• 0

Consequenties breuk partner + overgang eenmanszaak + IB consequenties

Ik ben door een vriend naar dit forum verwezen omdat ik tegen wat problemen aan loop met mijn VOF, later eenmanszaak. Ik heb me daarom hier ingeschreven. Wel al gekeken of er een antwoord is op mijn vragen, maar er wordt heel veel geschreven, maar zie net niet het antwoord op mijn probleem/vraagstelling.

 

Ik ben in mei 2012 een VOF begonnen met een vriend/zakenpartner. Dit was op 8 mei 2012. We hebben tot 15 juli ons bedrijf opgebouwd, met de nodige voorinvesteringen, en zijn 15 juli open gegaan.

Mijn zakenpartner besloot toch om te stoppen, en stapte er op 1 augustus uit. Vanaf dat moment ben ik verder gegaan als eenmanszaak. Ik heb dit gelijk bij de KVK laten omzetten.

 

Nu zit ik in de eerste plaats een beetje met de verdeling van het resultaat einde boekjaar in relatie tot het voor geïnvesteerd vermogen van beide partners. We hadden contractueel vastgelegd dat alle verdelingen 50/50 zouden zijn.

 

Ik heb de volgende balans aan het einde van het jaar:

 

Debetzijde: Creditzijde:

------------- -------------

Materiële vaste activa € 7.421,27 Kapitaal per 8/5/2012

Afschrijving -/-€ 680,28 Inbreng zakenpartner € 5.000,00

Inbreng van mijzelf € 16.519,86

Kas € 300,00

Bank € 2,35 Privé-opnames:

--------------- Opnames zakenpartner € 1.523,00

TOTAAL € 7.043,34 Opnames van mijzelf € 7.459,14

 

Te betalen OB € 1.516,00

Verlies 2012 -/- € 7.010,38

----------------

TOTAAL € 7.043,34

 

Het verlies is grotendeels te wijten aan kleine voorinvesteringen die niet als materiele vaste activa kunnen worden aangemerkt (beneden de € 500,00).

 

Hoe moet ik dit verlies nu verwerken, zodat het fiscaal klopt, met inachtneming van het feit dat mijn zakenpartner er al op 1 augustus uitstapte, en ik er noodgedwongen een eenmanszaak van moest maken?

 

Hij claimt nog geld van mij te goed te hebben, maar in hoeverre kan het verlies aan hem worden toegerekend? Temeer omdat het verlies grotendeels de voorinvesteringen als grondslag heeft. Het bedrijf is los van de voorinvestering gezien gewoon winstgevend.

 

Wat zijn de fiscale consequenties, met name voor mijzelf, want per 1 augustus 2012 is het omgezet naar een eenmanszaak, en volgens mij kan je bij een VOF geen zelfstandigenaftrek en startersaftrek claimen, maar bij een eenmanszaak wel.

 

Dus enerzijds een boekhoudkundige vraag, anderzijds een fiscale vraag, vandaar mijn post maar in de fiscale topics.

 

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen welke stappen ik nu moet zetten?

 

Ik loop er nu tegenaan omdat ik ook nog te maken heb met een verhuurder die mij onterecht het pand uit heeft gezet (een rechtszaak hierover heb ik gewonnen), ik nu aangifte IB 2012 en 2013 moet doen. Dit kon niet eerder omdat de pandeigenaar ook mijn complete bedrijfsinventaris en volledige administratie uit het pand heeft weggenomen en vernietigd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke verdeelsleutel hanteerde de voormalige VoF voor de winst? Als dat namelijk een zuivere 50/50 was, dan dragen beide vennoten ook de helft van het verlies.

 

Wel moet je dan afrekenen per opheffingsdatum 1 augustus 2012, niet pas per 31 december 2012 -- tenzij de vennootschapsakte daarover een andere bepaling bevat. Dat je er noodgedwongen maar een eenmanszaak van hebt gemaakt, betekent fiscaal en juridisch ook dat je per die datum voor eigen rekening en risico opereert.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen welke stappen ik nu moet zetten?

