• 0

Kengetallen voor soort van lunchroom

Beste mede-forumleden,

 

In Gelderland wil ik ergens een soort van lunchroom openen. Niet een traditionele, maar eentje die veel meer richting "duurzaam en verantwoord" gaat én ook een concept biedt voor (kleine) kinderen waar gewone horecagelegenheden weinig tot geen ruimte voor bieden.

 

In 2003 heb ik een grotere speciaalzaak gehad in voeding (345 vvo) en de jaren daarvoor was ik betrokken als adviseur van diverse winkels. Ik bedoel te zeggen dat ik wel wat begrijp van economische exploitatieplannen, investeringsbegrotingen, balansen en zekerheden & liquiditeitsberekeningen etc. Graag zet ik mijn kennis in op dit forum, maar nu heb ik een vraag waar ik geen antwoord op heb ;-)

 

Ik loop eerlijk gezegd een beetje stroef door de exploitatiebegroting van de voorgenomen horecavestiging. Dat komt omdat ik het lastig vind marges in te schatten en natuurlijk de bezetting van het aantal stoelen (ik bedoel dus gewoon de betalende bezoeker). Het gaat om BVO van 2x 175 m2. Netto pakweg 2x 150 m2 VVO. Prima locatie, relatief hoge huur (bijna 4K/mnd). Als foodspeciaalzaken-man ben ik gewend aan bruto marges van ongeveer 28 a 29%. Ik hoop dat die in de lunchroomsector wel wat hoger liggen, want anders wordt het wat rentabiliteit betreft een erg krap verhaal. Vandaar de volgende vragen:

 

- Wie durft een beetje betrouwbaar margecijfer te geven voor drank (geen alcohol !) en luxe belegde broodjes ?

- Is er een vuistregel voor de investering per m2 (netto of bruto meters ?) in dit soort horeca ?

- Klopt het dat de huur ongeveer 10% van de omzet "mag" bedragen (op deze site gevonden) ?

- Is er bij benadering een bezettingsgetal "per stoel" te noemen ?

- Is er bij benadering iets te roepen over het aantal betalende bezoekers per moment (dus doorlopend aantal bezoekers, uitgaande van optimale omstandigheden, ligging winkel en normale openingstijden etc) ?

- Zijn er mensen met ervaring in het opzetten van een horeca/lunchroom gelegenheid die zich richt op een nice / specifieke doelgroep in de markt ?

- Zijn er mensen met ervaring met bovenstaande vraag gecombineerd met kleine detailhandel / take it easy producten voor forensen en passanten ?

- Volgens Rabobank is de gemiddelde besteding euro 6,50 in een lunchroom, reëel ?

- Überhaupt kengetallen ? Verzuim, derving, loon (10,50 p/u bediening ?), bezettingsgraad personeel versus stoelen, etc etc

 

Uiteraard heb ik al aardig wat in dit forum gezocht. Mogelijk heb ik zagen gemist, op voorhand excuus. De Rabobank Kennisapp geeft veel inzichten en diverse site's, bijvoorbeeld Start Horeca, ook.

Niettemin hoop ik op jullie antwoorden recht uit het hart van de branche ;-)

 

Dank je wel !

 

 

Gijs

 

 

 

 

 

Jinthe organisatieadvies BV

Advies en projectmanagement

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Gijs,

 

Ik ben bezig met een bedrijf wat raakvlakken heeft met het jouwe. Wellicht kan ik een aantal van je vragen beantwoorden.

 

Wie durft een beetje betrouwbaar margecijfer te geven voor drank (geen alcohol !) en luxe belegde broodjes ?

Acoholvrije dranken plm 22-25% inkoop. Broodjes Weet ik niet precies, maar zouden rond de 30 moeten liggen. Duurzaam inkopen is mogelijk wat duurder dan regulier.

 

- Is er een vuistregel voor de investering per m2 (netto of bruto meters ?) in dit soort horeca ?

Ze zijn er wel, maar eea hangt natuurlijk af van wat je er bij telt (keuken wel/niet, in welke mate moet er verbouwd worden etc)

 

- Klopt het dat de huur ongeveer 10% van de omzet "mag" bedragen (op deze site gevonden) ?

Yes

 

- Is er bij benadering een bezettingsgetal "per stoel" te noemen ?

Niet dat ik weet. Meestal worden dit soort zaken in omzet per M2 VVO uitgedrukt. Of met gemiddelde besteding, in dit geval plm per gast een tientje (wv 60% food)

 

- Is er bij benadering iets te roepen over het aantal betalende bezoekers per moment (dus doorlopend aantal bezoekers, uitgaande van optimale omstandigheden, ligging winkel en normale openingstijden etc) ?

Die cijfers heb ik niet, waarbij het een en ander zich door logisch redeneren wel laat raden.

 

- Zijn er mensen met ervaring in het opzetten van een horeca/lunchroom gelegenheid die zich richt op een nice / specifieke doelgroep in de markt ?

Zat :). Zoals ikzelf.

 

- Zijn er mensen met ervaring met bovenstaande vraag gecombineerd met kleine detailhandel / take it easy producten voor forensen en passanten ?

Idem.

 

- Volgens Rabobank is de gemiddelde besteding euro 6,50 in een lunchroom, reëel ?

Dat is aan de lage kant zelfs, afhankelijk van welk concept je uiteindelijk toepast

 

- Überhaupt kengetallen ? Verzuim, derving, loon (10,50 p/u bediening ?), bezettingsgraad personeel versus stoelen, etc etc

Derving 3%, loon 17,5%, inkoop 33, omzet per fte 100.000, capaciteit personeel afhankelijk van personeel en concept. Mijn ervaring is dat één medewerker minimaal 5 tafels van 4 a 5 mensen moet kunnen draaien.

