• 0

Overnameprijs

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De waarde bereken je door toekomstige kasstromen te verdisconteren met het risico.

 

Je noemt een begin van de kasstroomberekening. Deze dien je volledig te maken.

 

Vervolgens kijk je naar de financieringsstructuur en de bijbehorende risicograad. Hieruit volgt de kostenvoet.

 

Geld dat je over een jaar ontvangt is minder waard dan geld dat je vandaag ontvangt. Verrekend met de kostenvoet kan je dus berekenen wat een kasstroom die je bijvoorbeeld over drie jaar ontvangt, vandaag de dag waard is.

 

Het belangrijkste is de juiste cijfers in een waardering te gebruiken. Daar heb jij als eigenaar de beste kijk op. Gebruik de juiste cijfers in bijvoorbeeld deze gratis spreadsheets voor een initiële beoordeling (zowel voor kasstromen als kostenvoet, of direct een volledige sheet voor beide):

http://people.stern.nyu.edu/adamodar/New_Home_Page/spreadsh.htm

(Zelf niet gelieerd aan deze site / sheets)

 

Let op: verkopen is pas interessant als het bedrijfsonderdeel meer waard is voor de koper dan voor jou. Jij kan dan een prijs boven jouw waarde onderhandelen (terwijl de koper ook waarde creëert met de transactie). Slechts het verschil tussen het overnamebedrag en jouw waarde is jouw winst in een transactie.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Beste nejra

 

Zoals je al gemerkt hebt aan de reacties zijn er meerdere antwoorden mogelijk op je vraag. Dat komt met name omdat bedrijfswaardering geen ABC-tje is dat je even op een spreadsheet invult.

 

Met alle respect voor Sander Schetters reactie, maar ik kan me niet voorstellen dat hij verwacht dat een ondernemer dit even zelf gaat doen op basis van de gegeven info. ( ::))

 

Met een bruto winstmarge van 61k valt er over de waarde van de onderneming in elk geval niets zinnigs te zeggen. Mmint vraagt al naar de overige kosten en dan vraag ik ook nog naar de balans. En dan niet alleen die van de laatste drie jaren. Zijn er prognoses voor heel 2014 en 2015? Heb je verplichtingen die niet uit de cijfers blijken (bijv. huur, lease, borgstellingen)? Hoe ligt jouw bedrijf in de markt en wat zijn de marktontwikkelingen?

 

Zomaar even wat vragen die meteen opkomen bij mij.

 

De juiste vraagprijs is namelijk een spel. Een spel tussen wat je prognoses laten zien, hoe financieel gezond je bedrijf is, wat er onder de streep overblijft in de komende jaren, welke partijen interesse tonen maar bovenal of het financierbaar is!

 

Je kunt nog zoveel spreadsheets loslaten op een waardering van een bedrijf maar aan het eind van al het gereken is er maar een beslissende vraag (in twee delen): "is iemand bereid een prijs te betalen die zo dicht mogelijk ligt bij wat ik vraag en zo ja, krijgt hij/zij dat geld bij elkaar?"

 

Het is dus geen ABC-tje en bij uitstek dus geen zaak voor een forum.

 

Ik wens je succes met de verkoop.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er is een groot verschil tussen de waarde en de (verkoop)prijs.

De waarde van een onderneming is te berekenen met de DCF (discounted cashflow) methode.

In een "stabiele" situatie, waarbij het verleden en de toekomst op elkaar aansluiten is met de vrije kasstroom hiermee de economische waarde te bepalen. (NPV)

De verkoopprijs is die prijs die tussen verkoper en koper wordt overeengekomen.

Hier spelen nog allerlei andere factoren een rol.

Bijvoorbeeld zijn er meerdere van dit soort bedrijven te koop? (vraag & aanbod) Hoe is de situatie van de verkopende partij? Moet hij/zij om een bepaalde rede verkopen (ziekte, ouderdom enz.)

Hierdoor zal de verkoopprijs gedrukt worden. Zo zijn er nog vele andere factoren, die mede de prijs zullen bepalen.

Ook een kwestie van onderhandelen. (betaling ineens of in trances, welke garanties worden afgegeven enz.)

 

Ik wens je suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.