• 0

klant verandert van richting na akkoord design huisstijl en wil niet betalen

Dag allemaal,

 

Ben pas een half jaartje als zzper begonnen na jarenlang bij bureau's te hebben gewerkt maar helaas nu al een slechte ervaring met een klant.

 

De situatie is zoals volgt en ik ben benieuwd of ik hier iets aan kan doen.

 

Opdracht was een huisstijl ontwerpen voor de klant en liep gewoon goed. Na een aantal voorstelrondes voor het logo kreeg ik hier uiteindelijk akkoord op en waren ze erg tevreden. Na dit akkoord ben ik zo'n 3 uitingen in deze huisstijl gaan ontwerpen en ook hier had ik na een aantal voorstel rondes akkoord op. Ik heb zelfs een mailtje waarin staat dat de klant aangeeft dat het naar de drukker kan. Altijd goed contact gehad met de baas van het bedrijf, die in charge was van dit project.

 

Toen is het een tijdje stil geweest en steeds de drukker vooruit geschoven. Vage reacties als ik belde, werd steeds naar iemand anders doorverwezen. Toen kreeg ik ineens een mailtje van de baas dat ze nog niet tevreden zijn over de huisstijl waar ik mee kwam en dat ze het heel anders willen.

 

Na duidelijk gemaakt te hebben dat dit eigenlijk niet kan heb ik toch water bij de wijn gedaan en heb ik enorm veel werk gestoken in het presenteren van een nieuwe huisstijl. Ze hadden me vrij gerichte feedback gegeven, namelijk maak het zoals onze concurrent (een heel bekend nederlands bedrijf dus lekker origineel). Dus eigenlijk kon ik niet met iets heel anders aankomen dan wat ze al verwachtten. Toch moest ik steeds nabellen na het versturen van het nieuwe ontwerp.

 

Toen zag ik dat ze op hun website sinds kort al een nieuwe huisstijl hadden geplaatst die niet van mijn hand afkomt. Toen ik ze daarnaar vroeg en wat dit voor mijn opdracht betekende na 3 weken hoorde ik dat ze mijn voorstel 'niet mooi' vonden. Dat was alles wat ze zeiden en toen is het geannuleerd.

 

Ik heb ze gewezen op het contract waar akkoord op was gegeven via de e-mail want hierin staat "Als de opdrachtgever om wat voor reden dan ook niet tevreden is met de richting die het werk opgaat betaalt deze wat de opdrachtnemer tot dat punt gemaakt heeft en cancelt de opdracht.”

 

Ze zeiden dat ik de factuur kan sturen maar dat ze hier niet mee akkoord gaan en dat ze dan ook juridische stappen gaan ondernemen.

 

Het voelt zo onrechtvaardig, vooral omdat ik er nog zoveel extra voor gedaan heb wat niet in mijn budget zat en zonder pardon annuleren ze het. Wat kan ik hier feitelijk mee? Zal ik toch de factuur sturen en verdere stappen ondernemen?

 

Bedankt voor jullie reactie!

 

 

[modedit : typefout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Factuur sturen en desnoods verdere stappen ondernemen.

Als je wil mag je me in een pm ook de overeenkomst en evt. algemene voorwaarden sturen, dan kan ik je wellicht iets gerichter adviseren.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Factuur sturen en desnoods verdere stappen ondernemen.

Als je wil mag je me in een pm ook de overeenkomst en evt. algemene voorwaarden sturen, dan kan ik je wellicht iets gerichter adviseren.

 

Dankjewel voor je snelle reactie Artie. Ik ben alleen een beetje voorzichtig met juridische stappen omdat ik niet zeker weet of ik een goede case heb en omdat het een grote bedrijf betreft. Die hebben daar waarschijnlijk meer ervaring in.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelfs een mailtje waarin staat dat de klant aangeeft dat het naar de drukker kan.

Toen is het een tijdje stil geweest en steeds de drukker vooruit geschoven. Vage reacties als ik belde, werd steeds naar iemand anders doorverwezen.