 

Overigens vind ik 160 per M2 aan huur niet echt heel veel, afhankelijk van wat er voor omliggende panden en soortgelijke zaken wordt betaald

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb een bedrijf waar een groot gedeelte van mijn omzet komt van voedsel en drinken wat ter plekke word geconsumeerd. Geen lunchroom al komen er wel veel mensen bij mij lunchen.

 

Als eerste is een vraag: Hoe is de locatie?! De aangegeven huur vind ik op zichzelf niet heel hoog ofzo, er zijn locaties waar ik dat graag zou willen betalen!

 

Wat wordt je concept? Ga je s ochtends vroeg open zodat mensen koffie en appeltaart kunnen krijgen? Ga je na de lunch dicht om bijv 15 uur? Of blijf je open tot 19 uur en serveer je in de namiddag tot sluitingstijd ook plates met maaltijden?

 

Verder de besteding: ik vind € 6,50 per bezoeker wel het minimum. Vaak besteld iemand ook voor meerdere personen zodat het bedrag per betalende klant wel richting de € 10,- (afhankelijk van je concept en publiek kan dit nog hoger)

 

Marges: ik zou toch wel streven naar 50% marge gemiddeld. Op een drankje en een broodje bal gehakt maak je meer dan 50%, op een luxe broodje met allerlei kleine toevoegingen is 50% erg ambitieus.

 

Dit zijn zo de eerste dingen die mij te binnen schieten.

 

Gr en succes,

 

Andries

Link naar reactie
  • 0

Hoi Adries en Wouter,

 

 

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

Mijn reactie is beschamend laat, excuus daarvoor.

 

Intussen heb ik met jullie antwoorden veel rekenwerk verricht en kan ik jullie melden dat we concreet met zowel een bank als een verhuurder in gesprek zijn. Spannende tijden voor ons ;-)

 

 

Groeten,

 

Gijs

 

Jinthe organisatieadvies BV

Advies en projectmanagement

Link naar reactie
  • 0

Beste Gijs,

 

Succes met het opzetten van je onderneming. Ik wil je wel graag laten weten dat het voor de meeste lunchrooms 1,5 jaar duurt voordat ze de ideale marges, assortiment, bezoekersaantallen en resultaat halen.

 

Vanuit mijn vorige werk als account manager in de horeca omgeving A'dam(hoofdzakelijk lunch- en koffiezaken) weet ik dat je als dagzaak van 150m2 het meeste bestaansrecht heb met een borrelmogelijkheid en wat speciaalbier en wijn.

Veel echte lunchrooms krijgen namelijk te weinig een band met hun klant en dit ontwikkelen ze tussen 15u-19u.

 

Veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Teatender,

 

Dank voor je tips !

Die stel ik zeer op prijs.

 

Die borrel is voorzien, maar special bier en goede wijn was een twijfelpunt.

Het past niet zo goed bij het pedagogische aspect, maar des te meer bij het rendabele aspect ;-)

Dat zien we ook, vandaar dat we het toch gaan doen.

 

Als je nog meer tips hebt, wees welkom !

Jinthe organisatieadvies BV

Advies en projectmanagement

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een interessant punt waar ik erg nieuwsgierig naar ben! Wat wil je precies doen op pedagogisch vlak? Denk dat dit ook direct is wat je met jouw concept wilt toevoegen? Of een boodschap die je aan jouw gasten wilt mee geven.

Wil je naast kinderen ook zakelijke gasten ontvangen?

 

In Den Haag en A'dam weet ik een aantal zaken die het trouwens erg goed doen omdat ze om 7uur in de ochtend al open gaan. Precies even die goede koffie voordat ze in de auto stappen naar hun werk toe.

 

Andere belangrijke tip is om te zorgen dat je in 1 ding super goed moet zijn en een reden moet hebben waarom sommige mensen niet bij je komen. Klinkt even heel cryptisch.. Maar het gaat er vooral om om niet iedereen te willen pleasen.

 

Mocht je met vragen zitten, dan laat ik je graag weten wat ik bij andere ondernemers heb ervaren en waarom ze daarvoor hebben gekozen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil in deze discussie toch even een kanttekening maken.

De verschillende kengetallen, die hier de revue passeren zijn niet te gebruiken om bijvoorbeeld omzet of kosten te berekenen. Deze kengetallen zijn een (soort) controle of e.e.a. ver afwijkt van de "norm".

In de details zullen de cijfers voor iedere onderneming anders zijn (en dus ook andere kengetallen hebben). Als deze (ver) afwijken van de norm voor de branche, dient daar een goede verklaring voor te zijn. Het is net iets te makkelijk om dit om te draaien en dan te veronderstellen dat dit ook uit gaat komen.

 

Ik wens je veel suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel... Maar los ervan is het wel belangrijk om te zien met welke kengetallen goeddraaiende lunchrooms/horecazaken werken. Wat is hun benchmark om continuïteit te waarborgen.

 

Het blijft een feit dat je niet overal plug-and-play kan doen.. De "te makkelijke" omdraaitechniek geeft wel een goede richtlijn om te zien of de basis klopt en iets haalbaar kan zijn. Of het wel/niet uitkomt dat is weer een tweede.. Een goed ondernemer die zorgt op langer termijn dat het wel uit gaat komen.

 

De mooiste business cases blijven de verhalen van plekken die nooit als "haalbaar" werden ingeschaald door de kengetallen en dan toch haalbaar bleken te zijn door de kracht van de ondernemer :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.