• 0

aankomend ontslag en KvK - WW uitkering

Vanaf 1 maart ben ik mijn baan kwijt en wil daarom zsm een eigen bedrijf beginnen aangezien het lastig wordt voor mij om een andere baan te vinden. Kan ik mij nu al bij KvK inschrijven zonder mijn WW rechten te verliezen?

 

Ik heb 15 jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt en wil een bedrijf (merk) beginnen met producten van gerecycled plastic die ik vanuit Azie wil gaan importeren. Ondanks dat ik ervaring met ondernemen en importeren heb zal ik het eerste jaar meer kosten dan inkomsten hebben en het 2e jaar wellicht een beetje winst. Daarom heb ik gedurende 1 a 1,5 jaar aanvullende (WW) inkomsten nodig. Kan dat?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

NEE, je moet eerst een WW uitkering ontvangen dan kan je vanuit de WW, onder voorwaarden, een eigen bedrijf starten. een goeie informatiestart is de website van het Uvw, die ook de regeling "uitvoert"

dus ga eerst hier kijken voor je ook maar iets "officieels" onderneemt.

http://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/index.aspx

 

Alvast veel sterkte en succes en als er toch nog vragen zijn, is er hier nog een boel informatie te vinden c.q. worden vragen graag beantwoord

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Ondanks dat ik ervaring met ondernemen en importeren heb zal ik het eerste jaar meer kosten dan inkomsten hebben en het 2e jaar wellicht een beetje winst. Daarom heb ik gedurende 1 a 1,5 jaar aanvullende (WW) inkomsten nodig. Kan dat?

 

De huidige regeling is dat je 6 maanden WW krijgt met een korting van 29%. Ruw gesteld hou je ongeveer 50% over van je laatst verdiende loon. En na een half jaar stopt je uitkering of je moet besluiten om te stoppen met je bedrijf. Of je kiest voor urenkorting.

 

Pas na 2 jaar wellicht een beetje winst maken is niet bepaald een goede insteek om met een (lagere) uitkering te beginnen zeker als die in tijd ook nog een beperkt is door te kiezen voor de startersregeling. Urenkorting heb ik geen ervaring mee. Je moet wel alle uren die je voor je bedrijf werkt verantwoorden.

 

De startersregeling is flexibeler en geeft je veel meer vrijheid. Pas je plannen aan zodat je na een half jaar zelf je broek op kan houden. Lukt dat niet kan je terugvallen op je rechten.

 

Het idee dat je de eerste jaren geen winst kan of hoeft te maken is al jaren passé. ;)

Link naar reactie
  • 0

Conclusie dus helaas: pas starten (=investeren/kosten maken) en inschrijven bij KvK op moment dat je in WW zit. Als je dan gaat starten en veel gaat investeren heb je het eerste half jaar nog een startersregeling (de helft van je vorig inkomen) en daarna niets of weinig meer. Dus dat wordt dan minimaal een jaar op een houtje bijten.

 

Ik heb recht op ruim 2 jaar WW, dus financieel gezien is het niet heel aantrekkelijk om al snel voor jezelf te beginnen als je niet zeker weet als je al snel winst gaat maken.

 

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Er is nog wel wat ruimte hoor.. als je formeel ontslagen bent dan klopt bovenstaande dan ben je "te laat" met willen starten

 

Als je echter nu alleen weet (of slechts ziet aankomen) dat jou aflopende contract niet verlengd gaat worden dan kun je nu gewoon naast je baan starten.

Het voordeel is dat het aantal uren dat je nu gemiddeld aan je onderneming werkt kunnen dan juist zorgen dat je in maart een vrijstelling krijgen op basis van het gemiddeld aantal uren per week wat je tussen nu en 1 maart besteed aan je onderneming. Het gemiddeld aantal uren word bepaald door te kijken naar hoeveel uren je aan je onderneming hebt besteed in de 26 weken voor de werkloosheidsdatum

 

Maar voordat je die stap overtuig je ervan dat je in de ogen van het UWV nog niet ontslagen bent, want een verkeerde keus kan leiden tot verlies van je recht op ww. Je kunt je met behulp van bijvoorbeeld het juridisch loket wel uitvinden of er mogelijkheden en waarschijnlijk ook via het UWV, maar vind ik altijd een beetje lastige organisatie om mee te communiceren.

Het verschil tussen (formeel) ontslagen zijn en "aan zien komen dat je baan verdwijnt" is hierin cruciaal. In de eerste situatie verlies je het recht op ww als je gaat ondernemen (zonder voorafgaande toestemming) in het tweede geval (het aan zien komen) is het geen probleem om te beginnen en bij aanvraag ww een ondernemingsvrijstelling / urenvrijlating te vragen

 

Als dit mogelijk is kun je dus naast een volledige ww ook een x aantal uur aan je onderneming besteden zonder dat dit je ww aantast. overigens betekent dit type vrijstelling niet dat je minder uren hoeft te solliciteren. Je krijgt vaak een aparte afspraak over je verplichtingen om ww te behouden en onderdeel daarvan is dat je blijft solliciteren naar banen die zorgen dat jij uit de WW komt. Dus als je nu 40 uur werkt moet je ook serieus solliciteren naar banen voor 40 uur en niet alleen naar part time banen.

 

 

Je ziet o.a. aan de lengte van mijn reactie dat er wel wat haken en ogen zijn en geen garantie op succes.. maar ik vind de conclusie dat het niet kan in elk geval iets te snel getrokken..

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze reactie!!

