• 0

Van hobby naar webshop eerdere inkomsten alsnog opgeven?

Via een erfenis van een collectie militaria, welke ik verkocht heb via ebay en enkele fora, kwam ik er achter dat dit een vrij levendige 'scene' is en heb ik de jaren daarop zelf nog enkele items per week ingekocht en verkocht.

 

Nu heb ik het plan om dat wat meer te automatiseren en ook serieuzer aan te pakken via een officiele webshop en kvk, maar zit een beetje in mijn maag met de inkomsten uit de afgelopen 2 jaar.

Deze heb ik niet opgegeven omdat ik eigenlijk dacht nog op hobbyniveau te zitten, maar volgens de boekhouder die ik kort via de telefoon heb gesproken ivm beginnen webshop klopt dat niet.

 

De inkomsten die ik gemiddeld heb gehad na aftrek van (bijvoorbeeld verzend)kosten zijn circa 150-180 euro per maand.

Had ik hierover belasting en btw moeten betalen en riskeer ik een boete/straf en dus slechte start met mijn officiele webshop als ik dit alsnog ter sprake breng bij de belastingdienst?

 

 

 

Overigens heb ik de afgelopen 2 jaar überhaupt geen inkomstenbelasting aangifte gedaan, omdat ik tijdelijk gestopt ben met werken om voor onze jonge kinderen te zorgen (mijn partner heeft een goed inkomen).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De grens tussen hobby, bijverdiensten en onderneming kan best lastig zijn. Lees ook eens de volgende pagina op de website van de belastingdienst. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/internetondernemers/hobby_of_onderneming/uw_activiteiten_op_internet_hobby_of_ondeneming

 

Wat je in ieder geval kunt doen is naar de toekomst toe alles correct opgeven. Daarvoor zul je in ieder geval goed moeten bijhouden wat je kosten in inkomsten zijn en waar nodig een inschrijving bij de kvk en belastingdienst regelen. Een handige plek is ook de KVK, zij organiseren regelmatig een bijeenkomst "eigen bedrijf starten" http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/een-eigen-bedrijf-starten/

 

Wat betreft je vraag over het verleden, waarom twijfel je aan je boekhouder?

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Vaak is het een kwestie van logisch verstand gebruiken en dat doet TS volgens mij. De afgelopen 2 jaar is er een gering bedrag verdiend maar daar staat tegenover dat er geen kosten en voorbelasting (BTW) in mindering zijn gebracht.

De BTW moet in dit geval alleen over de marge worden afgedragen (2ehands goederen) dus de aankoop van een PC, een zakelijke internetaansluiting, een zakelijke mobiele telefoon met abonnement enz. zouden m.i. eerder tot een teruggaaf dan betaling van BTW leiden. Concluderend zou er "onder de streep" dus geen of een marginale winst zijn gemaakt en dat is één van de voorwaarden van ondernemerschap.

 

Ik zou gewoon vanaf nu gaan ondernemen. Via de KvK komt de belastingdienst vanzelf. Dat je meteen aan de slag gaat met een boekhouder is erg verstandig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.