• 0

Eenmanszaak opheffen en restjes in bestaande B.V. onderbrengen!?

Ik heb naast mijn BV een eenmanszaak. Beide zijn opgericht ergens in eerste helft 2012. De BV gebruikte ik in eerste instantie alleen als stamrecht BV en de eenmanszaak voor de verdere activiteiten. De betaalde activiteiten ben ik echter sinds eind 2013 om diverse redenen vanuit de B.V. gaan doen en sinds begin dit jaar gebeurd er weinig meer in de EMZ (alleen nog wat research/ontwikkeling gedaan, maar omzet +/-0) en die EMZ ga ik daarom nog dit jaar proberen op te heffen.

 

Ik heb al veel gevonden over hoe ik de fiscale balans grotendeels kan opschonen en naar 0 kan brengen (incl. afrekenen FOR, lijfrente, stakingsaftrek etc) en hoe ik de EMZ verder moet uitschrijven (m.n. KvK).

 

Het enige wat m.i. overblijft zijn:

1. een bedrijfsnaam + website (waarde commercieel verkeer: nihil)

2. wat oude fiscaal afgeschreven elektronica: Huidige waarde 100 a 400 euro max.

(nieuwprijs totaal minder dan 1000 euro; en inmiddels bijna 3 jaar oud).

3. wat zelf ontwikkelde software: waarde commercieel verkeer nihil

( in vroege fase van ontwikkeling blijven steken)

4. evt. aansprakelijkheid voor uitgevoerde werk.

 

Liefst zou ik (alleen) bovenstaande 4 punten in de B.V. inbrengen, m.n. punt 4 want hoewel dat de kans op claims mij erg klein lijkt vind ik het toch niet prettig om met volledig prive vermogen (levenslang?) voor aansprakelijk te blijven (of is dat uberhaupt geen issue meer als de EMZ is opgeheven?)

 

Ik heb de indruk dat dit eenvoudig mogelijk is door bij KvK formulier 14 vraag 9 aan te geven dat de EMZ (bijvoorbeeld per begin december) wordt overgedragen aan de B.V., maar mijn gedachtengang en benodigde stappen wil ik hierbij graag eens tegen het licht houden:

 

1. Kan ik hiermee inderdaad bereiken dat de 4 punten die ik hierboven heb aangegeven naar de BV gaan? (rest van EMZ is/wordt gestopt en er wordt (ook) fiscaal afgewikkeld).

2. Als ik het goed begrepen heb noemt men dit ruisende inbreng en ziet de belastingdienst dit voor de eenmanszaak als staking?

3. Ook de 4 punten hierboven moeten worden opgenomen in de stakingswinst (ook al is fiscale waarde 0)?

4. De waarde van de 4 punten stel ik daarvoor op 250 Euro ( inclusief BTW) en hiervoor stuur ik dan (voordat ik de formulier 14 naar KvK stuur) een factuur van EMZ naar B.V. Dat is dan toch nog omzet dit jaar :)

5. Deze inbreng komt bij de B.V. (ook) niet op de balans (ik heb alleen een fiscale balans en de waarde van de inbreng is zo klein dat dit direct wordt afgeschreven)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb er nog eens verder over nagedacht en ga ook punt 2 en 3 waarschijnlijk gewoon naar privé halen (en ook afrekenen). Punt 1 twijfel ik nog een beetje, maar kan eventueel ook naar privé; ik zou daarna dan een volledige "lege EMZ" hebben.

Mijn belangrijkste vraag die nog staat uit het voorgaande verhaal, is hoe het zit met aansprakelijkheid na opheffen van EMZ. Blijf je prive in principe levenslang aansprakelijk voor de diensten die zijn geleverd (als daar geen verdere afspraken over gemaakt zijn)?

 

Ik vraag dit niet alleen voor mijn eigen EMZ (een claim zou me zeer verbazen, maar je hoort wel eens enge verhalen over beroepsclaimers); ik ben ook wel benieuwd hoe het andersom werkt: kan ik een andere EMZ-er persoonlijk aansprakelijk houden als hij zijn EMZ inmiddels geruisloos zou hebben ingebracht in een B.V.?

 

Maakt het in deze context nog iets uit of ik bij KvK (formulier 14 vraag 9) aangeef dat de "lege EMZ" wordt gestaakt of overgedragen aan een B.V.?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik ooit met jou persoonlijk als EMZ zaken heb gedaan en jij voor iets aansprakelijk bent, heb ik natuurlijk niets re maken met jouw later opgerichte BV. Ik zal dan gewoon bij jou aankloppen en zeggen dat je jouw aansprakelijkheid jegens mij helemaal niet kunt overdragen naar een andere partij zonder mijn toestemming...

Link naar reactie
  • -1

Kan ik hiermee inderdaad bereiken dat de 4 punten die ik hierboven heb aangegeven naar de BV gaan?

 

JA, alleen de aansprakelijkheid van de EMZ blijft bestaan.

 

2. Als ik het goed begrepen heb noemt men dit ruisende inbreng en ziet de belastingdienst dit voor de eenmanszaak als staking?

 

Ruisend wil zeggen: overdracht tegen de waarde economisch verkeer. Even opletten wat de fiscale waarde in de EMZ is. Als dat ook nihil is, kan dat inderdaad ruisend worden overgdragen

 

3. Ook de 4 punten hierboven moeten worden opgenomen in de stakingswinst (ook al is fiscale waarde 0)?

 

De stakingswinst is waarschijnlijk nul. Om dat er een stakingsaftrek kan worden genoten is het wellicht juist om de waarde van overdracht hoger te stellen. Dan is er afschrijvingspotentieel in de BV. Terwijl de stakingswinst nihil is.

 

4. De waarde van de 4 punten stel ik daarvoor op 250 Euro ( inclusief BTW) en hiervoor stuur ik dan (voordat ik de formulier 14 naar KvK stuur) een factuur van EMZ naar B.V. Dat is dan toch nog omzet dit jaar

 

Zie hiervoor. De onderneming gaat over, dus GEEN BTW. De waarde economisch verkeer hoger om stakingsaftrek te benutten.

 

5. Deze inbreng komt bij de B.V. (ook) niet op de balans (ik heb alleen een fiscale balans en de waarde van de inbreng is zo klein dat dit direct wordt afgeschreven)

 

Nou... Goodwill activeren. Activa hoeft niet tot circa €450.

 

Even pouzzelen levert snel wel wat netto op.

 

Groet en succes

 

Peter

 

 

 

_____________

geen zelfpromotie, link naar eigen site verwijderd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.