Dit snap ik niet. Als het "naar de drukker kan", dan ben jij toch klaar met je opdracht? Door wie werd de drukker "vooruit geschoven" en waarom? Wat stond er in jouw overeenkomst waardoor jij op dat moment niet de factuur kon sturen? En waarom moest jij steeds bellen?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben alleen een beetje voorzichtig met juridische stappen (...)

 

Dat is verstandig, want dat kost soms het nodige.

 

Maar stap 1 is toch (nu dat 'het project' definitief naar de knoppen is) om een factuur te sturen. Want anders kan je verder niets lijkt mij. En daarna ligt de bal toch bij hen.

En misschien betalen zij toch wel, dat kan ook.

 

Je moet er overigens rekening mee houden dat je de BTW op je factuur meteen verschuldigd ben, ook wordt de factuur niet (of pas veel later) betaald. Hopelijk kan je dat wel voorschieten. Wat is het bedrag van je vordering trouwens?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet je waarmee of waarom de opdrachtgever problemen heeft? Gaat het om de hele factuur of om een deel daarvan? Ik zou eerst proberen te doorgronden op basis waarvan de opdrachtgever de factuur zou aanvechten, dan kan je beter inschatten hoe sterk je staat?

 

De opdrachtgever heeft problemen met de gehele factuur omdat hij vindt dat er geen eindproduct is uitgekomen wat hij kan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelfs een mailtje waarin staat dat de klant aangeeft dat het naar de drukker kan.

Toen is het een tijdje stil geweest en steeds de drukker vooruit geschoven. Vage reacties als ik belde, werd steeds naar iemand anders doorverwezen.

Dit snap ik niet. Als het "naar de drukker kan", dan ben jij toch klaar met je opdracht? Door wie werd de drukker "vooruit geschoven" en waarom? Wat stond er in jouw overeenkomst waardoor jij op dat moment niet de factuur kon sturen? En waarom moest jij steeds bellen?

 

 

Hier ben ik ook een beetje onduidelijk over geweest. Als stukje drukwerkbegeleiding (die ook apart vermeld staat op de offerte) hebben we afgesproken dat ik de bestanden naar de drukker zou sturen.

 

Ik zat alleen nog de wachten op de laatste 1% die van hun kant zou moeten komen. het design was dus helemaal akkoord, ze zouden alleen nog een laatste check doen over de prijzen etc. Dit is ook de reden dat het even stil heeft gelegen en ik hier steeds achteraan moest bellen waar dit bleef. De reden die ze opgaven was dat ze het erg druk hadden en er nog niet naar gekeken hadden.

 

Toen zijn ze ineens van koers gewisseld en wilden ze het design ook ineens anders en weer helemaal terug naar af, namelijk het logo.

 

 

 

 

_______

Reactie onder citaat geplaatst ivm leesbaarheid

Link naar reactie
  • 0

Je twijfelt zelf al, wat mij opvalt in je post is het volgende:

 

Ik heb zelfs een mailtje waarin staat dat de klant aangeeft dat het naar de drukker kan. Altijd goed contact gehad met de baas van het bedrijf, die in charge was van dit project.

 

Wie is de klant en wie is de baas, moest de klant zich ook nog verantwoorden naar de baas toe, m.a.w. was hij/zij beslissingsbevoegd.

 

Vage reacties als ik belde, werd steeds naar iemand anders doorverwezen.

Naar wie heb je allemaal geluisterd, wie waren er allemaal mee bezig.

 

Toen kreeg ik ineens een mailtje van de baas dat ze nog niet tevreden zijn over de huisstijl

Nu lijkt het erop dat hij/zij de enigste is die mocht beslissen.

 

Ik ben alleen een beetje voorzichtig met juridische stappen omdat ik niet zeker weet of ik een goede case heb en omdat het een grote bedrijf betreft.

 

Met wie heb je een contract afgesloten, wie is beslissingsbevoegd, met grote bedrijven kan het wel eens nauw luisteren, het gaat natuurlijk om een huisstijl.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Rive, Dank je voor je reactie. Even voor de duidelijkheid, er was inderdaad 1 iemand die de beslissingen nam, namelijk de baas van het bedrijf, die ik dan ook de klant noem. Ik heb ongeveer 4 contactpersonen gehad en die zijn steeds gewisseld. Hartstikke onhandig en onnodig ook want uiteindelijk kwamen de beslissingen alleen van de baas.

