• 0

Merkregistratie (internationaal)

Ik wil graag een bedrijfsnaam / merk registreren tezamen met een logo. Bij welke instantie kan ik hiervoor het beste terecht en wat gaat het me kosten?

 

Ik heb enige informatie gevonden via BMB met een verwijzing naar een internationaal register, maar daar was zoveel informatie aanwezig mbt 'pricing' dat ik daar geen duidelijk beeld van krijg. Heeft iemand hier meer ervaring mee of meer info?

 

Tweede vraag heeft hiermee te maken en is meer van juridische aard. Indien ik het merk + logo registreer, zou ik theoretisch 'overmacht' hebben op een situatie waar een bedrijf die massaal een berg domeinnamen heeft geregistreerd uit winstbejag. Gezien het bedrijf in Taiwan is gesitueerd, zou dit betekenen dat ik dan voor internationale merkregistratie moet gaan of heb ik voldoende aan een merkregistratie op europees niveau? Logischerwijs denk ik internationaal, maar goed, misschien heb ik het mis en zou een EU voldoende zijn en mogelijk goedkoper.

 

Graag wat meer info mbt dit onderwerp.

Alvast mijn dank.

 

Groet,

 

Stepan

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

de situatie dat de domeinnaam al is geclaimd en jij de naam nog moet gaan vastleggen lijkt me niet zo'n sterke positie. Je zult hoe dan ook voor de domeinnaam moeten betalen, dwingen tot gratis overdragen lijkt me niet haalbaar.

 

Ga je voor internationaal enkel om je domeinnaam in bezit te krijgen of wil je ook internationaal (buiten eu) gaan ondernemen?

 

VrGR

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

'evendenken' heeft inderdaad gelijk.

ik herinner het weer: ik had een domeinnaam genomen en na een tijdje was ik van plan me in te schrijven bij kvk onder die naam. ik uitzoeken of naam niet al bestaat, is naam inderdaad vrij. vervolgens kreeg ik van iemand de tip te kijken of het niet al als merk is geregistreerd. en inderdaad, helaas, naam was al geregistreerd door een groot, bekend bedrijf, kan ik niet tegenop als eenmanszaakje. ;)

ik heb gebeld naar kvk en gezocht op internet en ik begreep het volgende:

- de domeinnaam blijft van mij want ik had die al voordat het bedrijf zijn merk registreerde. die mogen zij dus niet zomaar eisen. ze hadden het wel kunnen eisen als ik domeinnaam nam nadat zij hun merk al hadden gedeponeerd.

- wel moet ik voorzichtig zijn met bedrijfsnaam bij kvk. het kan op zich wel, maar ik zou gezeur kunnen krijgen van dat grote bedrijf, onder het mom van 'ik probeer mee te profiteren van hun naamsbekendheid'.

 

oftewel domeinnaam gratis terugeisen kan in ieder geval niet.

 

qua kosten heb ik trouwens begrepen dat het al gauw 800,- kost... dacht voor de registratie van een bepaald aantal jaren, weet niet meer precies. voor de rest heb ik er geen ervaring mee. maar het is wel erg duur en erg hocus pocus qua regels.

als ze je naam te algemeen vinden, kan je het namelijk niet eens als enige gebruiken. wel kan je dan een logo en kenmerken (kleur, letterttype, categorie, dat soort dingen dacht ik) registreren, waardoor niemand met dezelfde bedrijfsnaam een logo mag hebben die daar erg veel op lijkt. dus stel jij kiest voor naam 'a' en wil die registreren als merk, dan mag je er 'n eigen logo van maken en dan mag niemand 'n logo hebben die daar erg veel op lijkt, wel mogen er dan meerderen merknaam 'a' gebruiken.

dat heb ik tenminste begrepen....

