waar ze zich aan storen of zien dat er ergens een gat in de markt is. Veel mensen doen er niets mee om later vast te stellen dat iemand anders ergens veel succes mee heeft.

 

Belangrijk is ook om nog eens te zeggen dat een idee op zich geen waarde heeft. Het gaat om de uitvoering en het gebruik van momentum. Daarvoor moet je leren denken in mogelijkheden ipv barrières.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Misschien kan ik hier wat licht op schijnen, zelf krijg ik talloze e-mails/voorstellen voor een samenwerking omdat de verzender een briljant plan heeft welke een win-win situatie zal opleveren.

Vaak geef ik wel de kans aan persoon in kwestie om in grote lijnen uit te leggen wat het idee betreft, maar vertrouwen is hier natuurlijk erg belangrijk.

 

Ik kan er immers ook vandoor gaan met het "plan", vandaar dat dit vaak niet van de grond komt.

Ook hebben (degelijke) Appbouwers meer aanvragen dan vrije tijd om een dergelijk project op no cure no pay 50/50 basis te gaan maken.

 

Aan TS wil ik vanuit eigen ervaring het advies meegeven, dat een dergelijke App valt of staat met Marketing. Heb Apps voorbij zien komen die 100% gebruiksvriendelijker/functioneler etc. waren dan succesvollere counterparts. Maar het dus verloren ten opzichte van soortgelijke Apps.

Ook als je de eerste bent met een idee/App, er zijn meer dan genoeg copycats die jouw concept spoedig zullen vertalen in een eigen App en daar betere marketingkanalen voor gaan gebruiken.

 

Je raakt de pijnpunt in je topic, hoe zorg ik ervoor dat gebruikers mijn App downloaden én blijven gebruiken.

Naast het feit dat Apple strikte guidelines heeft voor het publiceren van Apps (deze moeten een meerwaarde hebben en gebruikers triggeren tot multiple uses) zul je dus goed moeten nadenken over een te volgen marketing plan en interactie met gebruikers via je App.

Een leuke feature voor het 2e is bijv. push-notificaties versturen!

 

Mocht je meer informatie wensen, kun je me middels een privé bericht bereiken.

Ook op Skype kun je me vinden onder: BrilliantApps

 

In ieder geval succes met het concept!

 

http://www.mkb-app.nl - Apps betaalbaar gemaakt voor het MKB
Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel voor de oprechte reacties. Ik krijg veel energie van jullie input.

 

@XiaoDi, duidelijk! Goed punt. In mijn situaite zou de app dé core business van mijn idee zijn. Omdat het niet enkel een aanvulling op marketing is maar mijn gehele idee omvat, wil ik geen risico nemen door het op mijzelf te nemen. Dit idee heeft een professional nodig die bij de opzet maar ook bij tussentijdse bugs of vernieuwde versies zekerheid kan bieden dat de boel draaiende blijft. Ik zou hier duizenden euro's in durven steken. Nu is het een kwestie van de juiste personen vinden en de investeerders/leningen bij elkaar sprokkelen. Dankjewel!

 

@Hans: Ik loop nu inderdaad al te lang met het idee rond en wil hier nu écht werk van maken omdat nu de angst groter is dat iemand eerder hetzelfde idee naar buiten brengt dan dat iemand het van mij overneemt. Overigens denk ik dat ik me niet zo moet vastklampen aan de angsten in deze business. Lastig, maar toch nodig om het te willen maken met eigen ideeën. Op Safe spelen gaat mij niet veel verder brengen en ooit zal mijn app toch naar buiten gebracht moeten worden! Vooral je laatste zin heeft mij gemotiveerd, dankjewel daarvoor.

 

@AkPa, ook jij bedankt! Leerzaam om van iemand te horen uit het vak. Ik studeer Communicatie en werk nu in de Marketing, dus ben blij met je advies. Ik kan mij daar zeker in vinden. De push-notificaties zijn tevens ook in mijn business plan opgenomen. Ik zal je een PB sturen.

 

Wat ik tot zover hier allemaal uit opmaak is dat een haalbaarheidsonderzoek niet verkeerd is maar zeker ook niet de succesfactor. Ik begrijp dat ik nu gewoon moet knokken met een goed business plan, investeringen qua tijd en geld, marketing etc. goed uitdenken om voorbereid te zijn en nu toch echt stappen maken door met de juiste personen te spreken, voordat het te laat is..

 

Ik ben flink op weg geholpen. Wie nog verdere input heeft, hoor ik altijd graag!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.