• 0

vreemde binnen-EU BTW factuur

Ik heb software van Sony Creative Software gekocht, en ik kreeg aanvankelijk een factuur zonder BTW-nummer, maar met 21% BTW. Daarover heb ik een vraag ingestuurd. Toen kreeg ik de volgende uitleg vergezeld van een factuur met een EU VAT number.

 

====

Hi Joris,

 

Thank you for contacting Sony Creative Software. You will find the invoice with our VAT Number attached.

 

Sony Creative Software does not refund for VAT. You will have to provide VAT Exempt numbers/documentation, receipts, and invoices to your government. Once these receipts/invoices are provided, VAT is adjusted and credited as deemed necessary by your local government.

 

If you still have a follow-up question on this particular incident, please feel free to update it. If you have a completely different question, please create a new incident.

 

Sincerely,

 

Travis G.

Customer Service

Sony Creative Software Inc

www.sonycreativesoftware.com

====

 

Waarom is hier 21% BTW gerekend ? Het gaat hier toch niet om een Nederlandse transactie, lijkt me...

Is dit werkelijk toegestaan ?

Zo niet, wat kan ik doen ?

 

Groeten

Joris

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien er 21% BTW werd gevraagd nam ik aan dat het om een Nederlandse transactie ging.

Op de factuur (zonder BTW nummer) stond echter geen nederlands bedrijf.

Daarom stuurde ik mijn vraag aan Sony hierover, met vermelding van inderdaad mijn bedrijfsgegevens incl Nderlandse BTW nummer. Ik kreeg dus een factuur terug met een EU-BTW nummer.

 

Ik snap niet veel van de situatie. Waarom werd er 21% BTW opgezet ? Waarom zegt Sony dat ik BTW terug kan krijgen van mijn overheid als ik een invoice heb ?

Link naar reactie
  • 0

Hoe heb je de software geleverd gekregen? CD/DVD o.i.d. of gedownload? Als het om een goederenlevering gaat kan er 21% BTW gefactureerd worden als de goederen vanuit NL verzonden zijn of als Sony jou als particulier gezien heeft en de regeling voor afstandsverkopen heeft toegepast. Wat voor BTW-nummer heeft Sony zelf opgegeven?

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt niet (meer) BJM.. ik moest ook even zoeken.. sinds 2013 worden er ook EU btw nummers uitgegeven aan non EU bedrijven zonder vestiging in Europa die in de EU online diensten leveren.

 

ik heb even gezocht naar de regeling op eu sites of belastingdienst maar die vind ik nog niet direct terug.. wel 2 ondernememingen die op hun site vrij goed uitleggen waarom ze btw rekenen en waarom ze "EU" VAT nummer gebruiken

Tevens vermelden ze dat de verificatie lastig is omdat het niet via het VIES systeem kan...

 

http://shop.kagi.com/help/46

 

http://support.hostgator.com/articles/pre-sales-policies/payment-fees/european-union-value-added-tax-vat

 

Link naar reactie
  • 0

EU826002597 kan wel degelijk een geldig BTW-nummer zijn. Deze Europese BTW-nummers worden verstrekt aan (digitale) leveranciers die zich buiten de EU bevinden. Een voorbeeld is Hosting provider One.com met BTW-nummer EU208000020.

 

Ook buitenlandse bedrijven (buiten de EU) moeten BTW heffen aan hun klanten die zich binnen in de EU bevinden, ook al bevindt het bedrijf zelf zich niet in de EU. Meestal mogen deze bedrijven dan 1 EU-land uitkiezen en de BTW van dat land gebruiken voor alle facturen. Veel buitenlandse bedrijven vinden daarom Luxemburg wel prettig (15%).

 

Op zich kan die BTW-heffing nog steeds 'ouderwets' voorkomen worden door aan het bedrijf aan te geven dat je zelf wel een BTW-nummer hebt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

OK, boek ik dit dan gewoon als Nederlandse transactie ?

Als de 21% op de factuur komt omdat Sony haar BTW via Nederland laat lopen, kun je de factuur boeken als Nederlandse transactie. Als de 21% echter komt vanwege het feit dat Sony in Litouwen, België, Tsjechië, Spanje of Letland is geregistreerd (ook allemaal 21%), dan kun je de BTW alleen omslachtig terugvragen via de desbetreffende Belastingdienst.

 

Handiger is wellicht dat je gewoon aan Sony aangeeft dat je een BTW-nummer hebt. In dat geval zouden ze de factuur moeten kunnen aanmaken, maar dan zonder BTW.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In het bericht van Sony staat dat ze dat achteraf niet doen.

