• 0

Bijstand/starterskapitaal icm studie en starten onderneming

Beste forumleden,

 

mijn vraag betreft het aanvragen van bijstand/starterskapitaal in combinatie met studie en het starten van een onderneming voor een 27 jarige.

 

Dit forum heeft mij al veel duidelijkheid verschaft rond dit onderwerp. Ik heb nu een aantal specifieke vragen. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, de benodigde informatie heb ik zo duidelijk mogelijk hieronder weergegeven.

Vergeef mij de lange post, ik wilde volledig zijn.

 

Achtergrond

Op dit moment volg ik een voltijd studie aan de UVA. Ik heb lange tijd gezondheidsproblemen gehad waardoor ik enige jaren niet heb kunnen studeren.

Deze problemen zijn grootdeels voorbij waardoor ik weer kon gaan studeren. Hierdoor ben ik echter wel flink uitgelopen en is er dus geen studiefinanciering meer voor mij.

Ik ben heel blij dat ik weer kan studeren dus wil hier zeker niet mee stoppen.

In de periode van ziekte ben ik, omdat niet kon werken, mij gaan verdiepen in online activiteiten om inkomen te generen. In 2010/2011 heb ik een online recruitings bedrijfje opgezet waarmee ik genoeg verdiende om van te leven. Door een wetswijziging in 2012 was dit letterlijk van de ene op de andere maand niet meer mogelijk. Dit bedrijfje heb ik opgeheven.

 

Daarna ben ik in een ander veld verder gegaan; webwinkels.

Op dit moment verdien ik ongeveer 600 euro per maand met een aantal webwinkels (gemiddelde groei van 12% per maand over het laatste half jaar). Deze 600 euro gaan op aan mijn levensonderhoud.

Daarnaast verdien ik met mijn bijbaan eenzelfde bedrag, ook dit heb ik nodig om van te leven en mijn studie te bekostigen.

Omdat ik nog maar kort weer aan het werk ben, heb ik weinig recht op ww (en er is geen reden mij te ontslaan)

Wanneer ik ontslag neem dan voldoe ik aan de eisen voor bijstand, mijn eigen vermogen is de laatste jaren opgegaan aan ziektekosten/onderhoud.

Ik heb helemaal geen zin om mijn handje op te houden, maar het is gewoon veel efficiënter om dat tijdelijk te doen omdat mijn onderneming veel meer rendement heeft dan mijn bijbaan.

 

Op dit moment heb ik mijn activiteiten nog niet ondergebracht bij de KvK, alle stukken incluis ondernemingsplan hiervoor heb ik inmiddels klaarliggen en kunnen ingediend worden.

 

Mijn studie kost mij zo'n 40 uur per week

Bijbaan 16 uur

Webwinkels 8 uur.

 

Probleem

Omdat ik bijna al mijn tijd in mijn studie en bijbaan steek heb ik weinig tijd over om mijn "bedrijf" te laten groeien. Daarnaast kan ik niet investeren omdat ik alles nodig heb voor mijn levensonderhoud.

Wanneer ik mij een half jaar op mijn onderneming kan focussen kan ik mijzelf hiermee daarna gedurende mijn studie onderhouden.

Ik heb dus of een tijdelijke financiële ondersteuning nodig of een opstartkapitaal dat ik aan mijzelf kan uitkeren om van te leven.

 

Welke acties heb ik zelf aan gedacht/ondernomen

Ik zie twee mogelijkheden: tijdelijke bijstand of starterskapitaal.

-Ik heb gelezen over bijstand ontvangen in de voorbereiding op het starten van een onderneming, deze stopt echter bij de start van de onderneming. Hierdoor weet ik niet goed of ik nu een onderneming moet oprichten of niet.

- De periodieke uitkering zou ik kunnen aanvragen wanneer ik geen geld van een bank kan krijgen. Dat krijg ik niet omdat ik geen onderneming heb op dit moment.

-Ik heb de rijksoverheid en meerdere keren verschillende teams van de gemeente gebeld, helaas lijkt hier niet veel expertise aanwezig. Het enige team dat mij kan helpen is pas maandag tussen 09.30 en 11.00 weer bereikbaar..

