• 0

Offertes wel of niet nabellen [afgesplitst van Telefoonnummer voor de zaak]

off topic:

 

Om nog maar te zwijgen over de opdringerige verkoper die eindeloos blijft doorbellen.

Nabellen van een offerte is al vervelend

Huh? Een offerte die niet wordt nagebeld neem ik niet serieus. Of beter gezegd: dan neemt de partij die de offerte heeft uitgebracht mij niet serieus.

 

vooral als ze het eindeloos blijven doorgaan.

Zolang ik geen duidelijk ja of nee zeg maar "misschien", "ik ben er nog niet uit" en opties blijf houden is het logisch dat er nagebeld wordt.

Doe ik zelf ook: geen besluit nemen (ja of nee) is iedere keer weer een reminder per telefoon of mail. En dat werkt, heel goed zelfs: prospects blijken het ook enorm te waarderen als je interesse in ze blijft tonen en niet opgeeft. Het aantal positieve daarop reacties is ongelofelijk hoog, en negatieve reacties op nabellen of mailen heb ik in de 2 jaar tijd dat ik bij H&L zit eerlijk gezegd nog nooit gekregen.

Maar zodra een klant duidelijk aangeeft geen interesse te hebben, dan benader ik ze ook niet meer

 

Maar uiteraard moet je als verkopende ook wel een beetje "gevoel" hebben of de klant echt nog aan het puzzelen is, of gewoon geen nee durft te zeggen. In dat laatste geval vraag ik de prospect of ze het op prijs stellen dat ik ze nogmaals benader, en op welke termijn.

Wellicht dat deze verkoper dat instinct wat minder had.

 

back on topic:

H&L maakt al jaren gebruik van VoizXL. Was ik ze in mijn Topic-periode maar tegengekomen, had me heel veel geld en ergernis gescheeld

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Precies wat Norbert zegt. En verborgen kosten zijn er bij mij niet. Alles wordt helder gecommuniceerd in de offerte. Ik ben juist blij dat mensen achter offertes aanbellen. Vaak ben ik er door drukte niet aan toe gekomen, net zoals dat Norbert mij ongeveer een jaar geleden een vragenlijst heeft toegestuurd voor een verzekering. Daar op reageren staat ook nog steeds op de to-do lijst :-)

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0
Huh? Een offerte die niet wordt nagebeld neem ik niet serieus. Of beter gezegd: dan neemt de partij die de offerte heeft uitgebracht mij niet serieus.

Je hebt teveel marketing boekjes gelezen ;)

 

Maar zodra een klant duidelijk aangeeft geen interesse te hebben, dan benader ik ze ook niet meer

Als consument / inkoper van diensten: ik ben heel vriendelijk als ik nagebeld word, neem aan dat een half woord voldoende is. Tot ik chagrijnig begin te worden door het vele nabellen en duidelijk aangeef niet meer gebeld te willen worden.

 

Effectiviteit van nabellen lijkt me af te hangen van je product (standaard product vs. maatwerk), stadium waarin je offerte uitbrengt (verkennend / globaal vs. specifiek), markt, volume, tijdstip en nog een berg andere factoren. Als ik drie stucadoors een duidelijke specificatie stuur en een heldere offerte van ze krijg dan heeft diegene die me twee dagen later (uiteraard op een ongelegen tijdstip) belt om te vragen of alles duidelijk is in ieder geval geen streep voor...

Link naar reactie
  • 0
Je hebt teveel marketing boekjes gelezen ;)

Ik heb er de afgelopen jaren maar twee gelezen, beiden van een HL lid nota bene :).

 

Effectiviteit van nabellen lijkt me af te hangen van je product en nog een berg andere factoren.
Uiteraard.

 

Als ik drie stucadoors een duidelijke specificatie stuur en een heldere offerte van ze krijg dan heeft diegene die me twee dagen later (uiteraard op een ongelegen tijdstip) belt om te vragen of alles duidelijk is in ieder geval geen streep voor...

Bij mij wel. En zo zie je maar weer: mensen verschillen. Een goede verkoper moet die verwachtingen kunnen "lezen", of er anders op subtiele wijze naar vragen.

 

...maar het kan uiteraard ook geen kwaad als de inkoper niet alleen aangeeft waarvoor hij/zij een offerte wenst, maar ook hoe de opvolging moet plaatsvinden.

Ook de verkoper kan dat doen. In onze on line offerteverzoek-modules vragen wij er gewoon gericht naar. Iemand die een offerte aanvraagt geeft dus gelijk aan of, wanneer en hoe hij/zij benaderd wil worden.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet hoe een boek van een HL lid beter of slechter zou zijn dan een boek van iemand die geen lid is van dit forum. Maar goed.

 

Wat Norbert zegt dus: nabellen is een kwestie van mensenwerk. Inschatten van je klant en als je nabelt: het op het juiste moment doen.