Ik werk nu 18 jaar bij mijn huidige werkgever en weet dat mijn werkgever binnen 2 weken met een aanbod gaat komen om rond maart uitdienst te treden. Dus als ik nu al begin loop ik behalve het bedrijfsrisico (mijn afkoopsom investeren in bedrijf die ik kan verliezen) ook het risico mijn WW rechten te verliezen.

 

Pff best pittig allemaal. Ik ben 3 jaar geleden gescheiden, met mijn voormalige vrouw had ik (naast mijn dienstverband) een zeer goed lopend bedrijf. Nu woon ik weer sinds kort samen, wellicht een optie dat mijn vriendin een bedrijf opstart en ik een nieuwe baan zoek en mocht het opgestarte bedrijf goed gaan lopen dat ik daar alsnog meega helpen?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees ga je dus "in goed overleg" uit elkaar (ook al heb je misschien niet veel keus) formeel heet dat dan ontslag middels een vaststellingsovereenkomst. Voor de WW geld dan zolang die vaststellingsovereenkomst nog niet ondertekend is ben jij nog niet ontslagen en val je nog niet onder de regels van de ww (om het maar even simpel te zeggen)

 

Als je dus maandag je bedrijf inschrijft is er technisch gesproken niets aan de hand..

lastig puntje voor jou situatie kan zijn dat je eerst een lange periode bezig zal zijn met productontwikkeling. dat maakt het iets lastiger aantonen dat je al actief onderneemt.

 

Verder moet je in je vaststellingsovereenkomst niet een specifiek bestedingsdoel opnemen.. zorg dat die vaststellingsovereenkomst echt uitsluitend over de afwikkeling van je arbeidsovereenkomst gaat en niet over hulp bij jou ondernemingsplannen. Ook al staat jou baas nog zo sympathiek tegenover jou voorgenomen ondernemerschap.. Als je te specifiek ingaat op zijn hulp bij het opstarten zou dat ook je ww in gevaar kunnen brengen omdat het dan meer op een outplacement overeenkomst gaat lijken waarbij de werkgever (mede)verantwoordelijkheid neemt voor jou toekomst en je dus technisch gezien niet werkloos word. Bereid je in elk geval goed voor en laat je bij voorkeur bijstaan door een advocaat.. ontslag is ingrijpend en er zijn best een aantal zaken waar je ff op moet letten waar je zelf nooit aan denkt...

 

 

Je kunt natuurlijk je vriendin de onderneming laat opstarten maar dat moet niet alleen een "papieren tijger" zijn zij moet dan ook echt de ondernemer zijn en het leeuwendeel van de werkzaamheden doen en de beslissingen nemen, dat jij bijv eventueel meer de ideeënman achter de onderneming bent qua productontwikkeling hoeft geen probleem te zijn.

Zolang alles

Link naar reactie
  • 0

Enorm dank weer voor je goede en snelle feedback, maar ik heb begrepen dat als je ingeschreven staat bij KvK er geen WW recht is.

Ik ga idd binnenkort een vaststellingsovereenkomst krijgen. En met ontwikkelingstijd (ca 5 maanden) en levertijd vanuit Azie (ca 6 maanden) ben ik bijna een jaar verder voordat ik inkomsten heb. Het eerste jaar dus ook behoorlijk investeringen en daar wil ik mijn vaststellingsbedrag voor aanwenden. Ondertussen wil ik ook solliciteren naar een fulltime functie en zou mooi zijn als dat lukt en met een nieuwe functie zal ik ook mijn ondernemersplannen blijven doorzetten.

 

Echter indien ik het (ondernemers)risico loop om zowel je investering (> € 25.000) als je WW rechten neens kwijt te zijn dan wordt dat wel te veel van het goede. Het zou dus mooi zijn als het kan hoe je omschrijft. Dus dat ik mij op korte termijn bij KvK registreer om zodoende de kosten die ik ga maken van het resultaat kan aftrekken en dat ik ook een periode van de WW gebruik kan maken. Dat zou voor mij ideaal zijn, en ik heb ergens gelezen dat je geen recht op WW hebt indien je KvK inschrijving hebt?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie
  • 0

In principe worden de reeds bestaande inkomsten uit onderneming niet gekort op een WW uitkering, maar de uitbreiding van de omvang van onderneming wel, waarbij naast inkomen ook gekeken wordt naar de urenbesteding. Verder kijkt het Uwv wel naar hoelang en onderneming reeds bestaat.

daar ligt m.i. dan ook hier het "probleem". De route via de partner levert feitelijk ook niets op, want als jij nog steeds de kennis gebruikt en de feitelijke werkzaamheden uitvoert hebben/kunnen die invloed hebben op je WW uitkering, waarbij je echt heel goed moet uitkijken. Mijn advies daarin is niet doen!

 

Wel kan je nu alvast informatie verzamelen voor je toekomstige onderneming en nadat je WW hebt de zaak formeel gaan inschrijven en vanuit de WW starten.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Starten vanuit een ww situatie is soms mogelijk. Je moet je plannen echter eerst laten goedkeuren door een adviseur bij het UWV. Dus vooral niet te vroeg beginnen. Eerst de goedkeuring afwachten.

 

Per 1 juli 2015 verandert er veel in het ontslagrecht. Het blijft echter mogelijk met een vaststellingsovereenkomst in onderling overleg uit elkaar te gaan. De ontslagvergoeding kan dan wel lager zijn omdat vanaf 1 juli 2015 de 'transitievergoeding' de richtlijn zal zijn ipv. de kantonrechtersformule. Die laatste formule lijdt tot een hogere uitkomst. Op het internet vindt je berekeningstools van beide formules.

 

Groet en succes,

 

Edwin van Jaarsveld

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.