 

Vragen

1. Is het mogelijk om een periode bijstand(aanvulling) aan te vragen zodat ik mijn energie in mijn bedrijf kan steken zodat ik dat kan uitbreiden totdat ik ervan kan leven?

2. Is het (gezien bovenstaande) verstandig om mijn webwinkels onder te brengen in een onderneming?

3. Zou ik bijvoorbeeld 9.700 (12 maanden x 600 euro aanvulling salaris + 2.500 investering) euro aan kapitaalinjectie kunnen vragen aan mijn gemeente?

4. Mag ik een investering ook gebruiken om salaris aan mijzelf uit te keren?

 

 

Ik hoop op wat licht in deze zaken.

Alvast bedankt voor de aandacht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
1. Is het mogelijk om een periode bijstand(aanvulling) aan te vragen zodat ik mijn energie in mijn bedrijf kan steken zodat ik dat kan uitbreiden totdat ik ervan kan leven?

 

Het lijkt me gezien jouw omstandigheden niet dat je aan de vereisten voldoet.

 

2. Is het (gezien bovenstaande) verstandig om mijn webwinkels onder te brengen in een onderneming?

 

M.i. niet alleen verstandig, maar ook verplicht. Op deze pagina meer informatie: http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/

 

3. Zou ik bijvoorbeeld 9.700 (12 maanden x 600 euro aanvulling salaris + 2.500 investering) euro aan kapitaalinjectie kunnen vragen aan mijn gemeente?

 

Ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente hier een potje voor heeft, maar ik ben dan ook niet op de hoogte van alle regelingen. Heb je er al aan gedacht aan een lening (van de bank, of van een bekende)? Als de groei van de webwinkels zo kan doorzetten, zal er vast wel iemand zijn die jouw overbruggingstermijn wil financieren.

 

4. Mag ik een investering ook gebruiken om salaris aan mijzelf uit te keren?
Deze vraag begrijp ik niet.

www.BigBossMedia.nl - Website-exploitatie en zoekmachineoptimalisatie

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Quote:

1. Is het mogelijk om een periode bijstand(aanvulling) aan te vragen zodat ik mijn energie in mijn bedrijf kan steken zodat ik dat kan uitbreiden totdat ik ervan kan leven?

 

 

Het lijkt me gezien jouw omstandigheden niet dat je aan de vereisten voldoet.

 

Volgens mij voldoe ik aan alle punten. Op het moment dat ik aan mijn webwinkels werk kan ik (voorlopig) namelijk niet in mijn onderhoud voorzien.

 

Quote:

3. Zou ik bijvoorbeeld 9.700 (12 maanden x 600 euro aanvulling salaris + 2.500 investering) euro aan kapitaalinjectie kunnen vragen aan mijn gemeente?

 

 

Ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente hier een potje voor heeft, maar ik ben dan ook niet op de hoogte van alle regelingen. Heb je er al aan gedacht aan een lening (van de bank, of van een bekende)? Als de groei van de webwinkels zo kan doorzetten, zal er vast wel iemand zijn die jouw overbruggingstermijn wil financieren.

Er is een starterskapitaal regeling.

 

Quote:

4. Mag ik een investering ook gebruiken om salaris aan mijzelf uit te keren?

 

Deze vraag begrijp ik niet.

 

Mag ik starterskapitaal deels aan eigen salaris uitgeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak kan je jezelf geen "salaris" geven. Je doet privé opnamen die ten laste van jouw kapitaal komen. Als je meer winst maakt dan je privé opneemt groeit je kapitaal, andersom teer je in.

 

Volgens mij wordt bijstand (voor levensonderhoud) maandelijks uitbetaald en dien je jouw inkomsten uit andere werkzaamheden op te geven. 12 maanden in 1x uitbetalen zal de gemeente niet doen.

 

Je geeft aan dat je 600 euro per maand verdiend met de webwinkels en nog eens 600 met ander werk.