 

succes ermee....als het allemaal de moeite waard is. ;)

Link naar reactie
  • 0

'evendenken' heeft inderdaad gelijk.

ik herinner het weer: ik had een domeinnaam genomen en na een tijdje was ik van plan me in te schrijven bij kvk onder die naam. ik uitzoeken of naam niet al bestaat, is naam inderdaad vrij. vervolgens kreeg ik van iemand de tip te kijken of het niet al als merk is geregistreerd. en inderdaad, helaas, naam was al geregistreerd door een groot, bekend bedrijf, kan ik niet tegenop als eenmanszaakje. ;)

ik heb gebeld naar kvk en gezocht op internet en ik begreep het volgende:

- de domeinnaam blijft van mij want ik had die al voordat het bedrijf zijn merk registreerde. die mogen zij dus niet zomaar eisen. ze hadden het wel kunnen eisen als ik domeinnaam nam nadat zij hun merk al hadden gedeponeerd.

- wel moet ik voorzichtig zijn met bedrijfsnaam bij kvk. het kan op zich wel, maar ik zou gezeur kunnen krijgen van dat grote bedrijf, onder het mom van 'ik probeer mee te profiteren van hun naamsbekendheid'.

 

oftewel domeinnaam gratis terugeisen kan in ieder geval niet.

 

Ik weet niet of dat grote bekende bedrijf ook voor hun merkregistratie al van die betreffende naam naar buiten gebruik maakte, maar als dat wel het geval is dan zou ik niet al te hard tegen hen ingaan mochten ze het domein terug willen. In de nieuwsbrief van domjur van januari las ik een zaak van Stad Rotterdam verzekeringen. Dit bedrijf had, na de domeinregistratie door een ander bedrijf, de naam Stad Rotterdam vast laten leggen bij het bmb. Omdat ze voor het depot ook al deze naam in de communicatie naar klanten gebruik maakte vond de rechter dat ze recht hadden op het betreffende domein, hier te lezen.

 

Dit is denk ik ook voor 3amp wel relevant.

Link naar reactie
  • 0

Indien ik het merk + logo registreer, zou ik theoretisch 'overmacht' hebben op een situatie waar een bedrijf die massaal een berg domeinnamen heeft geregistreerd uit winstbejag.

 

Waar dat bedrijf gevestigd is, doet er niet toe. Een bedrijf in Taiwan is niet beter of slechter dan een bedrijf in Duitsland. Dat ze 'een berg domeinnamen' registreren, betekent niet dat ze dat doen uit verfoeilijk winstbejag. Unilever doet dat ook, en inderdaad: uit winstbejag. Mij lijkt dat hun domeinnaam jouw merkgebruik niet belemmert, dus je kan een merkrecht opbouwen. Maar je kan dat domein niet opeisen, want dat hadden zij al voordat jij het merk registreerde. En dat heb je met een simpel onderzoek kunnen vaststellen. Er zit dan ook niks anders op dan aan hun winst bij te dragen door het domein te kopen. Of niet. Het staat je uiteraard vrij een andere naam te kiezen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

'evendenken' heeft inderdaad gelijk.

ik herinner het weer: ik had een domeinnaam genomen en na een tijdje was ik van plan me in te schrijven bij kvk onder die naam. ik uitzoeken of naam niet al bestaat, is naam inderdaad vrij. vervolgens kreeg ik van iemand de tip te kijken of het niet al als merk is geregistreerd. en inderdaad, helaas, naam was al geregistreerd door een groot, bekend bedrijf, kan ik niet tegenop als eenmanszaakje. ;)

ik heb gebeld naar kvk en gezocht op internet en ik begreep het volgende:

- de domeinnaam blijft van mij want ik had die al voordat het bedrijf zijn merk registreerde. die mogen zij dus niet zomaar eisen. ze hadden het wel kunnen eisen als ik domeinnaam nam nadat zij hun merk al hadden gedeponeerd.

- wel moet ik voorzichtig zijn met bedrijfsnaam bij kvk. het kan op zich wel, maar ik zou gezeur kunnen krijgen van dat grote bedrijf, onder het mom van 'ik probeer mee te profiteren van hun naamsbekendheid'.

 

oftewel domeinnaam gratis terugeisen kan in ieder geval niet.

 

Ik weet niet of dat grote bekende bedrijf ook voor hun merkregistratie al van die betreffende naam naar buiten gebruik maakte, maar als dat wel het geval is dan zou ik niet al te hard tegen hen ingaan mochten ze het domein terug willen. In de nieuwsbrief van domjur van januari las ik een zaak van Stad Rotterdam verzekeringen. Dit bedrijf had, na de domeinregistratie door een ander bedrijf, de naam Stad Rotterdam vast laten leggen bij het bmb. Omdat ze voor het depot ook al deze naam in de communicatie naar klanten gebruik maakte vond de rechter dat ze recht hadden op het betreffende domein, hier te lezen.

