• 0

kruisposten creditcard

Sinds enige tijd boekt mijn bank de creditcard betalingen en aflossingen met een aanzienlijk tijdverschil tussen de boeking op het bankafschrift en de boeking op het crreditcard afschrift.

 

Daardoor heb ik de creditcard boekingen nog niet op het creditcard afschrift als ze wel al vis de gewone bankafrekeningen binnen zijn. Boek ik de afschriften op de datum van het ontvangen overzicht, of op de boekdata van de bank, dan heb ik altijd een behoorlijk saldo kruisposten. Ook aan het eind van een periode.

 

Kan ik straks aan het einde van een boekjaar die post kruisposten zo laten, met een flink saldo? Of boek ik alvast de bedragen die ik nog niet op afschrift heb?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je vandaag iets met een creditcard koopt, dan heb je vandaag een verplichting/schuld gekregen.

 

Dat het geld misschien pas na 1 januari geïncasseerd wordt, verandert daar niets aan. Dus als je op 31 december 'de balans opmaakt' dan hoor je deze schuld daarin tot uitdrukking te brengen (te boeken dus), althans als het om een bedrag gaat dat ter zake doet.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat vooral om het datum verschil bij aflossen van de creditcard.

 

Ik boek geld van de creditcard naar mijn gewone betaalrekening.

Dat wordt direct afgeboekt van de creditcard rekening en na een paar dagen door de bank bijgeschreven op de betaalrekening. Tot zover een normale gang van zaken. De boeking gaat via kruisposten en is zichtbaar als je tussentijds het balansoverzicht oproept. Maar de kruisposten moeten aan het eind van een periode op nul staan.

 

Wat ik tegenwoordig vaak heb met de creditcard:

Ik los het openstaande saldo af met een overboeking van betaalrekening op pakweg de 7e van de maand. Bijvoorbeeld 7 januari. Dat komt ook op die dag op de bank afrekening. Maar de aflossing wordt door de bank op de creditcard rekening met terugwerkende kracht op de 25ste van de vorige maand geboekt.

 

Het boekstuk van de betaalrekening is gedateerd op januari, maar de boeking van de aflossing staat daarop wel gedateerd op december. Het boekstuk van de betaalrekening wordt gedateerd op de dag dat ik de overboekingsopdracht geef. Als ik boek op de data die de bank hanteert, dan is de aflossing altijd veel eerder bijgeschreven dan afgeschreven.

 

Ik kan achteraf nog boekingen invoeren.

Maar is het boekhoudkundig correct, als ik de aflossing die ik in januari overschrijf van bank naar creditcard, toch nog boek als een betaling in december van het voorgaande jaar?

 

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben/ ::)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.