• 0

Hoe kan ik mijn facturen zéér snel betaald krijgen?

Facturen zeer snel betaald krijgen: als zzp'er in financiële problemen, merk ik dat dit echt een uitkomst is. Misschien wel de allerbeste en belangrijkste oplossing voor mijn probleem. En een razendsnelle uitbetaling motiveert me enorm. Vandaar dit ik hier een onderzoek naar ben gestart.

 

Wat is voor mij snel? (schrik niet)

Binnen 3 tot 8 uur of zelfs onmiddellijk of anders binnen 8 tot 24 uur of een maximale termijn van 24-72 uur.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn facturen razendsnel betaald worden?

Iemand tips?

 

Zelf dacht ik aan:

- ideal betaallink in factuur, is directe uitbetaling, wel afhankelijk van klant (ik gebruik moneybird als facturatieprogramma)

- incassocontract (geld van de rekening afhalen, aftrekken)

- factoring

- kortere betaaltermijnen; 7 of 10 dagen

- korting aanbieden

 

Welke creatieve ideeën of oplossingen zijn er hiervoor te bedenken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn facturen razendsnel betaald worden?

Het simpelst lijkt mij om vooraf af te spreken met je klanten dat ze razendsnel betalen.

 

Dat lijkt een open deur en is ook afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, maar de meeste klanten verwachten geen betaaltermijn van maximaal 72 uur. Dat zul je dus van tevoren expliciet moeten bespreken (dus niet alleen vermelden in je algemene voorwaarden, want die leest nauwelijks iemand) en dan zul je zien dat er een aantal afhaakt, een aantal razendsnel betaalt (mits jij natuurlijk goed werk levert en vervolgens ook razendsnel de factuur stuurt) en een aantal de betalingstermijn alsnog laat verlopen.

Link naar reactie
  • 0

Schrik niet maar het kan ook binnen twee minuten!! Mijn creatieve idee: contant bij levering.

Het is heel normaal om betaling bij levering te verlangen. Op rekening is een gunst geen verplichting

 

Dat is inderdaad de snelste manier om betaald te worden als je een product daadwerkelijk aflevert. Ik lever diensten en ik lever ze online. Ik kan dus niet na het uitvoeren van een opdracht op de trein stappen om mijn betaling 'op te halen'. Althans, dat zal de klant behoorlijk afschrikken.

 

Yep, of nog beter: "Ideal or no-deal", on-line betalen vóór levering

Supertip! Gewoon direct vooruitbetalen. Heb je goed bedacht!

 

Dat lijkt een open deur en is ook afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, maar de meeste klanten verwachten geen betaaltermijn van maximaal 72 uur. Dat zul je dus van tevoren expliciet moeten bespreken (dus niet alleen vermelden in je algemene voorwaarden, want die leest nauwelijks iemand) en dan zul je zien dat er een aantal afhaakt, een aantal razendsnel betaalt (mits jij natuurlijk goed werk levert en vervolgens ook razendsnel de factuur stuurt) en een aantal de betalingstermijn alsnog laat verlopen.

 

Allemaal waar. Het klopt als een bus. Kan ik eigenlijk niets aan toevoegen. Gewoon vooraf duidelijke afspraken maken en hopen dat die afspraken nageleefd worden.

 

Iemand nog een tip?

Link naar reactie
  • 0

Factoring

 

Factoring staat er al bij :). Nog niet de juiste partij gevonden. En sommige partijen vinden mijn volumes niet interessant.

 

Korting bij snelle betaling?

Staat er ook al bij. Dit betreft meestal 5% toch? Ik denk niet dat mijn klanten voor dat percentage opeens veel beter hun best gaan doen.

 

Ik zou eigenlijk moeten beginnen met het houden van een enquête onder mijn klanten. Te weten komen wat hen ertoe beweegt sneller de betalen.

Link naar reactie
  • 0

Nog een open deur maar als je achteraf factureert zorg er dan voor dat je factuur 100% in orde en duidelijk is, naar de juiste afdeling gestuurd wordt en met een referentie aan de persoon/afdeling die jou de opdracht gegeven heeft.

 

Zeer belangrijk punt inderdaad! Ik merk bij het verzenden van facturen waarvoor geen offerte is getekend, dat ik veel, veel later betaald wordt. Alsof ze het er niet mee eens zijn, maar toch hun mond maar houden. En als een soort straf mij expres tot het laatste moment laten wachten :) Komt overigens zeer sporadisch voor.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt uiteraard eerst contact opnemen met de desbetreffende klant, vragen of alles naar wens is of dat er nog enkele aanpassingen dienen te gebeuren. Wanneer de klant tevreden is kunt u uiteraard zeggen dat u de factuur dezelfde dag nog verstuurd.

 

Echter moet u er niet raar van opkijken dat u klant pas na 30 dagen betaald, ook al heeft u minder dagen op uw factuur staan. Volgens mij is het wettelijk vast gesteld. Mocht de klant te laat zijn betalen, stuur dan direct een herinnering. U kunt uiteraard altijd nog eens telefonisch contact opnemen om te vragen of diegene de factuur wel ontvangen heeft.

 

Grote bedrijven betalen niet altijd op tijd maar zolang u vriendelijk blijft en een goede service verleent zullen uw klanten sneller betalen.

Link naar reactie
  • 0

Per uitzondering lever ik wel eens zonder vooraf betaald te worden. Mijn ervaring is hoe groter het bedrijf hoe langer het duurt. Om maar niet te spreken over gemeentes die doen er gerust 2 maanden over.

 

Ik meld dat onze producten zo scherp verkocht worden omdat we een betaling vooraf eisen. Doen ze het achteraf dan krijgen ze 21 dagen de tijd om het over te maken. Doen ze dit niet dan krijgen ze per mail een herinnering bij geen reactie komen er kosten bij. Dit spreek ik van te voren af. Meestal is het 15 tot 20 euro. Om niet zeurderig over te komen gaat dit bedrag pas na 30 dagen in ze hebben in die tijd dan 2 keer de kans gehad om het over te maken. Dan hebben dan geen excuus het is onderweg is of dergelijke

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

[quote author=Hoofdgebruiker link=board=16;threadid=54077;start=0#msg500738

Korting bij snelle betaling?

Staat er ook al bij. Dit betreft meestal 5% toch? Ik denk niet dat mijn klanten voor dat percentage opeens veel beter hun best gaan doen.

 

Dat verschilt per geval, maar als je het vooraf overeenkomt kan het best werken als je klanten relatief compact zijn. 5% lijkt niet zoveel, maar als aangekondigd wordt dan iets in de supermarkt per overmorgen 5% duurder zal worden zijn er genoeg mensen die het gaan hamsteren.

 

Uiteraard zijn er genoeg organisaties waarbij de molens gewoon langzaam draaien en die mogelijk ook helemaal niet inzitten over een korting/boete van 5 procent. Die betalen wel, maar dan 5% meer en twee maanden te laat.

 

Afgezien van vooruitbetaling eisen (bijv via ideal, of overboeking als de klant de tijd heeft) doe je daar verdomd weinig aan. Wat in sommige gevallen kan werken is vragen om een voorschot van bijvoorbeeld 40%, zodat je in ieder geval een redelijk deel van de prijs binnen hebt alvorens iets te leveren. Op de resterende 60% kun je dan wellicht nog wel een maand wachten, maar als je cashflow problemen hebt is dat wellicht toch te prefereren.

Link naar reactie
  • 0
Wat in sommige gevallen kan werken is vragen om een voorschot van bijvoorbeeld 40%, zodat je in ieder geval een redelijk deel van de prijs binnen hebt alvorens iets te leveren.

Eerlijkgezegd, lijkt mij dit één van de beste oplossingen om je facturen snel betaald te krijgen. De methode met de hoogste succeskans in ieder geval. Dank je hartelijk. Heb zojuist besloten dat ik dit ga doen. Als je een heel goede band hebt met de klant, je al vele opdrachten volledig naar wens hebt uitgevoerd, en goede resultaten hebt geboekt, is de kans klein dat de klant met "nee" zal antwoorden.

 

Mijn ervaring is dat het enige dat echt helpt is: direct in contact treden met de verantwoordelijke bij je klant, je redenen uitleggen, en afspreken dat je facturen direct betaald zullen worden.

Is ook een goeie Peter! Gewoon het eerlijke verhaal vertellen. Ben alleen altijd zo bang dat, als je té eerlijk bent, klanten al snel gaan denken dat je binnenkort failliet gaat of iets dergelijks. Dat moet de klant ook geen "relaxed" gevoel geven, lijkt mij? Klanten willen graag zekerheid. Vind het wel een uitstekend idee..

Link naar reactie
  • 0
Als je een heel goede band hebt met de klant, je al vele opdrachten volledig naar wens hebt uitgevoerd, en goede resultaten hebt geboekt, is de kans klein dat de klant met "nee" zal antwoorden.

Ik factureer altijd 50% vooruit als de opdracht boven de 1000 euro komt, en ik heb in 10 jaar tijd nog nooit iemand meegemaakt die daar een probleem mee had. Ook niet nieuwe klanten.

 

Ben alleen altijd zo bang dat, als je té eerlijk bent, klanten al snel gaan denken dat je binnenkort failliet gaat of iets dergelijks.

Of een factuur vandaag of over twee weken betaald wordt maakt niet heel veel uit m.b.t. failliet gaan of zo, toch? Je krijgt het geld toch wel, alleen wat later.

 

Het is meer dat je als eenmanszaak vaak zulke wisselende inkomsten hebt dat het soms lastig kan zijn als de betaling net na het einde van de maand komt. Als je klant het dan ook minder nauw neemt met de betaaltermijn heb je dus eigenlijk geen idee wanneer het bijgeschreven zal worden.

 

Wat dat betreft vind ik een stipte betaling na 2 weken eigenlijk bijna net zo prettig als directe betaling - als je maar weet waar je aan toe bent.

 

En tenslotte is er voor de klant meestal helemaal geen reden om te wachten met betalen - vaak wordt gekeken naar de datum van binnenkomst plus de betaaltermijn, en wordt de betaling voor die datum ingepland. Dat krabbeltje voor akkoord en intikken van de overboekingsopdracht kan binnen een kwartiertje gedaan zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.