• 0

Vennoot wil uit VoF stappen. Hij hoeft geen aandeel en ik 'mag' alleen verder.

Ik heb samen met een maat een paar jaar geleden een VoF opgericht. Nu is hij onlangs toch gaan studeren en heeft hij besloten een andere richting op te gaan in zijn leven. In de praktijk doet hij eigenlijk al een tijdje 'niet meer mee' en verandert er dus niets. Maar juridisch / belastingtechnisch uiteraard wel.

 

Nou stelt de onderneming niet zo veel voor. Ik werk vanuit huis, kan er nu wel sinds kort van leven maar echt veel bezittingen + liquide middelen zijn er niet. Daarbij is de andere vennoot een hele goede vriend van me, dus een lastige 'scheiding' zal het niet worden. Daarbij is hij al een tijd niet meer actief in het bedrijf dus hij zal ook niets 'claimen' en hoeft niets te worden uitbetaald of wat dan ook.

 

We hebben destijds geen (extra) contract opgesteld dus ik neem aan dat de 'gewone' standaard overeenkomst van een VoF met 2 personen op ons van toepassing is.

 

- Wat zijn nu de stappen die we moeten ondernemen?

- Ik neem aan dat de VoF moet worden 'omgezet' in een Eenmanszaak? (Omdat ik alleen verder ga)

- Kunnen we dit niet op een andere manier doen omdat mijn maat wel wil aangeven dat hij verder niets hoeft / claimt zodat het proces vereenvoudigd wordt? Een soort vrijwaringsbrief laten opstellen ofzo?

 

Nog andere tips en tricks? Alvast dank. Ik had verwacht dat het met een simpele brief aan de Kvk + Belastingdienst wel te regelen zou vallen, maar ik vrees dat ik me daar in heb vergist :)

 

Alvast dank voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Injectie,

 

Naar mijn weten schrijft hij zich middels een formulier uit, hij kan hiervoor ook langsgaan.

Binnen 1-2 werkdagen verwerkt, vervolgens ga jij langs om je bedrijfsgegevens (contactgegevens?) te wijzigen en dit om te laten zetten naar een eenmanszaak.

 

Zij gaan wel controleren of er ter kwader trouw gehandeld is(maw of het zonder de medeweten van je voormalige vennoot gebeurt).

 

Maar het kan zeer eenvoudig en vlot gaan.. succes!

http://www.mkb-app.nl - Apps betaalbaar gemaakt voor het MKB
Link naar reactie
  • 0

in de basis zou het wel zo simpel kunnen zijn toch is het verstandig en noodzakelijk om alles af te rekenen.. verstandig zodat er niet achteraf toch problemen komen maar ook voor de belasting, als het op papier staat is het duidelijk en makkelijker bij een controle, mocht jij over 5 jaar controle krijgen over 2014 weet jij dan nog exact wat afgesproken is en waarom het zo gegaan is?

 

Afrekenen is ook noodzakelijk omdat ook al is de uitkomst over 2014 day hij niks krijgt jou medevennoot moet dit jaar toch ook inkomstenbelasting aangifte doen. Dus ik zou gewoon zorgen dat de VOF per 1 januari 2015 word ontbonden dan zit je niet met tussentijdse cijfers e.d. je kan dan gewoon over heel 2014 de balans opmaken en dan vastleggen (dat kan ook gewoon in een mail waar hij akkoord op geeft) hoeveel hij krijgt van de winst van 2014 en wat er gebeurd met zijn kapitaal (eigen vermogen) dat nog als saldo op de balans staat. Elke vennoot bouwt namelijk tijdens zijn "aanwezigheid" in de VOF een saldo op van toegekende winstaandelen, prive opnames e.d.

Het zou kunnen zijn dat zijn kapitaal negatief is dan zou hij bij uittreden zelf nog moeten bij betalen omdat er in het verleden teveel is opgenomen, als dat een klein bedrag is zou je het op kunnen lossen door in 2014 toch een klein winstaandeel toe te kennen (net genoeg om het negatief kapitaal in te lopen)

Andersom kan hij ook een positief kapitaal hebben dat eerdere jaren is opgebouwd in principe betekent dat dan dat hij de winsten die in het verleden aan hem toegekend zijn niet heeft opgenomen, als hij nu van dat geld afziet heeft dat voor beide consequenties voor de inkomstenbelasting.. hij heeft in het verleden namelijk over te veel winst belasting betaalt en jij over te weinig.. (want als hij vertrekt valt dat geld aan jou ten deel)

 

Daarnaast moet je ook even goed nagaan of er contracten zijn waar beide voor getekend hebben en die aangepast zouden moeten worden, misschien intrekken van een bankpas, kortom een hoop administratieve zaken. maar de uitschrijving bij kvk en belastingdienst van de vof is het belangrijkst.

 

 

Hoe simpel of ingewikkeld het word bepalen jullie grotendeels zelf.. maar leg minimaal even de afspraken vast op papier vooral over de financiele kant omdat die doorwerkt in beide IB aangiftes van 2014

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Roel voor je complete antwoord!

 

Oke dus in principe volstaat het wel door bij de KvK schriftelijk aan te geven dat de onderneming verder moet als Eenmanszaak en dat één van de vennoten er mee stopt.

 

Toch?

Alleen dan komt er dus nog de financiële kant van het verhaal die ik niet helemaal begrijp.

Met een VoF doe je zelf als vennoot de aangifte IB en betaal je toch simpelweg aan belasting over het bedrag wat je zelf uit de onderneming onttrekt? Mijn partner is eigenlijk al een jaar niet meer actief in de onderneming en heeft dus eigenlijk ook afgelopen jaar niets 'verdiend' hiermee. Ik heb namelijk gewoon al het verdiende geld naar mijn eigen rekening over gemaakt. Een jaar geleden hebben wij in principe al 'afgerekend' onderling.

 

Nogmaals, onderling is dit allemaal perfect geregeld en weten we precies waar we staan. Als ik de VoF 'ontbindt' op 1 januari 2015 dan verandert er in principe voor mij toch ook niks voor de IB 2014? Ik heb immers toch al geopereerd als een eenmanszaak...

 

Hoe dit nou aan te geven?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.