• 0

Resultaat uit overige werkzaamheden - recht op startersaftrek?

Beste allemaal,

 

Ik ben nieuw hier en heb lekker rond zitten neuzen, maar zie niet echt een antwoord op mijn vraag? Heb ongeveer een jaar of 7 geleden een "bedrijfje" opgericht (administratie), meer uit hobby. Wel een BTW nummer verkregen en ingeschreven bij de KvK. Nu wil ik per 01 januari starten met een bedrijf, ook in een andere richting (consultancy financiële software), en zit met de volgende vraag.

Ik heb al die jaren netjes mijn aangiften (resultaat uit overige werkzaamheden) gedaan (gemiddelde omzet 400 tot 1000 euro omzet per jaar), maar vraag me nu af: heb ik mijn startersaftrek hierdoor reeds verbruikt???

 

Groeten dirk

 

 

[Mod edit: typefout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt er aan of de belastingdienst je ziet als ondernemer in de afgelopen periode. Blijkbaar was het en beperkte (nevenactiviteit). Voor ondernemerschap is er meer nodig: tijd, risico, naar buiten treden, inbreng van kapitaal, substantiële bedrijfskosten, etc.

 

Ik denk dat bij een beperkte nevendienst met de geschetste omvang, zeker ook omdat het hoofdinkomen uit een loondienstbetrekking komt, de belastingdienst zal inzien dat er niet echt sprake is van ondernemerschap. Met deze motivatie zou ik startersaftrek toepassen en bij de aangifte de belastingdienst attent maken op je zienswijze.

 

Groet en succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

@ Peter Schuitemaker:

Ik neem aan dat je bedoeld dat je de startersaftrek NIET moet toepassen.

en ik begrijp niet helemaal waarom je de belastingdienst van die zienswijze op de hoogte moet brengen?

 

 

 

@dj.funny, zolang jij je inkomen opgeeft als resultaat uit overige werkzaamheden ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en "verbruik" je dus ook geen rechten. Kortom mocht je ooit full time gaan ondernemen (of in elk geval aan het urencriterium gaan voldoen) dan zou je vanaf dat jaar gewoon zelfstandigenaftrek incl startersaftrek kunnen genieten.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor. De startersaftrek gewoon WEL toepassen. En mijn ervaring is dat de offensieve benadering: dus VOORAF melden dat je dit doet omdat de neveninkomsten beperkt waren. En er echt niet serieuze ondernemingsrisico's gelopen werden. Dat je om die reden in het VERLEDEN heb afgezien van het toepassen van startersaftrek. En nu de situatie veranderd is: dat nu m.i.v. 2015 WEL gaat doen!

 

@ Peter Schuitemaker:

Ik neem aan dat je bedoeld dat je de startersaftrek NIET moet toepassen.

en ik begrijp niet helemaal waarom je de belastingdienst van die zienswijze op de hoogte moet brengen?

 

 

 

@dj.funny, zolang jij je inkomen opgeeft als resultaat uit overige werkzaamheden ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en "verbruik" je dus ook geen rechten. Kortom mocht je ooit full time gaan ondernemen (of in elk geval aan het urencriterium gaan voldoen) dan zou je vanaf dat jaar gewoon zelfstandigenaftrek incl startersaftrek kunnen genieten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi dj funny,

 

In de wet inkomstenbelasting staat de startersaftrek in artikel 3.76 lid 3 als volgt beschreven.

 

"Indien de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was en bij hem in die periode niet meer dan tweemaal zelfstandigenaftrek is toegepast, wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd met € 2123. ...."

 

Fiscaal juridisch is er een verschil tussen het ondernemerschap voor de omzetbelasting en het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Voor de vraag of de startersaftrek van toepassing is is het ondernemerschap in de inkomstenbelasting van belang. Zoals je zelf al aangeeft zijn de activiteiten van afgelopen jaren voor de inkomstenbelasting gekwalificeerd als "resultaat uit overige werkzaamheden" en dus niet als "winst uit onderneming". Als gevolg hiervan ben je de afgelopen jaren - voor de inkomstenbelasting - geen ondernemer geweest, en heb je dus ook geen zelfstandigenaftrek genoten. Kortom, kun je dus gewoon gebruikmaken van de startersaftrek.

 

Ik hoop dat dit duidelijkheid schept,

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter Schilder

 

 

 

[Mod edit: a.u.b. geen links naar eigen site in posts, die kunnen in signature en profielinfo. ]

 

Link naar reactie
  • 0

Met interesse heb ik dit bericht gelezen, omdat ik ongeveer dezelfde situatie heb. Nu vraag ik me alleen af of de Belastingdienst je automatisch als ondernemer ziet zodra je de KOR hebt toegepast? Dat heb ik in de afgelopen jaren namelijk toegepast maar tegelijkertijd de inkomsten opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden bij de aangifte IB. Heeft iemand hier een idee over?

Link naar reactie
  • 0

Het toepassen van de KOR is een regel in de omzetbelasting, vermoedelijk gaat de andere helft van je vraag over de inkomstenbelasting. Die regels staan los van elkaar. Dus nee, de Belastingdienst ziet je niet automatisch als ondernemer als je de KOR toepast. Sowieso ziet de Belastingdienst vrij weinig 'automatisch', behalve dan je kenteken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.