• 0

Boekhouding en "Vermindering kleine ondernemers"

Dames/heren,

 

ik heb een vraag over de BTW aangifte.

Aangezien het BTW bedrag dat ik moet afdragen lager is dan Eur. 1345,=

kom ik in aanmerking voor de z.g. "Vermindering van BTW voor kleine ondernemers." Deze regeling betekent voor mij dat ik helemaal geen BTW hoef af te dragen. Mijn vraag: hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding ? Ik gebruik in mijn rekeningschema o.a. posten als BTW af te dragen hoog en BTW te vorderen hoog. Ik neem aan dat ik de bedragen op deze posten tegen moet boeken op bijv. Te betalen BTW.

Maar dan ? Deze BTW hoef ik dus niet af te dragen.

 

B.v.d.

 

Bert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je boekt de bedragen idd af op de verschillende posten BTW en vervolgens moet je het tegenbedrag bij jouw winst op tellen. Zelf heb ik een aparte grootboekrekening kleine ondernemersregeling aangemaakt, maar je kunt het ook plaatsen onder overige opbrengsten ofzo.

 

In ieder geval is het een verhoging van jouw resultaat wat je ook dient op te geven bij de belastingdienst voor de bepaling van jouw inkomstenbelasting en ziekenfondspremie (voor zover van toepassing).

 

Kleine tip tenslotte nog; gebruik de zoekfunctie en je ziet een heleboel topics hiervan terugkomen. Waaronder eentje van mij aangezien ik deze vraag ook ooit eens heb gesteld :P

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Geachte M,

 

Ik zit met een zelfde vraag. Op de balans van 2004 aan de creditzijde heb ik nog een post BTW welke via de kleine ondernemerregeling niet hoeft te worden betaald. Echter hoe nu verder. Via memoriaal overboeken naar kas (oid) lukt niet. Moet toch bij winst worden opgeteld. Ook via kruispost geprobeerd maar geeft ook niet het gewenste resultaat. Weet iemand hiermee om te gaan.

 

Groet,

 

Martijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat bij een eenmanszaak het resultaat naar het eigen vermogen gebracht moet worden omdat de ondernemer ook het rechtspersoon is. Dus bij eindejaarsverwerking resultaat naar eigen vermogen. BTW nu gedebeteerd naar grootboekrekening kleine ondernemersregeling op resultatenrekening. Nu is inderdaad de winst met dit bedrag vermeerderd. Ik denk dat dit goed is gegaan. Bedankt voor de hulp.

 

Martijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.