 

Wanneer de VOF ophoudt te bestaan (op 1 augustus dus, als ik het goed begrijp) dan moet alles op een rij gezet worden, dus een balans en een resultaatrekening opgesteld worden. Vervolgens moet er tussen de vennoten afgerekend worden.

 

Wanner je (vervolgens) een eenmanszaak start, dan kan je eventueel jouw gedeelte van de VOF inbrengen (en dat dan op de openingsbalans zetten).

 

Overigens is de zelfstandigenaftrek voor de ondernemer en niet voor de VOF, dus ook voor de ondernemer met een eenmanszaak (mits aan de voorwaarden voldaan).

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden.

Maar kan ik als ondernemer ook gebruik maken van de zelfstandigenaftrek over de periode dat de onderneming nog een VOF was, of alleen vanaf 1 augustus eenmanszaak?

 

Dus is deze aftrek alleen voor eenmanszaak ondernemers of ook voor VOF ondernemers?

 

En als ik dan per 1 augustus afreken, en er blijft onder de streep over dat mijn ex-zakenpartner nog geld van de VOF tegoed heeft of moet betalen, wordt dit dan via de eenmanszaak verrekend?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je ondernemer bent voor de IB, dan heb je recht op o.a. zelfstandigenaftrek (als je voldoet aan de voorwaarden). VOF of eenmanszaak (of beide) maakt geen verschil.

 

Je moet gewoon geld aan je ex-vennoot overmaken als hij/zij daar recht op heeft (of goederen geven of zoiets - de 'buit moet verdeeld worden'...). Uit de VOF. Daarna is de rest voor jou.

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet in feite twee jaarstukken (resultaatrekeningen) opstellen. Eén voor de vof (uiteindelijk voor jouw aandeel) tot 1-8 en vervolgens eentje voor de eenmanszaak tot het einde van het jaar. In de belastingaangifte inkomstenbelasting worden beide jaarstukken verwerkt en heb je als je aan de eisen voldoet recht op de ondernemersfaciliteiten (zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB vrijstelling). Deze aftrek is gebaseerd op het totale inkomen "winst uit onderneming".

Voor de omzetbelasting zal er een afrekening volgen op beide BTW-nummers, welke in de stukken moeten zijn opgenomen.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hele klus die splitsing, zeker als de boekhouding gereconstrueerd moet worden, maar uiteindelijk komt het erop neer dat mijn ex-zakenpartner op het moment van uittreden een bedrag had moeten terugbetalen.

 

Dit was natuurlijk nog in 2012, terwijl ik nu de administratie op maak.

Wordt de schuld van de ex-zakenpartner dan automatisch een vordering op mijn beginbalans van de eenmanszaak per 1-8-2012?

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dan dat mijn beginbalans van mijn eenmanszaak per 01-08 als volgt word?

 

Ik heb eerst nog even mijn eindbalans per 31-7-2012 overgenomen, omdat de balans die ik in dit topic had opgenomen per 31-12-2012 was, en dus nog was uitgaande van dat ik dacht dat je het hele jaar door vanuit één boekhouding moest voeren.

 

Eindbalans VOF 31-7-2012

================

 

Debetzijde: Creditzijde:

------------- -------------

Materiële vaste activa € 7.421,27 Kapitaal per 8/5/2012

Afschrijving -/-€ 680,28 Inbreng zakenpartner € 5.000,00

Inbreng van mijzelf € 16.519,86

Vordering OB € 956,80

 

Kas € 377,20

Bank € 2.157,63 Privé-opnames:

--------------- Opnames zakenpartner -/- € 400,00

TOTAAL € 10.232.62 Storting van mijzelf € 1.837.68

 

 

Verlies 2012 (t/m 31-07) -/- € 12.724,92

----------------

TOTAAL € 10.232,62

 

 

Als ik dan logisch nadenk dank heb ik per 01-08-2012 een vordering op mijn dan ex-zakenpartner, en mag ik toch die vordering in mijn beginbalans opnemen van mijn eenmanszaak zodat ik de volgende beginbalans krijg:

 

Beginbalans eenmanszaak 01-08-2012

=========================

 

 

Debetzijde: Creditzijde:

------------- -------------

Materiële vaste activa € 7.421,27 Kapitaal per 1/8/2012 € 11.995.08

Afschrijving -/-€ 680,28

 

Vordering OB € 956,80

Vordering ex-zakenpartner € 1.762,46

 

Kas € 377,20

Bank € 2.157,63

--------------- -------------

TOTAAL € 11.995,08 TOTAAL € 11.995,08

 

Als dit klopt, dan weet ik hoe ik verder moet>

Kan iemand mij dit nog bevestigen?