 

Dit is al meer dan de bijstandsnorm (zeker als je alleenstaand bent) Denk dat de gemeente een aanvraag voor bijstand zonder meer zal afwijzen met deze info.

Link naar reactie
  • 0

Als je een dagopleiding volgt, krijg je ook geen bijstand. Je bent dan nl. niet beschikbaar voor werk. Maar wellicht doe je een avondstudie? En reken er maar op dat als je bijstand aanvraagt,je ook geen tijd meer hebt voor je studie want in het merendeel van de gemeenten moet je "werken voor je uitkering".

 

En zoals iemand anders al aangaf: als je meer verdient dan ca 935 netto (incl. vakgeld) dan zit je al boven de bijstandsnorm, dus heb je geen recht op WWB.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zie ik het nu correct dat mensen in Nederland tot bijna 10K zo maar als gift kunnen ontvangen als ze een onderneming willen starten?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand-voor-zelfstandigen-bbz/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-startende-zelfstandige-bedrijfskapitaal-lenen-of-krijgen.html

 

Vindt het echt niet erg om mensen te helpen maar door zomaar giften te geven wordt dat naar mijn mening niet echt gestimuleerd.

Wat is jullie mening hier over?

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Vindt het echt niet erg om mensen te helpen maar door zomaar giften te geven wordt dat naar mijn mening niet echt gestimuleerd.

Wat is jullie mening hier over?

 

Zomaar worden er geen giften verstrekt door gemeentes. Als je het schema goed leest kan dat alleen bij het sluiten van een niet levensvatbaar bedrijf door een oudere ondernemer. Voor die groep geldt de bijstandsnorm niet maar gemeentes zijn in de regel heel terughoudend hiermee. Heel vaak zullen ze inkomsten toch verrekenen.

 

Bij de gevestigde ondernemers moet het inkomen onder bijstandsniveau liggen, dan kan dat bedrag "om niet" kwijtgescholden worden. In de regel worden alle inkomsten in het lopende jaar hier van afgetrokken. Het "om niet" kwijtschelden gebeurt na inlevering van de jaarstukken of aan de hand van de gegevens van de BD (bij inkomsten die onder de loonheffing vallen)

 

De 2 overige categorieën komen daar niet voor in aanmerking.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik begrijp dat ik op dit moment geen uitkering kan krijgen omdat ikzelf geld verdien. Het hele idee is om minder te werken en me daarmee meer te kunnen concentreren op onderneming (zonder van de honger om te komen.. ). In de reacties lees ik dat ik ook geen uitkering aan kan vragen wanneer ik zelf stop met werken.

 

Dan blijft de mogelijkheid van het aanvragen van starterskapitaal over. Mogelijk bij een bekende, bank of overheid.

 

Maandag is het loket in Adam open, ik probeer daar meer duidelijkheid te ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan,

 

De regeling waar jij op doelt, is het Besluit bijstandsverlening aan zelfstandigen. Momenteel behoor je niet tot de kring der rechthebbenden:

 

1. je voldoet niet aan het urencriterium van de B'dient (1225 uur per jaar);

2. je voldoet niet aan alle wettelijke vereisten (inschrijving KvK).

 

Stel je zou wel kunnen voldoen aan het bovenstaande, dienen je inkomsten beoordeeld te worden of ze onder bijstandsniveau zijn, dit is ook mede afhankelijk van je thuissituatie. Op het moment dat je zelf je baan opzegt, ben je verwijtbaar werkeloos en heeft consequenties.

 

Als startende zelfstandige kan je een aanvraag indienen voor een bedrijfskapitaal (tot een bedrag van maximaal € 35.130,00 en een aanvullende uitkering. Je aanvraag/bedrijf wordt dan beoordeeld op levensvatbaarheid (dat wil zeggen, kan je op termijn je eigen inkomen verdienen, voldoen aan je aflossingsverplichtingen en ruimte overhouden voor eventuele herinvesteringen). Tevens wordt gekeken naar de noodzaak (bijstandsregeling) van het krediet.

 

Hoop dat je wat kunt met deze info.

 

Groet,

 

Theo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.