• 0

Bedrijfsoplichting, hoe te herkennen?

Net met een stuk meer geluk dan wijsheid, nauwelijks schade bij een oplichtingspoging geleden.

 

Vorige week maandag kreeg ik een mail met de vraag voor 40 kadoverpakkingen wodka. Teruggebeld en een akkoord gekregen voor levering. Dit ook nog per mail bevestigd.

Afgelopen donderdag kwamen de verpakkingen binnen en mailde ik de klant dat ze binnen waren. Ik kreeg een mailtje terug dat hij druk was met een cursus maar 's middags terug zou bellen. Hierna werd het stil.

Na een dag bel- en mailpogingen, maar eens gaan googlen op andere telefoonnummers. Eerste telefoonnummer was raak en ik kreeg te horen dat er een fraudeonderzoek bezig was naar de bv.

 

Het ging om een tussen bv, die niet naar buiten gebruikt werd. Zodoende was de domeinnaam vrij en geclaimd door de fraudeurs (is mijn eerste check, geen wazig e-mailadres, maar een adres van het bedrijf zelf) en die waren dure spullen gaan bestellen. Ik was nummer 9 die belde, met anderen voor mij die al wel geleverd hadden.

Wodka staat hier nog en schade is voor mij beperkt tot alleen wat uren bellen en regelen.

 

Goed na dit verhaal ter lering ende vermaak, dan nu graag tips waarmee je kan controleren of je klanten echt zijn of dat je extra moet opletten. Eerst voorzet van mij:

 

- e-mail/website van het bedrijf

- 084 telefoonnummer (kan je erg makkelijk regelen en gebruiker is moeilijk te achterhalen)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

De overduidelijke, het kvk nummer controleren.

 

Ook het adres van de onderneming kan nog wel eens gelinkt zijn aan (voorgaande) oplichtingspraktijken. De bedrijfsnaam/website kan veranderen, maar het adres is vaak nog hetzelfde. Dus het adres googlen is geen slecht idee bij onzekerheid.

Link naar reactie
  • 0
De overduidelijke, het kvk nummer controleren.
Levert beslist geen zekerheid om oplichting te voorkomen...

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Probleem was dus dat ze ook de identiteit aannamen van een bestaande legale BV (inclusief de naam van de persoon erachter). Dit had ik ook al gecontroleerd.

 

Benaderd door A BV, vanuit klantenservice@ a.nl

Zowel mail als telefonisch contact gehad. Telefoonnummer kwam niet overeen met dat van de kvk, maar ja ik heb wel vaker een intern nummer, om niet telkens de secretaresse lastig te vallen.

 

Afleveren of halen moest nog afgesproken worden, bij een vreemd adres was ik denk ik wel verder gaan controleren. Maar heb ook wel eens bij conferentiecentra afgeleverd, of dat ze het zelf onderweg naar de locatie komen halen.

Link naar reactie
  • 0

Dat ze het domein gepikt hebben maakt het natuurlijk tricky.

 

Finale check zou zijn of het leveringsadres overeenkomt met het kvk adres, maar dat is bij legitieme orders lang niet altijd het geval, en daar kunnen legitieme redenen voor zijn.

 

Overigens denk ik dat die BV in kwestie er verstandig aan zou doen aangifte te doen van identiteitsfraude, en ook de domeinnaam alsnog te claimen via SIDN. Het kan zijn dat ze geen activiteiten naar buiten uitvoeren, maar zullen er ongetwijfeld last van krijgen.

 

Wat krijg je terug als je bij sidn de houdergegevens van het domein controleert? Ik neem aan niet de gegevens van de bv waarmee je van doen dacht te hebben?

Link naar reactie
  • 0

@Benm

Kijk dat had ik dan nog niet verzonnen en het is nog wel zo simpel.

 

Komt een duitse registrar en een andere naam (van een duitse uitvinder?) en contact een gmail adres.

 

Kortom leuke om in het vervolg te checken. Dit is inderdaad een grote rode vlag.

 

@Rive

Identiteitsbewijs bij afhalen controleren is een goede.

 

Vooruitbetaling spreekt voor zich.

Link naar reactie
  • 0

Kopie van geldig identiteitsbewijs vragen.

Zal het Cbp op prijs stellen...

 

Mag je als verstrekker met zwarte viltstift opschrijven voor wie en met welk doel je het hebt verstrekt. ;D

 

En toch nog bedankt voor de toelichting, hierbij wat meer tips alvorens een kopie identiteitsbewijs te verstrekken of op te vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het alcohol betreft heb je daar natuurlijk wel een goede reden voor. Tonen is op zich voldoende, maar dat gaat bij een online bestelling niet.

 

Ik vraag me alleen af hoe het nu in nederland wettelijk zit: moet de koper meerderjarig zijn, of degene die het pakket in ontvangst neemt? In de VS is het in ieder geval zo dat het niet mag worden afgegeven aan minderjarigen, maar hoe het hier exact zit?

Link naar reactie
  • 0

Net met een stuk meer geluk dan wijsheid, nauwelijks schade bij een oplichtingspoging geleden.

 

Vorige week maandag kreeg ik een mail met de vraag voor 40 kadoverpakkingen wodka. Teruggebeld en een akkoord gekregen voor levering. Dit ook nog per mail bevestigd.

Afgelopen donderdag kwamen de verpakkingen binnen en mailde ik de klant dat ze binnen waren. Ik kreeg een mailtje terug dat hij druk was met een cursus maar 's middags terug zou bellen. Hierna werd het stil.

Na een dag bel- en mailpogingen, maar eens gaan googlen op andere telefoonnummers. Eerste telefoonnummer was raak en ik kreeg te horen dat er een fraudeonderzoek bezig was naar de bv.

 

Het ging om een tussen bv, die niet naar buiten gebruikt werd. Zodoende was de domeinnaam vrij en geclaimd door de fraudeurs (is mijn eerste check, geen wazig e-mailadres, maar een adres van het bedrijf zelf) en die waren dure spullen gaan bestellen. Ik was nummer 9 die belde, met anderen voor mij die al wel geleverd hadden.

Wodka staat hier nog en schade is voor mij beperkt tot alleen wat uren bellen en regelen.

 

Goed na dit verhaal ter lering ende vermaak, dan nu graag tips waarmee je kan controleren of je klanten echt zijn of dat je extra moet opletten. Eerst voorzet van mij:

 

- e-mail/website van het bedrijf

- 084 telefoonnummer (kan je erg makkelijk regelen en gebruiker is moeilijk te achterhalen)

 

 

 

Waar ik op doel met een kopie identiteitsbewijs is bovenstaand. Een onbekende bestelt per e-mail 40 cadeauverpakkingen Wodka, voor een slijterij misschien geen ramp, maar het staat wel renteloos in de winkel, nou komt feestmaand december nog, :).

Hoe meer aanknopingspunten bij een e-mail bestelling, des te eerder valt de fake-besteller door de mand, en voorkom je bovenstaand.

Daarom ook de tip 40% vooruitbetaling en bij levering de overige 60%.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor dit soort produkten gewoon met CC of andere wijze laten betalen, 100%.

 

Waarom niet? Is tegenwoordig in 5min gepiept en heb je de muntjes binnen.

 

Iemand die niet 40x 10euro voor een flesje wodka kan betalen, nou laat het 20Euro zijn dan, dan kan hij of zij het ook niet betalen.

 

No money no honey. B2B lijkt me dat niet vreemd als het om drunken gaat.

Link naar reactie
  • 0

Vooraf laten (aan)betalen werkt natuurlijk het beste, dat lijkt me logisch. Het gaat meer om situaties waarbij je dat mogelijk niet wilt, of meer, waarbij je klanten dat niet willen.

 

Een goed compromis kan zijn om bij de eerste bestelling vooruitbetaling de vragen, en daarna bestellingen van vergelijkbare waarde wel op rekening te leveren.

 

Aanbetaling, ook al is het maar een klein deel, helpt ook dit soort fraude/oplichting te voorkomen: Ook al is de aanbetaling maar 10%, als je dat via ideal of overboeking laat doen heb je wel de bankgegevens van de besteller. Dat helpt niet echt tegen mensen die de resterende 90% niet betalen, maar wel tegen dit soort identiteitsfraude, gezien de oplichter geen overboeking vanaf een rekening van de BV in kwestie kan uitvoeren... of wel, maar dan heeft die BV een serieus probleem ;)

Link naar reactie
  • 0

In de term 'oplichting' zit impliciet besloten dat het niet vooraf te herkennen is, als dat wel het geval was, trap je er immers niet in, dus de titel van dit topic is daarmee beantwoord.

 

Ook met bepaalde vormen van vooruitbetalingen kun je opgelicht worden. Zo is het in de logiesbranche dit (en varianten erop) een bekende truc, die niet altijd te voorzien is.

 

Een beetje gezonde achterdocht plus gezond verstand en jezelf geïnformeerd houden en dan hopen dat je er desondanks toch niet een keer in trapt...

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.