 

En inderdaad bij geautomatiseerde / online offerte aanvraag systemen is de vraag op welke manier contact gezocht kan worden belangrijk. Maar naar mijn bescheiden mening leveren online offerte systemen niet meer op dan supects of hooguit prospects. Schieten met hagel en dan nabellen om te kijken wie je hebt geraakt dus...

 

Terug on-topic: heb beperkt ervaring met voip maar doorschakelen (zonder vaste aansluiting) e.d. is inmiddels een standaard functie. Zo'n beetje iedere voip aanbieder zou dus moeten kunnen voldoen aan je wensen.

 

@Iwan: mooi product! Site geeft me de indruk dat alleen een techneut er iets mee kan. Dus daarom wellicht minder bekend?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet hoe een boek van een HL lid beter of slechter zou zijn dan een boek van iemand die geen lid is van dit forum. Maar goed.

Dat zeg ik ook niet...ik zeg alleen dat de 2 boeken die ik gelezen heb, van een HL-lid zijn ;)

 

Maar naar mijn bescheiden mening leveren online offerte systemen niet meer op dan supects of hooguit prospects. Schieten met hagel en dan nabellen om te kijken wie je hebt geraakt dus...

Ik heb het niet over on-line offerte systemen, maar on-line offerte verzoek-modules. Geen schieten met hagel dus: de mensen die de moeite nemen om ons op te zoeken en vervolgens de offerteverzoekmodule te doorlopen hebben serieuze interesse. Gemiddeld resulteert 1 op de 2 offerteverzoeken in een opdracht.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb de indruk dat hier ook een cultureel verschil is tussen België en Nederland. Mij lijkt het dat in Nederland nabellen minder als " opdringerig " wordt aanzien dan in België. Ik werk vnl in België en zal eerder via e-mail na een week polshoogte nemen dan via telefoon.

vriendelijke groeten,

Olaf,Tania,Ewout,Tavi,Mani

Link naar reactie
  • 0

'Of alles duidelijk is' wat in een offerte wordt aangeboden, is zowel in Nederland als in België een goede opening. Je kunt bij het versturen van een offerte ook ter begeleiding aangeven hoe/wanneer je deze opvolgt zonder reactie.

 

Even een leuke anekdote: ik heb in het verleden bij herhaling Belgische groothandels afgetroefd, als Nederlandse afnemer richting Belgische eindklanten. Wie is er dan gek?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Even een leuke anekdote: ik heb in het verleden bij herhaling Belgische groothandels afgetroefd, als Nederlandse afnemer richting Belgische eindklanten. Wie is er dan gek?

 

Diegene die niet nabelt ;) Althans als dat het onderscheid tussen jouw aanpak en die van je Belgische college was ;)

 

Ik reageerde voornamelijk op Norbert zijn uitspraak "Een offerte die niet wordt nagebeld neem ik niet serieus." Dat is een gevolgtrekking die onlogisch is en de beste aanbieder wellicht buiten spel zet. Nabellen of een andere vorm van vervolgactie is uiteraard goed [edit]voor de conversie[/edit]. Maar besluiten dat een partij die dat niet doet (om wat voor reden dan ook) niet serieus te nemen is niet erg handig. Je stelt daarmee dat een potentieel vakman die zich niet bekwaamd heeft in de wondere wereld van marketing de moeite niet waard is....

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar besluiten dat een partij die dat niet doet (om wat voor reden dan ook) niet serieus te nemen is niet erg handig.

Mijn opmerking was uiteraard een reactie op een eerder geponeerde exact tegenovergestelde mening: namelijk dat een partij die dat (nabellen van offertes) wel doet al op voorhand - bij de eerste keer nabellen -irritatie en ergernis opwekt, en niet meer serieus genomen wordt. Is dat wel handig? ;D

 

Nogmaals: de meningen zijn verdeeld. Lets agree to disagree.

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan echt niet begrijpen dat men een offerte niet nabelt. Ook ik neem een offerte die niet wordt nagebeld niet serieus. Ik zelf interpreteer dat toch als een wat arrogante houding.

 

Iemand heeft interesse in je dienst of product. Dat stuur je toe en vervolgens passief afwachten?

Mails kunnen in spamboxen verdwijnen, post kan zoekraken, maar vooral is het een mooi contactmoment waar je je nog eens extra kunt presenteren.

Even netjes vragen of alles in goede orde is ontvangen.

 

Daarnaast kun je ook op dat moment netjes vragen of de ontvangende partij het goed vindt dat je in de loop van x ... tijd weer even contact met ze opneemt? Kun je weer bellen en met goedkeuring. Helemaal goed!

 

Mensen het is toch normaal dat je een klant over de streep wilt trekken? Dat hoort zo te zijn. Dat ene belletje is juist het stukje extra beleving wat vaak wordt gezocht. Als je dat netjes doet, wordt dat echt niet als opdringerig ervaren.

 

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.