• 0

VOF stoppen

Ik heb een paar vragen:

 

Ik heb samen met een collega een VOF. Mijn collega kan er echter onvoldoende tijd meer in steken. In goed overleg hebben we besloten dat hij uit de VOF stapt. Dan blijf ik alleen over en zou het dus een eenmanszaak worden.

• Vraag 1a : betekent dit stoppen van de VOF en beeindigen bij de KvK en Belastingdienst? En daarna opnieuw starten van eenmanszaak incl. aanmelden bij KvK en Belastingdienst?

• Vraag 1b: Uiteraard moet je je zakelijke relaties informeren of KvK nummer en Belastingnummer?

• Vraag 1c: wat moet je nog meer regelen?

 

 

Mijn collega neemt zijn computer, die ‘op de zaak’ stond, mee. Wordt nu prive voor hem. Bij de afrekening van het ondernemingsvermogen in de zaak, koopt hij de computer als het ware van de zaak voor de resterende boekwaarde.

• Vraag 2a: Moet ik daarvoor BTW bij de ‘prijs’ optellen omdat de BTW bij aanschaf is afgetrokken? En die BTW dus afdragen?

• Vraag 2b: Is die ‘verkoop’ aan hem dan omzet in het lopende boekjaar? Die ‘verkoop’ zou daarmee de winst van het lopende jaar dus verhogen. Klopt dat?

• Vraag 2c: Als deze ‘verkoop’ tot de omzet behoort, zou het de winst verhogen. Bij gelijke aandelen in de zaak, zou mijn collega daar dan weer 50% van krijgen. Is dat niet raar? Daarmee zou ik voor 50% mee ‘betalen’ aan de computer die hij meeneemt. Hoe doe je dat netjes c.q. hoe moet dat boekhoudkundig?

• Vraag 2d: De inventaris wordt verlaagd met boekwaarde en de afschrijving in komende jaren wordt ook verlaagd. Boek je dat in de boekhouding door de afschrijving van de computer in volgend boekjaar gewoon op nul te zetten?

 

 

Aangenomen dat bovenstaande redenatie klopt, ontstaat het volgende plaatje (met vb. cijfers)

Inventaris = 2000 euro waarvan 1000 euro boekwaarde voor de mee te nemen computer

Ondernemingsvermogen = 6000 euro. Dus bij gelijke verdeling is ieders kapitaalaandeel 3000 euro.

Collega krijgt dan cash 3000 minus 1210 euro (1000+BTW) vanuit de zaak = 1790 euro.

• Vraag 3a: Klopt dat?

• Vraag 3b: Als ik hem die 1790 euro overmaak (plus de computer ‘verkoop’), is dat dan te zien als een prive opname uit de zaak? Is de priveopname in dat geval 1790 of 3000?

• Vraag 3c: En daarna is zijn kapitaalaandeel nul?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

begin dit jaar is mijn partner ook uit de VOF gestapt.

Om in kort uit te leggen.

Je moet daarvoor niet stoppen met je VOF en je kan dan ook je bedrijfsnaam ondertussen wijzigen.

Ik heb mijn bedrijfsbeheer (BE) en kan de zaak alleen als Zaakvoerder verder zetten, mijn vrouw is aandeelhouder.

Ik beslis nu enkel over alle zaken dus.De percentage aandelen moet je dan met eventuele nieuwe partner bekijken.

Misschien dus ook interessant voor u om dit eens te bekijken met uw boekhouder.

Hij zal u zeker meer kunnen informeren.

Nieuwe partner kan oude partner uitkopen kwa aandelen.

Dit kan onderling gebeuren...

 

boekhouderkosten waren ong 700 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

En dan de antwoorden:

 

1a. ja

1b. ja

1c. geen idee wat je verder moet doen - alles dat nodig is, zou ik denken

 

2a. ja

2b. ja (omzet voor de BTW) en nee (je maakt hier geen winst op)

2c. je maakt hier geen winst op

2d. uiteraard geen toekomstige afschrijvingen, want de computer is weg

 

3a. ja

3b. privéopname 3000,-

3c. ja

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.