• 0

Hallo lezer!

Mijn partner en ik willen mogelijk een bedrijf starten waar wij een klein startkapitaal bij nodig hebben. Ik al het eea uitgezogd en we blijken waarschijnlijk uit te komen op bij een VOF terecht.

We hebben al een particulier die toe heeft gezegd een investering te willen doen, tegen een percentage van de omzet (voor een nog te bepalen tijd).

Nu is mijn vraag, moet over de inverstering belasting worden betaald en is het uberhaupt mogelijk om als particulier te investeren in een bedrijf? (we worden geen nv en kunnen dus ook niet op de aandelenmarkt komen). De investeerder zegt zelf dat hij verder geen zeggenschap wil krijgen over het bedrijf en de besluiten die worden genomen. Dit blijft volledig bij mij en mijn compagnon.

Daarnaast vroegen we ons af of het mogelijk is geld te lenen van een particulier als bedrijf, en hoe zit dit met belastingen. (de investeerder krijgt dan geen deel van de winst maar een nog te bepalen rentepercentage) Zo is hij dus zekerder van zijn investering echter met minder risico en dus minder reward.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47678-twee-oprichters-1-externe-investeerder/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
een investering te willen doen, tegen een percentage van de omzet

Niet doen, spreek een percentage van de winst af, niet een % van de omzet.

Nu is mijn vraag, moet over de inverstering belasting worden betaald

Nee.

en is het uberhaupt mogelijk om als particulier te investeren in een bedrijf?

Dat is prima mogelijk, zowel in een BV als in een VOF: in dat laatste geval is bijvoorbeeld een CV een optie

De investeerder zegt zelf dat hij verder geen zeggenschap wil krijgen over het bedrijf en de besluiten die worden genomen. Dit blijft volledig bij mij en mijn compagnon.

Dat sluit dan exact aan bij de eisen die aan de commanditaire vennoot van een CV worden gesteld

Daarnaast vroegen we ons af of het mogelijk is geld te lenen van een particulier als bedrijf

dat is mogelijk

en hoe zit dit met belastingen.

De rentelasten zijn zakelijke kosten. De lening zelf - en de aflossing daarop - hebben geen fiscale impact. De aflossing is dus ook geen zakelijke kost.

Verder zijn dit redelijke basic vragen. Het lijkt me erg verstandig om contact op te nemen met een goede boekhouder om jullie nader te informeren/adviseren

(we worden geen nv en kunnen dus ook niet op de aandelenmarkt komen)

Deze opmerking laten we maar even buiten beschouwing :), maar reden te meer om deskundige hulp in te schakelen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar