• 0

Verschillende energie investeringen > EIA

Ik heb een investeringssituatie die me niet helemaal helder is qua mogelijkheden met de energie investeringsaftrek (EIA).

 

Ik heb 3 verschillende investeringen voor ogen:

- 8000 euro aan HR-glas

- 1500 euro aan verbetering vloerisolatie

- 1000 euro aan led-verlichting

 

Nu begrijp ik dat ik eerst een melding moet doen. Deze 3 investeringen vallen ieder onder een eigen categorie. Dit zou betekenen dat ik 3 verschillende meldingen moet doen. Echter er bestaat ook zoiets als een drempel van 2.500 euro.

 

Totaal investeer ik dus 10.500 euro aan energiegunstige investeringen die voorkomen op de lijst. Nu is mijn vraag of ik dus inderdaad 3 meldingen moet doen? Of haal ik met de 2 kleinere investeringen de drempel niet en is een melding daarvan dus zinloos?

 

(ik heb gezocht op het forum maar kan een vergelijkbare situatie niet vinden. Mocht er wel een soortgelijke situatie beschreven staan dan zou het fijn zijn als iemand me daarnaar kan verwijzen).

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Thor

 

Het is wat rustiger de laatste weken op HL. Ik heb je casus nu pas gezien en helaas. Uit het besluit van 17 maart 2014: http://wetten.overheid.nl/BWBR0034987/geldigheidsdatum_21-11-2014

 

2.2. Onderdeel van een bedrijfsmiddel: toepassing grens van € 450 of € 2.500 (2014)

 

Bedrijfsmiddelen waarvan het investeringsbedrag minder bedraagt dan € 450 of € 2.500 (vanaf 2014) behoren voor de KIA respectievelijk EIA en MIA (vanaf 2014) niet tot de bedrijfsmiddelen (artikel 3.45, tweede en vierde lid, van de Wet IB 2001, tekst vanaf 2014). Deze uitsluitingsbepalingen gelden voor het investeringsbedrag dat betrekking heeft op een zaak die als een zelfstandig bedrijfsmiddel moet worden aangemerkt. Daarnaast geldt de uitsluitingsbepaling voor verbeteringskosten van een bedrijfsmiddel. Als sprake is van een investering in een onzelfstandig onderdeel van een bedrijfsmiddel, geldt als investeringsbedrag voor eerdergenoemde uitsluitingsbepaling, het investeringsbedrag van het bedrijfsmiddel als geheel. Als het onderdeel niet gelijktijdig met het bedrijfsmiddel zelf is aangeschaft, zal een zelfstandige toets aan het hiervoor vermelde drempelbedrag noodzakelijk zijn. Het bovenstaande geldt voor de KIA (€ 450), de MIA en de EIA (beide € 2.500 vanaf 2014).

Voorbeeld

 

Een onderneming investeert in een nieuwe vrachtauto. Het investeringsbedrag bedraagt € 76.000. Tot het investeringsbedrag behoort een bedrag van € 375 voor een dakspoiler. De dakspoiler staat op de energielijst. De spoiler is op grond van jurisprudentie over het begrip bedrijfsmiddel niet aan te merken als een zelfstandig bedrijfsmiddel.

 

Het investeringsbedrag van € 375 is niet als bedrijfsmiddel uitgesloten van EIA op grond van artikel 3.45, eerste lid, onderdeel a (vóór 2014) of artikel 3.45, vierde lid, onderdeel b, van de Wet IB 2001 (vanaf 2014) omdat het bedrag onderdeel uitmaakt van de investering in één bedrijfsmiddel, waarvan het bedrag uitgaat boven, of gelijk is aan, € 2.500. Ik wijs er evenwel op dat vanaf 2014 voor de EIA en MIA de aanmelding van aangegane verplichtingen en gemaakte voortbrengingskosten bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voorheen AgentschapNL) per melding ten minste € 2.500 moet bedragen.

 

Als de dakspoiler niet al bij de aanschaf van de vrachtauto was inbegrepen maar later wordt aangeschaft, dan zullen deze verbeteringskosten zijn uitgesloten als bedrijfsmiddel voor de EIA. De verbeteringskosten zijn immers lager dan € 2.500 (vanaf 2014) en € 450 (vóór 2014).

 

Dit in combinatie met artikel 3.45 lid 4 sub b Wet IB 2001 zoals die geldt per 2014:

 

Artikel 3.45. Uitgesloten bedrijfsmiddelen voor investeringsaftrek

 

4.

Voor de energie-investeringsaftrek en de milieu-investeringsaftrek behoren tot de bedrijfsmiddelen mede niet bedrijfsmiddelen:

....................

b. waarvan het investeringsbedrag minder bedraagt dan € 2.500.

 

Ik vrees dus dat bij een controle de aftrek teruggenomen wordt, zo de beschikking al toegekend wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.