• 0

Aandeelhouders uitzetten

Goedenavond,

 

Ik zit met een gevoelige kwestie en wil graag wat meningen/ervaringen en kennis op doen ook op dit geweldige forum. Ben sinds enige tijd werkzaam in een bv als aandeelhouder. Samen met een investeerder van x miljoen(67%), een partij die ons bij elkaar gebracht heeft en bepaalde deuren voor ons zou openen (15%) en 2 overige personen (6/6/6% incl. Ikzelf). Nu hebben we een poos geleden aandelen overeenkomst opgemaakt en deze is ook klaar en via notaris bekeken en opgemaakt en ook getekend. Nu ligt de overeenkomst bij de investeerder en hebben we allemaal nog geen kopie hiervan. In de praktijk blijkt dat de persoon die ons bij elkaar heeft gebracht geen "reet" uitvoerd en dus lui achterover zit en een kleine management fee maandelijks opstrijkt en nog veel erger 15% van de aandelen bezit. Wij willen hem nu op een fatsoenlijke manier alsnog uitroken en met een bepaald bedrag willen uitkopen. Kan dit zo maar? Kunnen we hier onderuit komen en is het shareholders agreement überhaupt al rechtsgeldig daar we niet allen een kopie hebben met alle handtekeningen, wetende dat er wel veel mailverkeer geweest is tot de uiteindelijke versie van de overeenkomst klaar was????

 

Graag jullie advies/ervaringen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die wil ze sowieso uitroken.

Maar een dure langslepende rechtszaak wil niemand.

Ik weet niet hoe sterk de 15% partij staat hierin natuurlijk

Schakel z.s.m. een ter zake kundige advocaat in! ( Met een x miljoen investering en investeerder lijkt me dat sowieso een meer voor de hand liggende optie dan een algemene vraag op een forum stellen )

Aan de hand van wat er allemaal in correspondentie, statuten en overeenkomsten is vastgelegd, kan een advocaat vervolgens bepalen hoe sterk jullie staan en wat vervolgens de beste (snelste, goedkoopste, veiligste) aanpak is.

 

Graag jullie advies/ervaringen

Advies: zie boven.

Ervaringen: helaas te veel ervaring mee, en geen goede. Het feit dat ik veel te laat een advocaat heb ingeschakeld heeft me veel (héél veel) geld gekost :'(. Kortom: wacht niet te lang!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit weer typisch een geval is van: "oh ik ben zo belangrijk en die ander niet"

 

De goede man krijgt gewoon 15% en een fee.

 

Waarom?

 

1) omdat dit afgesproken is

2) omdat hij gedaan heeft wat hij beloofd heeft

3) omdat iemand met network die mensen, ideeen en geld bij elkaar kan brengen gewoon heel waardevol is en niet te vergeten waardevol kan zijn in de toekomst.

 

Pak gewoon jouw 6 procent en doe het volgende keer zelf beter.

Zo niet, hou dan ook met de mogelijkheid rekening dat jijzelf uitgeroken kan worden. Of dat het helemaal niet doorgaat. De kans dat je achteraf denkt; dom dom dom is natuurlijk groot aanwezig.

 

Link naar reactie
  • 0

Op basis waarvan denk je een medeaandeelhouder te kunnen dwingen zijn aandelen te verkopen?

Dat zou kunnen d.m.v. een 'squeeze out', maar dan moet die aandeelhouder de belangen van de vennootschap wel behoorlijk schaden...in zijn hoedanigheid als aandeelhouder.

Een theoretische mogelijkheid, maar in de praktijk zelden haalbaar. Zoals Norbert al zei, dit is geen stof voor een forum.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me meer een probleem van de grootaandeelhouder, als jouw 6% en jouw fee in overeenstemming is met jouw aandeel en met wat jij doet. Los daarvan:

Je mag aandelen weggeven of vergeven om wat voor reden dan ook.

Als de 15% van de business echter een beloning is voor een bepaalde prestatie en die prestatie wordt uiteindelijk niet geleverd, dan is de deal terug te draaien. Is echter, zelfs als de overeenkomst op papier staat, in het algemeen een lastig verhaal bij een dienst met enkel een inspanningsverplichting, zeker bij een vage formulering als "bepaade deuren openen". Daarnaast is het gedeelte "partijen bij elkaar brengen" een resultaat en dat is bereikt.

Link naar reactie
  • 0

Ben sinds enige tijd werkzaam in een bv als aandeelhouder.

 

Klein opmerkinkje:

 

Je ben niet “als aandeelhouder” werkzaam.

Als je werkzaam bent, dan ben je dat als bestuurder (of iets anders).

 

Een aandeelhouder “bezit” iets, namelijk aandelen. De aandeelhouders kunnen natuurlijk (conform statuten/overeenkomsten) bestuurders aanstellen/ontslaan. Als de aandeelhouder met de 15% (diegene “op zijn reet” zit dus) als bestuurder ontslagen zou worden, dan hoeft hij/zij geen management-fee meer ontvangen lijkt mij. Uiteraard afhankelijk van alle afspraken tussen jullie, die hier verder onbekend zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.