 

Ik heb een akkoord van de baas en mijn huidige contactpersoon op de offerte waarbij mijn algemene voorwaarden in dezelfde PDF zitten.

 

[Mod edit: onnodige volledige quotes van Ricks reactie verwijderd voor de leesbaarheid ]

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat jullie de tijd nemen om te reageren :)

 

Ik snap dat jullie niet exact de details weten en dat het dan moeilijk is om te bepalen maar waar het mij om gaat is hoe dit soort cases normaal worden behandeld. Wat ze meenemen in zo'n zaak om te bepalen of de factuur betaald moet worden ja of nee.

 

Kunnen ze bijvoorbeeld tegen mijn factuur in gaan en hoe zouden ze dat dan doen? Maak ik dan al meteen juridische kosten en moet ik dan bewijzen dat ze deze factuur inderdaad moeten betalen?

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet eerst een factuur sturen.

 

De klant kan natuurlijk altijd de vordering betwisten. Maar dan moeten zij wel met een reactie komen met hun bezwaren.

 

En dan stuur je een paar aanmaningen. Tot slot een ingebrekestelling.

 

En daarna kan je overgaan tot incasso. Overleg met een deurwaarder!

 

Als het minnelijk opgelost kan worden, dan kost het jou in principe niets (de deurwaarder verhaalt de kosten op de debiteur).

 

Als het tot een dagvaarding moet komen, dan kost het in principe ook niets wanneer je in het gelijk gesteld wordt... Maar dat weet je nog niet, want je weet niet eens of je vordering betwist gaat worden of dat het alleen een beetje 'geblaas' is geweest van een klant die eigenlijk onder zijn aangegane verplichtingen uit wil komen.

 

 

En zoals gezegd: misschien betalen zij wel je factuur gewoon. Want als ik je verhaal lees dan lijkt het mij dat zij dat niet kunnen weigeren (maar jouw verhaal is slechts één kant van het verhaal...!).

Link naar reactie
  • 0

De opdrachtgever heeft problemen met de gehele factuur omdat hij vindt dat er geen eindproduct is uitgekomen wat hij kan gebruiken.

 

Het lijkt me het makkelijkst om te proberen een compromis te vinden. Zelfs al ga je 'rechten' om je gelijk te halen is dat toch vaak waar je op uit komt, alleen dan pas een hele tijd later.

 

Alle tijd die je daar weer in zou moeten steken ben je ook nog eens kwijt, en kun je sowieso aan niemand factureren.

 

Bel je contactpersoon op, zeg dat je het jammer vindt, en vraag hem met welk deel van de factuur hij akkoord kan gaan. Doe dan eventueel nog een tegenbod, en ga snel verder met voor andere klanten werken.

 

(nou ja, dat zou ik doen, dus).

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij dat de opdrachtgever niet sterk staat als de reden is dat er (voor hen) geen bruikbaar resultaat is uitgekomen. Lijkt mij ook dat jij goed kan aantonen dat het ontbreken van resultaat niet jouw fout is. Ik zou de factuur opmaken en afwachten of er ook echt juridisch wat volgt. Wellicht gaat het om bangmakerij.

 

Link naar reactie
  • 0

Hij gaat niet dagvaarden, jij kan dat overwegen wanneer de vordering onbetaald blijft en je de minnelijke incassofase voorbij bent.

 

Overigens gaat dit over peanuts dus, ik begrijp echt niet dat de klant zo veel moeite doet om hier onderuit te komen (het was toch een 'groot bedrijf'?). Het kost hem bijna meer om een gefundeerde reactie te geven om de vordering te betwisten en alle aanmaningen af te wimpelen.

Dikke kans dat hij toch betaalt (of tenminste gedeeltelijk), maar je moet dan wel eerst een factuur sturen.

 

Stel dat je wél zou dagvaarden, alles zou winnen (omdat je dan gewoon gelijk hebt en dat kan laten zien) en hij de hele zaak moet gaan betalen...

Dan kost het hem geen 600 meer maar enkele duizenden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Juist bij dit soort bedragen is het 'begrijpelijk' dat er minder snel betaald wordt. De opdrachtgever weet natuurlijk dat dagvaarden bezwaarlijk is en de moeite/tijd wellicht niet loont.

Overigens kun je ook wel vergeten dat je, als je een evt. rechtszaak zou winnen, je dan alle kosten vergoed krijgt.

Maar goed, laten we niet op de zaken vooruit lopen. Factuur sturen, en daarna verhogen met incassokosten.Tegen die tijd kun je nog altijd besluiten om te gaan dagvaarden of niet.

Succes!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik zou die baas nog eens bellen (per telefoon, live, voice, niet per e-mail, tweet of SMS) en vragen of hij het redelijk vindt dat jij niet betaald krijgt voor jouw inspanning. Vraag hem of het in zijn branche soms gebruikelijk is dat hij niet betaald krijgt voor z'n werk.

 

Speel dus in op de redelijkheid en probeer er samen uit te komen. In veel gevallen scheelt dat iedereen veel geld, tijd en energie...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeker niet gaan onderhandelen of bellen maar gewoon een factuur sturen samen met een brief waarin je vriendelijk uitlegt waarom dat mag. Je hebt een overeenkomst en je gehouden aan jouw deel ervan.

 

Zoals Peter al heeft geopperd is de kans heel groot dat ze gewoon gaan betalen. Niemand vindt het leuk om ergens voor te betalen waar je niets (bruikbaars) voor hebt gekregen. Logisch dus dat ze sputteren. Wat ze echter nog veel erger zullen vinden is bovenop de zure kosten nog extra te moeten betalen voor incasso en wettelijke rente.

 

En als ze inderdaad de factuur gemotiveerd betwisten en blijken toch een punt te hebben, kan je altijd nog beslissen om het er te bij laten.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt: dit is een groot bedrijf. Ik weet niet wat jij groot noemt, maar voor mij begint dat bij een paar honderd man.

 

Bij dat soort bedrijven, trouwens ook bij kleinere, kunnen er ook nog andere zaken spelen, namelijk bedrijfspolitieke.

 

Het is namelijk heel goed mogelijk dat 'de baas' niet echt de baas was, en dat hij zijn boekje te buiten is gegaan door jou de opdracht te geven, en dat hij daar geen aandacht op wil vestigen doordat er een faktuur komt.

 

Een groot bedrijf doet normaal gesproken niet moeilijk over zo'n faktuurtje als daar een contract tegenover staat. Het kost ze meer energie om het te betwisten.

 

Ik ben het dus eens met vele anderen: Gewoon faktuur sturen, bij voorkeur aan de 'chef aankoop', kopie contractje erbij, en maar afwachten, en na een paar weken bellen als het niet betaald is.

 

Als ze dan niet betalen, kun je altijd nog beslissen wat je gaat doen. Incasso, rechtszaak, vriendelijk gesprek met ' de baas', etc.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

En als ze inderdaad de factuur gemotiveerd betwisten en blijken toch een punt te hebben, kan je altijd nog beslissen om het er te bij laten.

 

 

Ze hebben al aangegeven waarom ze de factuur zouden betwisten dus daar kan ik al een inschatting over maken of dit redelijk is of niet. En volgens hun is dat ze het meerdere malen (2 voorstel rondes) met mij geprobeerd hebben maar dat ze er steeds niet uitkwamen.

 

Terwijl na de eerste voorstel ronde er al akkoord was op design en bij de 2e voorstel ronde hebben ze me geen kans gegeven om het nog aan te passen. Ze vonden het 'niet mooi' en hebben toen geannuleerd zonder mij de kans te geven.

 

Ze zeggen zelf dat ze hierdoor erg veel uren in dit project gestoken hebben en alsnog iemand anders moesten inhuren die de huisstijl uiteindelijk wel 'naar wens' heeft gemaakt (die staat nu online).

 

Ik betwijfel of dit door een professional gedaan is gezien de kwaliteit en ik heb een vermoeden dan iemand intern hier gewoon wat knip en plakwerk heeft gedaan in Photoshop.

 

Ze hebben er dus al wel over nagedacht en zullen dit als reden opgeven waarom ze de factuur weigeren. Niet erg sterk in mijn mening... En al helemaal niet redelijk.

 

De uren die zij in dit project hebben gestoken staan totaal niet in verhouding met de ontelbare uren die ik heb gestoken in dit eindeloze project.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht al dat het zo'n domme redenatie zou zijn. "Onze tijd strepen we weg tegen jouw tijd"

 

Zou een mooie boel worden als ik een uur met een advocaat praat en hij stuurt hiervoor een rekening van €150,- , ik betaal vervolgens €75,- omdat ik hem ook mijn uurloon in rekening breng.

Het is duidelijk dat ze met zo'n redenering geen enkele kans maken mocht het toch tot een procedure komen.

 

Dus gewoon een factuur sturen, daarna een aanmaning en een incassobureau in de arm nemen. Ik schat de kans zeer hoog in dat ze heel snel eieren voor hun geld kiezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Na een aantal voorstelrondes voor het logo kreeg ik hier uiteindelijk akkoord op en waren ze erg tevreden. Na dit akkoord ben ik zo'n 3 uitingen in deze huisstijl gaan ontwerpen en ook hier had ik na een aantal voorstel rondes akkoord op.

Terwijl na de eerste voorstel ronde er al akkoord was op design en bij de 2e voorstel ronde hebben ze me geen kans gegeven om het nog aan te passen. Ze vonden het 'niet mooi' en hebben toen geannuleerd zonder mij de kans te geven.

Nu raak ik het spoor enigszins bijster. Eerst zeg je dat ze na de voorstelrondes akkoord waren met het logo en de huisstijl en nu zeg je dat ze het bij de 2e voorstelronde niet mooi vonden en dat je daarna niet de kans hebt gekregen voor een nieuwe voorstelronde ...

Link naar reactie
  • 0

Nu raak ik het spoor enigszins bijster. Eerst zeg je dat ze na de voorstelrondes akkoord waren met het logo en de huisstijl en nu zeg je dat ze het bij de 2e voorstelronde niet mooi vonden en dat je daarna niet de kans hebt gekregen voor een nieuwe voorstelronde ...

 

Bedankt voor je reactie. Maar dit had ik al uitgelegd in mijn eerste bericht. Vandaar dat ik het hieronder nog eens herhaal. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

 

Opdracht was een huisstijl ontwerpen voor de klant en liep gewoon goed. Na een aantal voorstelrondes voor het logo kreeg ik hier uiteindelijk akkoord op en waren ze erg tevreden. Na dit akkoord ben ik zo'n 3 uitingen in deze huisstijl gaan ontwerpen en ook hier had ik na een aantal voorstel rondes akkoord op. Ik heb zelfs een mailtje waarin staat dat de klant aangeeft dat het naar de drukker kan. Altijd goed contact gehad met de baas van het bedrijf, die in charge was van dit project.

 

Toen is het een tijdje stil geweest en steeds de drukker vooruit geschoven. Vage reacties als ik belde, werd steeds naar iemand anders doorverwezen. Toen kreeg ik ineens een mailtje van de baas dat ze nog niet tevreden zijn over de huisstijl waar ik mee kwam en dat ze het heel anders willen.

 

Na duidelijk gemaakt te hebben dat dit eigenlijk niet kan heb ik toch water bij de wijn gedaan en heb ik enorm veel werk gestoken in het presenteren van een nieuwe huisstijl.

 

 

 

Ik heb dus al extra tijd in dit project gestoken om ze tegemoet te komen omdat ik het vervelend vond dat ze nog niet tevreden waren. Maar blijkt nu dat ik hier toch al geen moeite voor had hoeven te doen want ze hebben er vlug naar gekeken en zelfs deze laatste toezegging met 'niet mooi' van de tafel geveegd. Ze wilden zelfs nog dat ik nog een voorstel zou gaan maken.

 

Maar tevreden of niet, ze hebben akkoord gegeven op de offerte en de voorwaarden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.