• 0

Extra verdiensten als muzikant

Hallo allemaal,

Ik ben grafisch vormgever van beroep, sinds kort volledig uit naam van mijn eigen bedrijf.

 

Maar, ik ben ook actief als muzikant. Dit zal echter zeker voorlopig nog niet mijn hoofd activiteit zijn (wat betreft inkomen). Wil dus graag weten hoe ik dit op dit moment het beste kan aanpakken.

 

Kan ik deze activiteiten gewoon uit naam van mijn eigen bedrijf voeren? Omdat mijn bedrijf vooral in grafische vormgeving actief is, en de muziek maar een klein onderdeel is, heb ik hier nog iets aanvullends voor nodig wat betreft documenten? Hoe kan ik dit het beste in mijn administratie verwerken? Wanneer ik gevraagd wordt voor muzikale werkzaamheden, geldt dan het 6% btw tarief als uitvoerend kunstenaar?

 

De muziek wordt gespeeld in veel verschillende situaties zoals exposities, openingen, podia, concerten, festivals, etc.

 

Bedankt voor de informatie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De werkzaamheden als muzikant kunt u onder uw eigen bedrijf uitoefenen.

 

Voor de administratie kan het handig zijn om bijvoorbeeld een handelsnaam (mocht u als muzikant gebruik maken van een andere handelsnaam) en activiteiten toe te voegen bij de KvK. Deze handelsnaam valt dan onder dezelfde onderneming. Dit is kosteloos en vrij makkelijk geregeld (zie: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/formulier/handelsnaam). De facturen en dergelijke vallen dan ook onder hetzelfde bedrijf en hebben opeenvolgende factuurnummers. U kunt maximaal één eenmanszaak hebben op uw naam, vandaar dat de toevoeging van handelsnamen veel wordt gebruikt.

 

En als uitvoerend kunstenaar geldt inderdaad het 6% tarief. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_btw/uitvoerende_kunstenaars

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 49 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.