 

Dit is denk ik ook voor 3amp wel relevant.

nee heb hen naam toen nooit ergens gezien, pas toen ik bij kvk ging inschrijven ging ik voor de zekerheid kijken naar merknamen en toen pas kwam ik erachter. inmiddels zijn we al 2 jaar verder en heb hun merk nog steeds nergens gezien en ook nog niets van hun gehoord. mocht het wel zover komen dan ga ik niet al te moeilijk doen, zolang ik maar wat geld krijg voor mijn domeinnaam. ;D ;)

Link naar reactie
  • 0

ik herinner het weer: ik had een domeinnaam genomen en na een tijdje was ik van plan me in te schrijven bij kvk onder die naam. ik uitzoeken of naam niet al bestaat, is naam inderdaad vrij. vervolgens kreeg ik van iemand de tip te kijken of het niet al als merk is geregistreerd. en inderdaad, helaas, naam was al geregistreerd door een groot, bekend bedrijf, kan ik niet tegenop als eenmanszaakje. ;)

ik heb domeinnaam, daarna nam hij merknaam. daardoor handel ik niet onder die naam, omdat er kans is dat hij gaat zeuren van 'je maakt misbruik van onze merknaam'. de domeinnaam heb ik wel nog, mocht zijn merknaam bekend worden dan kan ik meeprofiteren en mocht hij het willen dan kan ik het verkopen.

 

misschien ben je even in de war met degene die de topic heeft gestart. ;)

Link naar reactie
  • 0

de situatie dat de domeinnaam al is geclaimd en jij de naam nog moet gaan vastleggen lijkt me niet zo'n sterke positie. Je zult hoe dan ook voor de domeinnaam moeten betalen, dwingen tot gratis overdragen lijkt me niet haalbaar.

 

Ga je voor internationaal enkel om je domeinnaam in bezit te krijgen of wil je ook internationaal (buiten eu) gaan ondernemen?

 

VrGR

 

Buiten EU zal sowieso van toepassing zijn.

De registratie heeft zeker ook andere doeleinden dan de domeinnaam reg.

 

Mbt merkenregistratie is het voor zover ik weet wie het eerst komt wie het eerst maalt.

 

Mbt domeinnaam is het zo dat diegene de domeinnaam heeft geregistreerd uit winstbejag. Uiteraard zijn we bereid te betalen, maar binnen de grenzen van redelijkheid en uitgaven.

 

Indien ik aan kan tonen dat een bepaalde naam/merk al jaren wordt gebruikt en dat desbetreffende firma geen baat heeft bij de domeinnaam en bekend staat om aankoop van 100tallen domeinnamen, dan kan een merkenregistratie alleen maar positief bijdragen lijkt me.

 

Gr.

 

S.

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Indien ik het merk + logo registreer, zou ik theoretisch 'overmacht' hebben op een situatie waar een bedrijf die massaal een berg domeinnamen heeft geregistreerd uit winstbejag.

 

Waar dat bedrijf gevestigd is, doet er niet toe. Een bedrijf in Taiwan is niet beter of slechter dan een bedrijf in Duitsland. Dat ze 'een berg domeinnamen' registreren, betekent niet dat ze dat doen uit verfoeilijk winstbejag. Unilever doet dat ook, en inderdaad: uit winstbejag. Mij lijkt dat hun domeinnaam jouw merkgebruik niet belemmert, dus je kan een merkrecht opbouwen. Maar je kan dat domein niet opeisen, want dat hadden zij al voordat jij het merk registreerde. En dat heb je met een simpel onderzoek kunnen vaststellen. Er zit dan ook niks anders op dan aan hun winst bij te dragen door het domein te kopen. Of niet. Het staat je uiteraard vrij een andere naam te kiezen.

 

Mij belemmert het in die zin dat er al 10 jaar gebruik wordt gemaakt van een bepaalde naam, waaronder klanten over de hele wereld ook in Asie. Wat je schrijft is ook niet helemaal waar, er zijn diverse zaken door de WIPO toegewezen aan personen en bedrijven waarbij een domeinregistratie uit winstbejag afgestraft werd door boetes + overdracht.

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Even een kanttekening

 

Ik heb ook mijn website naam geregistreerd, voor de monsterlijke prijs van € 750,- . Dit was echter veel te veel!

 

Let op je kan je registratie door een advocaat laten doen en dan betaal je dit formidabelle bedrag.

 

Wil je echter neit bedondert worden: Download het inschrijfformulier van BMB en vul het zelf in.*

 

* Ik zou het onderzoek wel even door een erken bureau laten doen!

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Ik heb pas geleden mijn handelsnaam als merknaam gedeponeerd en bij het kijken naar de mogelijkheden viel het mij ook op dat tussenpersonen méér dan het dubbele vragen dan het BMB

 

Je kunt voor 240 euro een Beneluxmerk deponeren (10 jaar geldig) en dan tegen extra betaling ook voor de gehele EU en/of internationaal (zie de BMB site)

 

Tussenpersonen vragen rond de 700 - 900 euro voor iets dat je prima zelf kunt aanvragen. Het BMB doet ook het onderzoek voor je (daar betaal je uiteraard dat geld voor lijkt me), dus ik zie de toegevoegde waarde van een tussenpersoon niet helemaal, of liever gezegd helemaal niet...

 

Iets anders: Het is niet de mooiste website van BMB en ik moest ook even 4x knipperen voordat ik besefte dat dit toch echt de website van een vrij belangrijke officiële instantie is, kleine moeite om het "homepage"-gehalte te vervangen lijkt me? (zie bijv. de site van de belastingdienst, vind ik zelf een goed voorbeeld van gebruiksvriendelijk)

 

 

"Don't stay on the wrong side of the glass!"

Link naar reactie
  • 0

Kun je me misschien vertellen waar en hoe je dit hebt gedaan? Ik ben al aan het zoeken geweest, maar komt overal op internet bij die tussenbureaus terecht.

 

Ik wil een merk vastleggen voor bepaalde elektronische componenten. Maar wel wereldwijd.

 

En misshien is het ook verstandig om mijn bedrijfsnaam die nu alleen bij de KvK vastligt ook beter te beschermen? Heb je dat ook gedaan?

 

Groeten,

Pieter Hoeben

email: pieter@hoeben.com

Pieter Hoeben, Hoeben Electronics

Link naar reactie
  • 0

Kun je me misschien vertellen waar en hoe je dit hebt gedaan? Ik ben al aan het zoeken geweest, maar komt overal op internet bij die tussenbureaus terecht.

 

Ik wil een merk vastleggen voor bepaalde elektronische componenten. Maar wel wereldwijd.

 

En misshien is het ook verstandig om mijn bedrijfsnaam die nu alleen bij de KvK vastligt ook beter te beschermen? Heb je dat ook gedaan?

 

 

Kijk even op de site van het BMB.

Daar kun je ook regsireren.

Verder saat er een schat aan informatie op die site.

 

Kijk voor het praktische deel even hier op het forum.

 

Link naar reactie
  • 0

Nico was me net voor, maar inderdaad...op de site van het BMB kan je alles vinden voor het deponeren van je merk.

 

Lees eerst de site even goed door, en als je je merknaam wilt deponeren dan vul je formulier B in en volg je gewoon de aanwijzingen op het scherm. Kind kan de was doen.... ;D

 

Scheelt je in ieder geval een hoop geld aan de tussenbureaus.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Is nog iemand bekend met wereldwijde merkregistratie.

 

Bij NASA kan je waarschijnlijk binnenkort de ruimterechten kopen. Als je overigens met veel kabaal een nieuw merk lanceert in één van de grote regio's krijg je prioritaire merkrechten die je ook elders kan laten gelden. Dan moet je natuurlijk wel je voorwerk doen en meteen de registratieprocedure beginnen. Maar je hoeft niet meteen wereldwijd alles te regelen.

 

Heb je zulke grote plannen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn bezig met ontwikkeling van een elektronisch component. Een Hall sensor met heel erg goede eigenschappen (goede nauwkeurigheid, lineariteit etc). Meer een special, niet echt voor grote productieaantallen.

 

Ik handel al jaren in elektronica, en weet dat (vooral in China, maar ook elders) een hoop bedrijven componenten namaken. Meestal zien ze er van buiten hetzelfde uit, maar zijn ze intern van een inferieure kwaliteit. Ik kom echt wekelijks bedrijven tegen die door dit soort praktijken schade hebben geleden, ik zou er een boek over kunnen schrijven.

 

Deze situatie wil ik voorkomen door mijn merk veilig te laten leggen zodat ik tenminste gerechtelijke stappen kan ondernemen, en tevens mensen kan laten zien dat WIJ degenen van wie dit merk is. Dus dat die derden namaak zijn.

 

Ik denk dat ik alleen maar ons merk kan beschermen door het vast te laten leggen? Maar omdat de aantallen niet zo erg groot zijn , moet ik de kosten zoveel mogelijk beperkt zien te houden.

 

Pieter

Pieter Hoeben, Hoeben Electronics

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn bezig met ontwikkeling van een elektronisch component. Een Hall sensor met heel erg goede eigenschappen (goede nauwkeurigheid, lineariteit etc). Meer een special, niet echt voor grote productieaantallen.

 

Hoewel het uiterlijk van een industriele component ondergeschikt is aan de functionele eisen en er waarschijnlijk niet of nauwelijks extra kosten besteedt kunnen worden aan een spannend jasje, zou je kunnen overwegen, de sensor een opvallend uiterlijk te geven. Dit kan marketingtechnisch gezien voordeel bieden, maar heeft ook tot gevolg dat je het uiterlijk zelf al kunt beschermen tegen nepperij.

 

BTW, wat is de grootte-orde van de prijs van zo'n Hall-sensor (centen of tientallen euri?). Als de prijs hoog is, kun je ook ieder exemplaar laten voorzien van een unieke lasergegraveerd nummer, waarbij je de mogelijkheid biedt via je website het serienummer te controleren en bij eventuele inbreuk gegevens achter te laten over de leverancier, zodat jij snel weet dat er inbreuk gemaaakt wordt en de leverancier van de falsificaten achter de broek kunt zitten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het Duitse blad BrandEins stond onlangs een artikel over een vergelijkbare ondernemer. Dit is de link.

 

Siegfried Schulte ist Chef von Schulte Elektrotechnik und ein

klassischer deutscher Mittelständler. Das bedeutet: Er liebt,

was er tut, hat jede Menge gute Ideen und jede Menge Probleme.

Mit der Bank, der Konkurrenz, der Globalisierung.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Hoewel het uiterlijk van een industriele component ondergeschikt is aan de functionele eisen en er waarschijnlijk niet of nauwelijks extra kosten besteedt kunnen worden aan een spannend jasje, zou je kunnen overwegen, de sensor een opvallend uiterlijk te geven. Dit kan marketingtechnisch gezien voordeel bieden, maar heeft ook tot gevolg dat je het uiterlijk zelf al kunt beschermen tegen nepperij.

 

BTW, wat is de grootte-orde van de prijs van zo'n Hall-sensor (centen of tientallen euri?). Als de prijs hoog is, kun je ook ieder exemplaar laten voorzien van een unieke lasergegraveerd nummer, waarbij je de mogelijkheid biedt via je website het serienummer te controleren en bij eventuele inbreuk gegevens achter te laten over de leverancier, zodat jij snel weet dat er inbreuk gemaaakt wordt en de leverancier van de falsificaten achter de broek kunt zitten.

 

Het zijn kleine onderdelen, zo groot als kleine transistors., een 3 tot 5 millimeter (ex pinnen). Ricthprijzen zo'n 2.5 a 3 Euro. En het uiterlijk aanpassen helpt niet, je na-apers gaan gewoon mee hierin. Ook serienummers helpen niet, geven geen rechtsbescherming.

 

Ik zoek gewoon een wereldwijde bescherming zoals fabrikanten als Philips en Siemens die ook hebben. Op het merk, EN typenummers. Maar welk betaalbaar voor de kleinere (door)starter.

 

Pieter

Pieter Hoeben, Hoeben Electronics

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.