Aangeven van het BTW-nummer had vooraf gemoeten, maar dat wist ik niet. Ik zag n.l. 21% BTW en nam aan dat het een Nederlandse transactie was. Ergens verstopt op hun site staat dat BTW-vrije levering niet kon via hun webshop. Maar daar kom je pas achter als je betaald hebt en geen geldige factuur krijgt. Fijn allemaal. Wat kan ik hier tegen doen ? Heeft het enige zin de belastingdienst te vragen wat ze hiervan zeggen ?

 

Edit: taalkundige wijziging

Link naar reactie
  • 0

Meestal mogen deze bedrijven dan 1 EU-land uitkiezen en de BTW van dat land gebruiken voor alle facturen.

 

Ik lees het op de website van de EC toch iets anders. Registratie in één lidstaat en de BTW factureren van het land van de ontvanger, dus niet iedereen het Luxemburgse tarief.

 

"Non-EU firms supplying electronic services to consumers in the EU, can make use of a simplified procedure which allows them only to register for VAT in 1 EU country, regardless of how many other EU countries they are supplying."

 

 

That country collects and distributes the VAT on behalf of all the other countries – charged at the applicable national rate depending where the customer belongs. "

 

Die 21% BTW is dan toch Nederlandse BTW. ik denk dat je het beste met de belastingdienst kan overleggen of je dit als betaalde (Nederlandse) BTW in je aangifte mag opvoeren (eigenlijk dus het advies wat Sony al gegeven heeft). N.m.m. zou Sony dit eigenlijk horen te crediteren..........

Link naar reactie
  • 0

Meestal mogen deze bedrijven dan 1 EU-land uitkiezen en de BTW van dat land gebruiken voor alle facturen.

Ik lees het op de website van de EC toch iets anders. Registratie in één lidstaat en de BTW factureren van het land van de ontvanger, dus niet iedereen het Luxemburgse tarief.

 

Volgens mij heb je het hier over de regels zoals ze vanaf 1 januari 2015 gaan gelden. Mijn uitleg had betrekking op de systematiek vanaf 1 juli 2003 tot einde van 2014. Ik geef toe dat het een behoorlijk verwarrende verandering is, die bovendien een hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij BJM, het moet haast wel Nederlandse btw zijn, kennelijk is de regeling die op 1 jan 2015 ingaat in de EU voor digitale diensten voor non-Eu leveranciers al op 1 juli 2013 ingegaan. (ik ken de regeling niet goed maar dat is de informatie die ik zo snel terugvind op internet)

 

De enige keuze die de leverancier wel heeft is of hij kiest voor het mini one stop shop systeem zodat hij maar in 1 land de aangifte hoeft in te dienen (voor alle verschillende EU transacties) of dat hij kiest voor registratie in alle landen van de EU waaraan hij heeft geleverd.

 

De hoofdregel binnen de EU is inderdaad als aan de voorwaarden van de verlegde btw word voldaan dan MOET deze ook worden toegepast. ALs een ondernemer tenonrechte btw heeft betaald en probeert terug te vragen via het EU teruggave systeem dan zal het land dat die aanvraag ontvangt de teruggaaf weigeren en de ondernemer terugverwijzen naar de leverancier voor een correcte factuur (dus zonder btw) zodat de ondernemer het alsnog als reverse charge / verlegde EU btw kan aangeven

 

 

wat mij wel opvalt is dat van alle non EU bedrijven die online diensten leveren alle als voorwaarde hebben dat je VOORAF moet aangeven als ondernemer gefactureerd te willen worden en dat ze geen refund geven.

Als ik logisch nadenk.. zou dat kunnen zijn omdat als een Nederlandse onderneming een factuur met NL btw ontvangt die aan de btw eisen voldoet dat hij deze gewoon kan opvoeren op zijn Nederlandse aangifte want er is geen EU ondernemer betrokken die in een ander land BTW heeft afgedragen.

In formele zin is er NEderlandse btw gerekend door de non EU leverancier.

Dat deze leverancier door de Europeese wetgever tegemoet word gekomen met het mini one stop systeem mag niet van invloed zijn op het btw teruggave recht van de NL ondernemer. Via het MOSS systeem zal namelijk binnen de EU weer een verrekening plaatsvinden van al die btw transacties..

 

Om een lang verhaal kort te maken.

 

joris kan deze factuur gewoon opvoeren in zijn btw administratie en de btw terugvragen want het betreft immers gewoon Nederlandse btw

Link naar reactie
  • 0

In het bericht van Sony staat dat ze dat achteraf niet doen.

Aangeven van het BTW-nummer had vooraf gemoeten, maar dat wist ik niet. Ik zag n.l. 21% BTW en nam aan dat het een Nederlandse transactie was. Ergens verstopt op hun site staat dat BTW-vrije levering niet kon via hun webshop. Maar daar kom je pas achter als je betaald hebt en geen geldige factuur krijgt.

 

Ik heb er nog eens naar gekeken. Het lijkt erop dat buitenlandse (buiten EU) bedrijven al iets eerder met de nieuwe btw-regels te maken hebben gekregen. Zij moeten blijkbaar nu al de btw van het land van de klant in rekening brengen. Deze regel gaat dus vanaf 1 januari 2015 ook voor binnen-EU bedrijven gelden.

 

Dit betekent wel dat de btw op je factuur dus Nederlandse btw is. Als ik de regels goed interpreteer, kun je de factuur dan als gewone factuur met btw inboeken, alsof het een binnenlandse factuur betreft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je het hier over de regels zoals ze vanaf 1 januari 2015 gaan gelden. Mijn uitleg had betrekking op de systematiek vanaf 1 juli 2003 tot einde van 2014.

 

Mijn quote stond onder nog onder de kop "current rules", niet onder "New rules from 2015".

 

Praktisch gezien zal het voor TS het makkelijkste zijn om de BTW in zjin aangifte als voorbelasting af te trekken. ik vraag me wel af het het de bedoeling is om onterecht gefactureerde BTW via de BTW aangifte op te lossen. De teruggaafrichtlijn (het EU teruggave systeem)is er ook niet voor bedoeld, die schrijft ook voor dat de leverancier maar een correcte factuur moet opmaken.

Link naar reactie
  • 0

De teruggaafrichtlijn (het EU teruggave systeem)is er ook niet voor bedoeld, die schrijft ook voor dat de leverancier maar een correcte factuur moet opmaken.

 

zie ook mijn eerdere reactie.. via EU teruggave systeem zal een aanvraag inderdaad worden afgewezen en terugverwezen naar de leverancier.. MAAR in dat geval gaat het om bij een NL ondernemer die laten we zeggen Ierse btw terugvraagt..

 

Maar in dit geval word er door een Nederlandse ondernemer bij de Nederlandse belastingdienst (via reguliere aangifte) btw teruggevraagd.

Dat de leverancier doordat deze geopteerd heeft voor het MOSS-systeem en dus zelf geen aangifte doet in Nederland doet dan niet (meer) terzake

 

Er is Nederlandse btw berekend en een Nederlandse ondernemer kan die altijd terugvragen als de factuur aan de factuureisen voor de btw voldoet.

 

 

Maar alles bij elkaar word het er allemaal niet eenvoudiger op al die EU richtlijnen en herzieningen..

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk gaat dit niet om een enorm bedrag, maar toch bij deze mijn visie:

 

Ik denk niet dat je formeel recht hebt op teruggaaf/verrekening van de in rekening gebrachte BTW door deze als voorbelasting in een Nederlandse BTW aangifte op te voeren.

Want er wordt geen Nederlands BTW nummer op de factuur vermeld en dat is toch een vereiste in deze.

En ten onrechte in rekening gebrachte BTW kan sowieso als vooraftrek geweigerd worden, voor zover dat hier aan de orde zou zijn.

 

Zo zou ik het persoonlijk behandelen. En ik zou toch écht aangeven dat je ondernemer bent en je BTW nummer verstrekken, zodat de BTW gewoon verlegd wordt naar de afnemer (zoals de bedoeling van dit hele EU systeem is), wanneer dat gevraagd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

En ten onrechte in rekening gebrachte BTW kan sowieso als vooraftrek geweigerd worden, voor zover dat hier aan de orde zou zijn.

 

Gezien de informatie op de EU website lijkt me de BTW inderdaad onterecht in rekening gebracht want deze zou reverse-charged moeten worden. Het EU teruggave-systeem is inderdaad alleen bedoeld in andere lidstaten BTW terug te vragen maar dat was het punt niet. Dit systeem is niet bedoeld om fouten te repareren, volgens mij net zo min als de reguliere BTW-aangifte. Vooraf beter even overleggen met de belastingdienst. Ik had een tijdje geleden hetzelfde met een goederenlevering binnen Nederland van een niet-EU leverancier (die had de BTW ook moeten verleggen), na telefonisch overleg met het belastingkantoor hadden die er geen problemen mee om de BTW als betaalde BTW op te voeren.

Link naar reactie
  • 0

Spuit 11 komt ook even posten ;) niet alles gelezen over EU btw nummers / nieuwe regels dus hopelijk geen kneus... ;)

Ik koop weleens boeken bij bookdepository.co.uk en daar staat dan gewoon 6% btw met een Nederlandse btw nummer erop, dus ik kan bij deze buitenlandse aankoop toch Nederlandse btw terugvragen. En ik had al ooit iets gehoord dat als je heel veel omzet draait in bijvoorbeeld Belgie je dus vanaf bepaalde bedrag Belgische btw moet hanteren. ff gegoogled, is blijkbaar drempelbedragen. Ik kan me voorstellen dat grote bedrijven zoals Sony dat soort bedragen snel halen en dat de overheid daar wel graag van mee snoept. Dus dan kan het kloppen dat je het gewoon terug mag vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.