• 0

Onderhandeling met de bank in geval van faillissement

Mijn BV/startup, gefinancierd met risico kapitaal, is sinds enkele maanden failliet. Ik ben hoofdelijk aansprakelijk voor een rekening courant krediet van +/-€30k en heb een beperkt inkomen (€1,6k netto) op dit moment. Tevens heb ik in privé andere schulden oplopend tot €60k.

 

Ik wil de hoofdelijke aansprakelijkheid beperken door een afkoopbod te doen. Wat is een redelijk aanbod en hoe kan dit aanbod gestructureerd worden?

(bijv. vast bedrag + maandelijks bedrag + aanvullende betaling bij inkomen boven €x in de komende x jaar)

 

Tevens vroeg ik me af hoe onderstaande argumenten gebruikt kunnen worden in het onderhandelingsproces:

- Ik werk en verdien een beperkt inkomen in het buitenland (binnen Europa)

- Ik heb een afkoopaanbod gedaan van €5k gedaan + een maandelijkse termijn voor drie jaar gedaan

- Ik heb aangegeven een schuldsaneringstraject te overwegen

- Mogelijke aanvullende schulden voortvloeiend uit faillissement van de bv

- Ik betaal maandelijks al maximaal aflossing aan privé schulden

 

De bank heeft mijn eerste aanbod afgeslagen met het argument 'je kiest ervoor andere schuldeisers wel te betalen'.

 

Ik ben op zoek naar een onderhandelingstactiek. Een eventuele discussie over de ethiek van het afkopen van schulden ga ik graag in een andere post aan.

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Behalve de belastingdienst; die gaan pas mee in een akkoord als ze het dubbele percentage ontvangen wat concurrente crediteuren ontvangen.

 

En uiteraard andere preferente schuldeisers ook een dubbel percentage. Ga er maar vanuit dat StevenK dit bedoelde met gelijke behandeling.

 

 

- Ik werk en verdien een beperkt inkomen in het buitenland (binnen Europa)

 

Sta je in NL ingeschreven?

 

 

 

- Ik heb een afkoopaanbod gedaan van €5k gedaan + een maandelijkse termijn voor drie jaar gedaan

 

Waar heb je dat op gebaseerd? Heb je dat onderbouwd in het voorstel?

 

Ik heb aangegeven een schuldsaneringstraject te overwegen

 

 

Dat kan alleen als je in Nederland staat ingeschreven.

 

 

 

Tevens heb ik in privé andere schulden oplopend tot €60k.

 

Waarom wil je alleen het bankprobleem aanpakken? Ik denk dat het tijd is om schoon schip te maken in het geheel. Zoals hierboven al gemeld is dat ook de enige kans van slagen bij schuldeisers. Ze gaan alleen akkoord bij onderbouwde voorstellen die voldoen aan gestelde eisen. Een van die eisen is dat alle schuldeisers akkoord( eventueel gedwongen) gaan met hetzelfde voorstel.

 

 

 

Ik ben op zoek naar een onderhandelingstactiek

 

Die is er niet. Je gaat een maximaal haalbaar aanbod doen aan schuldeisers. Het is geen handjeklap en kijken of je er beter uit kunt komen dan dit maximale aanbod.

 

 

Ga niet zelf lopen aanklooien,schakel hulp in. Als je in Nederland staat ingeschreven is die hulp als particulier kosteloos bij de gemeente.

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.