Ik ben bezig om een Excel berekeningssheet voor een eenmanszaak op te stellen waarbij de waarde van de eenmanszaak op basis van de goodwill methode wordt berekend. Nu vond ik een voorbeeld berekening waarover ik een vraag heb:
Vraag: in toekomstige jaren wordt de betaalde goodwill van 69K afgeschreven in 10 jaar (6,9K per jaar). Bij 42% inkomstenbelastingdruk levert dit een belastingverlichting op van 2,9K per jaar en is de nettowinst dus 2,9K per jaar hoger. Met een kapitalisatiefactor van 3 zou in mijn ogen de goodwill 5,7K hoger moeten zijn dan de berekende 69K. Klopt deze beredenering?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bakkenes
Bakkenes
Beste experts,
Ik ben bezig om een Excel berekeningssheet voor een eenmanszaak op te stellen waarbij de waarde van de eenmanszaak op basis van de goodwill methode wordt berekend. Nu vond ik een voorbeeld berekening waarover ik een vraag heb:
De berekening
genormaliseerde winst voor belasting: 100K
ondernemersbeloning (incl. inkomstenbelasting): -60K
genormaliseerd resultaat voor belasting: 40K
42% inkomstenbelasting 17K
overwinst na belasting 23K
kapitalisatie factor overwinst (factor 3) 69K
Vraag: in toekomstige jaren wordt de betaalde goodwill van 69K afgeschreven in 10 jaar (6,9K per jaar). Bij 42% inkomstenbelastingdruk levert dit een belastingverlichting op van 2,9K per jaar en is de nettowinst dus 2,9K per jaar hoger. Met een kapitalisatiefactor van 3 zou in mijn ogen de goodwill 5,7K hoger moeten zijn dan de berekende 69K. Klopt deze beredenering?
Bedankt voor jullie antwoord!
MVG, Bas
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47772-goodwill-methode/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag