Jump to content
peter777
Verberg

Ontbinding koop-overeenkomst

vraag

concrete case:

- als ondernemer heb ik online een mobiel telefoon gekocht

- na 6 maanden defect (waarschijnlijk fabricagefout)

- na 3 reparaties nog steeds defect en weer bijna 6 maanden verder

 

Kortom geen vertrouwen meer in 'reparatie' (cq fabrieksgarantie) en het betreffende type toestel. Heb me daarom nu tot de verkoper gewend. Deze verschuilt zich echter achter afhankelijkheid van de fabrikant/reparatieservice.

 

Nu is mij duidelijk dat je als consument nog veel rechten hebt, maar die als ondernemer minder. Wat ik zou willen is de overeenkomst ontbinden en een % van mijn aankoopbedrag terug.

 

Wat zijn mijn mogelijkheden?

 

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik zou maar eens beginnen met een aangetekende brief aan de winkel waarin je de hele gang van zaken uitlegt, ze in gebreke stelt en binnen 14 dagen een bevredigende oplossing verwacht.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Rechtstreeks contact met de importeur/fabrikant wil nog wel eens helpen.

 

Hoe duur was de telefoon eigenlijk ?

Kijk uit dat je niet meer tijd/geld kwijt bent aan je recht halen, dan dat een nieuwe telfoon kost.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alle reparaties cq contact tot dusver is via de fabrikant verlopen en levert niet veel anders op dan wéér een (vierde) 'reparatie'.

 

Telefoon was nieuw 350 euro..

 

Mijn vraag is dus welke rechten de koper in dit geval heeft (wanneer het dus b2b is en geen consumentenaankoop). Als ik ga zoeken naar info kom ik alleen maar consumentenrecht-voorbeelden tegen nl.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ook in een b2b verhouding mag je een beroep doen op het feit dat de afgeleverde zaak niet beantwoord aan de eisen die jij daar redelijkerwijs aan mag stellen. Het conformiteitsbeginsel geldt dan net zo goed als in een consumentenkoop. Volg het advies van Wekkel. Een ingebrekestelling is nodig voordat je tot ontbinding over kunt gaan.

 

 


jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 231 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept