• 0

Wie helpt ons aan RF technologie?

Goedendag,

 

Wij lopen als bedrijf nu al enkele maanden te leuren met ons idee bij enkele bedrijven, echter iedereen heeft ons de deur gewezen omdat ze ons niet konden helpen. Het gaat om het volgende:

 

Wij verkopen een produkt dat wereldwijd verkocht wordt, voor de veiligheid van ons idee vanaf nu een "fiets" genoemd. Voor deze fiets kan een accessoire aangeschaft worden in de vorm van een kilometerteller. Nu hebben wij van deze kilometerteller een prototype waar een snoertje uit komt, en een computerpoort ingaat, zodat de snelheid van de fiets op het beeldscherm getoond kan worden. Nu willen wij software voor deze kilometerteller gaan maken, zodat we statistiek-software kunnen gaan maken, of wedstrijdsoftware bijvoorbeeld. Echter dan moet het snoertje van de kilometerteller verdwijnen. Wij denken in plaats daarvan zelf aan RF-techniek of BlueTooth o.i.d.

 

Maar... niemand kan ons helpen het prototype om te zetten naar een draadloos prototype, erg jammer dus. Van de fiets zijn er wereldwijd naar schatting al gauw zo'n miljoen verkocht, dus het zal zeker de moeite zijn.

 

Hoe pakken wij dit nu verder op? Ik heb al suggesties vernomen in de vorm van het laten ontwikkelen door scholen, echter hier hebben wij geen budget voor beschikbaar, zijn er nog meer van dit soort oplossingen ?

 

Graag horen wij jullie ideeën, alvast enorm bedankt,

 

grt.

 

Rene

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen budget is ietwat verkeerd omschreven, maar dit is al wel in de goede richting, ware het niet dat electrotechniek niet ons sterkste punt is :( dus als je nu nog een adres hebt van iemand die dit kan implementeren ben ik nóg verder geholpen...

 

Voor goeie ideeën wordt geld vrijgemaakt, maar het idee ontbreekt nog...zeg maar...

 

tnx,

 

Rene

Link naar reactie
  • 0

Als je huidige verbinding serieel (rs232) is moet je even zoeken op de elektuur site. Ze hebben in december 2003 een project gehad om een standaard seriele verbinding draadloos te maken. Via de site vind je ook aanbieders van kant en klare prints en onderdelen pakketten. Nu alleen nog iemand met een solderbout :) Linkje http://213.222.12.203/Default.aspx?tabid=27&year=2003&month=12

 

Die circuitsonline.nl site is inderdaad ook een goede tip. Zitten genoeg mensen met kennis maar kijk uit voor de 15 jarigen die het 'wel even' doen daar :)

Link naar reactie
  • 0

Zo blijkt maar weer dat er behoefte is aan een markt-plaats waar vraag en aanbod van dergelijke jobs samen zouden kunnen komen.

 

Als software- en elektronica ontwikkelaar zonder imponerend onroerend goed en verkoop niet als m'n tweede natuur zou ik daar veel baat bij hebben.

 

NB: Helaas hebben we te weinig ervaring met RF om jullie met je ontwerp te kunnen helpen.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0
Zo blijkt maar weer dat er behoefte is aan een markt-plaats waar vraag en aanbod van dergelijke jobs samen zouden kunnen komen.

 

Nee hoor. Ik vertrouw een suggestie van iemand hier op het forum die toevallig iemand kent die iets doet een stuk meer dan een advertentie/reclame op een marktplaats van een aanbieder. Laat staan een suggestie van iemand die ervaring heeft met een aanbieder. Een 'netwerk' als dit forum waar mensen zonder commerciele intentie suggesties doen werkt veel beter imho.

Link naar reactie
  • 0

Wow, eindelijk eens mensen die antwoorden geven in plaats van vragen :D

 

Heel erg bedankt allemaal, we hebben wel weer even genoeg werk om te herinventariseren wie wat en vooral hoe...

 

Om het fiets-verhaal wat te verduidelijken, het betreft hier een fitness-apparaat, klein genoeg om er mee rond te lopen, maar krachtig genoeg om er, bijvoorbeeld, de hoeveelheid verbrandde calorieën vanaf te willen lezen, de fabrikant heeft het te druk met het leveren van dit apparaat, en is opgehouden bij een prototype met snoertje, en een losse uitvoering, zonder computer. Dit laat ruimte over voor een draadloze variant waarmee je bijvoorbeeld een competitie kan aangaan, vandaar de computer en communicatiemethode ertussenin.

 

Ik hoop dat het een stukje duidelijker is geworden.

 

Allen nogmaals bedankt, en mochten jullie nog meer briljante ingevingen hebben, ik sta er voor open ;)

 

grt.

Rene

Link naar reactie
  • 0
Die circuitsonline.nl site is inderdaad ook een goede tip. Zitten genoeg mensen met kennis maar kijk uit voor de 15 jarigen die het 'wel even' doen daar :)

 

Ja, daar moet je voor uitkijken. Van de andere kant zie ik soms wel dat een schakeling in elkaar gesoldeerd wordt voor maar een paar euro. Dan mag het ook wel eens mis gaan ;)

Link naar reactie
  • 0

Sorry hoor,

maar dat is wel effe wat anders.

Je kunt RFID technologie, een tag die door je Tiris chip na opladen in een krachtig veld wordt verzonden, niet echt vergelijken met het continue verzenden van gemeten data.

Leuk voor voorraadbeheer, identificatie, het opsporen van je kat, detectie welke koe er bij de melkrobot arriveert, het registeren van je zuivere tijd bij te massale hardloopwedstrijden of automatisch constateren van de duiven. Werkt goed en al jaren.

Wil je de gemeten hartslag bijvoorbeeld continu doorsturen, dan heb je andere technologie nodig.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@PdB:

 

Als je de data van de RFID-chip loskoppelt en continue kunt wijzigen, is elke uitlezing uniek en kun je wel degelijk bijvoorbeeld hartslagen, bloeddruk of glucose spiegels meten.

 

Voordeel van een dergelijk systeem is dat je een unieke identifier hebt en dat elke uitlezing een real-time ID en data component heeft.

 

Ander voordeel is dat je gebruik kunt maken van standaard ( lees=goedkopere) uitleesapparatuur.

 

Momenteel vind ik de RFID uitlees-apparatuur (zeker ook de development-kits) echter nog bijzonder kostbaar.

 

Mijns inziens is de hoge prijsstelling voor development-kits een beetje kortzichtig. Hoe meer kleine innovatieve ondernemingen een toepassing verzinnen, des te sneller zal RFID worden geaccepteerd en worden grotere volumes geproduceerd. Daar gaat het ze immers om?

Link naar reactie
  • 0

Gooz,

 

Helemaal mee eens. Een RFID chip met unieke ID die ook nog eens z'n gemeten gegevens doorstuurt kan hier een goede oplossing zijn.

Ik weet niet welke chips hier de laatste jaren voor op de markt kwamen.

Power blijft hier wel een probleem; je ADC heeft een zekere tijd nodig om de conversie te maken, je referentiespanning moet snel stabiel zijn en je sensorcircuit kost ook energie.

Dit moet allemaal uit je uitleesapparaat komen die bovendien een beperkte uitleesafstand heeft.

 

Dat van die kosten is voor een klein clubje als dat van mij inderdaad niet aardig van de leveranciers. Zo weet ik er nog wel een paar:

- Hoge kosten voor lidmaatschap branchevereniging en deelname beursen.

- Subsidieregels die niet gemaakt zijn voor de kleine man die toevallig creatief met techniek omgaat. Wel zie je dat er veel water stroomt naar de zee of gaat naar open-deurprojecten waar bemiddelingsbureaus ook lekker aan meeverdienen.

- Veel organisaties die je graag advieseren maar die je eigenlijk net niet helpen met datgene wat je eigenlijk nodig hebt.

 

Patrick (die bijkomt van een niet-massaal loopevenement op de grens van Belgie, Nederland, de zee en het land)

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

je zou een ingenieursbureau in kunnen schakelen op basis van no cure- no pay. Lukt het wel, dan krijgen zij bijvoorbeeld een winstaandeel, lukt het niet, dan zijn ze een middagje knutselen rijker...

 

Geen enkel ingenieursburo werkt op no cure no pay basis.

Verder zijn dit geen knutselaars en kon het wel eens een duur geintje worden.

Volgende maand zijn er weer twee electronica beurzen, daar maak je grote kans een product te vinden dat eenvoudig in te passen is voor deze toepassing.

Ge-engineerde producten zouden ook snel te duur worden, een bestaand product inkopen is een stuk goedkoper, zeker voor een consumenten product.

Link naar reactie
  • 0

Hey Rene,

 

Ik ben al enige tijd bezig met RF technieken. Ik heb een tool ontwikkeld voor op een vrachtauto, de data moest toen worden uitgelezen middels een RS232 aansluiting. Dat was mijn grote ontwerpfout.

 

Momenteel hebben we een kleine RF applicatie die perfect werkt. We meten nu draadloos stroom, spanning, en druk. Het apparaat is zo groot als een pakje sigaretten. De lezer druk je in een USB-poort van je laptop.

 

Begrijp best dat je niet met alles naar buiten komt op dit forum.

 

Groetjes, Robin.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.