• 0

Private lease auto en zakelijk rijden

Goedendag,

 

Kan ik als ik private lease in plaats van 0.19 ct per km zakelijk , ook gewoon de bijtelling nemen en leasekosten / benzine kosten aftrekken?

 

Ik zou de auto voor de btw gewoon prive willen nemen en voor de IB zakelijk (ik rijd ong 40-60% zakelijk)

 

Geen zin in km registratie gedoe namelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is dat eerste niet direct waar.

 

Alleen als ik aantoonbaar wil maken niet meer dan 500km prive te hebben gereden met een zakelijk aangemerkte auto heb ik een rittenregistratie nodig; je ontkomt dan namelijk de bijtelling.

 

Dit is echter niet het geval bij mij, en daarom kan ik volgens mij dus gewoon de bijtelling pakken en geen rittenregistratie bijhouden. Dan kan ik dus de volledige benzine en andere kosten aftrekken.

 

Alleen nu dus de vraag: kan dit ook bij een private lease auto (en die dan als zakelijk aanmerken in mijn eigen boeken en dus bijtelling nemen en lease en benzine kosten aftrekken). Als ik op de zaak een auto zou kopen kan het sowieso.

 

zie ook:

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/vervoer/auto-van-de-zaak

Zakelijke auto: alle werkelijke autokosten (aanschaf, brandstof, onderhoud, verzekeringen, wasserette, e.d.) zijn aftrekbaar. Wordt de auto meer dan 500 kilometer privé gebruikt, dan wordt een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen opgeteld. Dit wordt de bijtelling genoemd. Om aan die bijtelling te ontkomen moet je kunnen aantonen hoeveel privé- en hoeveel zakelijke kilometers je maakt, bijvoorbeeld via een rittenregistratie of je afspraken uit je agenda.

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Kan ik als ik private lease in plaats van 0.19 ct per km zakelijk , ook gewoon de bijtelling nemen en leasekosten / benzine kosten aftrekken?

 

Ik zou de auto voor de btw gewoon prive willen nemen en voor de IB zakelijk (ik rijd ong 40-60% zakelijk)

 

Geen zin in km registratie gedoe namelijk.

 

Dag denpries,

 

Ja dat kan. De BTW en IB zijn verschillende wetten en dus kunnen die verschillend toegepast worden op dezelfde situatie. Of dat fiscaal handig is, is een andere vraag want daarvoor ontbreken de gegevens.

 

Maar bij een auto in de private lease mag je het leasecontract voor de IB als zakelijk bestempelen en voor de BTW als privé.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

Mijn naam is Mark.

Hier mjn vraag, waar na 2,5 uur getelefoneerd te hebben met de belastingdienst , niemand antwoord op kon geven.

Werk in loondienst ,voor een Nederlandse BV in Duitsland, ben gedetarcheerd.

Sta in Duitsland ingeschreven en bezit een duits rijbewijs.

Kan ik de kosten voor mijn aanstaande duitse leaseauto, die alleen voor werk van de nederlandse bv word gebruikt, doorberekenen aan deze bv?

Zo ja, hoe worden die dan in de boeken gezet.

2e vraag zou zijn, kan de nederlandse bv een auto leasen voor mij in duitseland?

Zo ja, hoe zit het dan weer met de kosten?

 

Wie weet er een antwoord.

 

Vriendelijke Groeten Mark van der Waal

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.