Jump to content
Morbo
Verberg

Belangenverstrengeling

vraag

Graag wil ik mijn eerste bedrijf starten, maar zit met wat vragen over belangenverstrengeling... ::)

Op dit moment heb ik een aanmerkelijk belang van 1% van een in Amerika gevestigd medisch bedrijf. Mijn vader is mede oprichter en heeft ongeveer 45% Dit Amerikaans bedrijf gaat binnenkort fuseren met een beurs genoteerd bedrijf en zal dus zijn eigen notering krijgen op de Amerikaanse beurs. Tevens ben ik vanaf 1 feb. in dienst als vertegenwoordiger bij de Nederlandse vestiging van dit bedrijf (moet contract nog tekenen).

Is er, onder deze omstandigheden sprake van belangenverstrengeling als ik een nieuw bedrijf zou opstarten die bijvoorbeeld een pand opkoopt en verhuurt aan dit medisch bedrijf? Of een bedrijf dat ICT diensten (domeinaanvragen, websitehosting, systeembeheer, enz) aanbiedt en dit medisch bedrijf als eerste klant heeft?

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

ik denk dat je je een aantal zaken moet realiseren.

1. je zegt dat het bedrijf aan de amerikaanse beurs is genoteerd. hou in de gaten dat aandeelhouders en bestuurders onder SEC wetgeving strikte regels moeten volgen: de Sarbanes-Oxley wetgeving.

2. als er geen relatie- of concurrentiebeding in je arbeidsovereenkomst staat, is veel toegestaan. als dat wel is overeengekomen, moet je zorgvuldig lezen.

3. kom je in dienst van een nederlandse rechtspersoon of de amerikaanse? dit is van belang voor je eigen rechtspositie. in NL ben je als werknemer goed beschermd, in de amerikaanse wetgeving vrijwel niet.

4. eigenlijk is het van twee walletjes eten. feitelijk wil je onder eigen vlag dingen doen die je in dienst van het bedrijf ook kan doen. ik hou daar niet van.

ik raad je aan om deze zaken goed uit te zoeken en een jurist te consulteren die naast de nederlandse ook de amerikaanse wetgeving goed kent. let ook even op dat iedere staat in amerika zijn eigen wetgeving heeft

succes! blijf vragen, we kunnen je een heel eind op weg helpen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"