Link naar reactie
  • 0

Je verrekening is juist als het verlies 50/50 wordt gedragen door de vennoten.

 

Alleen ... je voormalige zakenpartner verkeert in de veronderstelling dat hij nog geld van jou tegoed heeft, dus zou die vordering wel eens betwist kunnen worden en daarmee oninbaar blijken.

 

Bovendien zet jij de onderneming voort, maar wordt de "meerwaarde" daarvan niet tussen de gewezen vennoten verrekend. Dat kan ook nog wel eens een punt van discussie worden, bijvoorbeeld omdat naamsbekendheid en een vast klantenbestand ook een zekere waarde kunnen vertegenwoordigen.

 

Voeg je die twee punten samen, dan kun je bij de verdere afwikkeling, plat gezegd, argumenten verwachten van het type: "Je moet niet zeuren want jij krijgt de hele zaak en die heeft mij alleen maar geld gekost."

Link naar reactie
  • 0

Dat kan dus nog een dingetje worden. Ik heb wel wat onderhandelingsruimte, dus daar kom ik wel uit.

Waar ik nu nog niet uitkom is de fiscale afhandeling in 2012.

 

Het gaat ergens fout bij de fiscale winstberekening.

Na wat correcties heb ik de volgende kapitaalcijfers op mijn balansen van de VOF en eenmanszaak.

 

VOF Balans 31-7-2012

 

Kapitaalinbreng van mijzelf = € 16.519,86

Extra privestorting van mijzelf = € 1.837,68

Kapitaalinbreng ex zakenpartner = € 5.000,00

Prive opname ex zakenpartner = € 400,00 (-/-)

Verlies VOF per 31-7-2012 = € 12.044,64

--------------------

Totaal kapitaal VOF 31-7-2012 € 10.912,90

===========

 

Ik heb het VOF gedeelte van mijn IB aangifte ingevuld volgens de methode "Samenwerkingsverband". dus de hele balans en winst/verlies rekening ingevuld, ervan uitgaande dat deze keurig wordt gesplitst.

 

Ik heb dus aan de passiva-zijde van de balans in de aangifte € 10.913 ingevuld bij ondernemingsvermogen.

 

Bij de specificatie kapitaal- en winstaandeel heb ik het volgende voor mijzelf ingevuld:

 

- Kapitaalaandeel volgens contract = € 16.520

- Overig kapitaalaandeel = € 1.838

------------

Totaal kapitaalaandeel einde boekjaar € 18.358

======

 

- Winstaandeel voor arbeid = € 0,00

- Overige vergoedingen = € 0.00

- Verdeling restant winst = € 6.022 -/- (dus de helft van het VOF-verlies)

 

 

Eenmanszaak Balans 31-7-2012

 

Ik ben ervan uitgegaan dat de eindbalans van de VOF de beginbalans van de eenmanszaak is, en dat ik de cijfers hiervan dus ook als "boekwaarde begin boekjaar" moet invullen.

 

Dan kom ik voor het kapitaal op de balans van de eenmanszaak op het volgende:

 

- Kapitaalinbreng van mijzelf = € 12.335,22 (=eindsaldo van mijn kapitaal in VOF)

- Privé-opnames van mijzelf = € 9.296,82 -/-

- Winst eenmanszaak = € 4.784,26

--------------------

Totaal kapitaal 31-12-2012 € 7.822,66

===========

 

Ik heb dus in het eenmanszaak deel van mijn IB aangifte de volgende bedragen opgenomen:

 

- Ondernemingsvermogen - boekwaarde begin boekjaar = € 12.335

- Ondernemingsvermogen - boekwaarde einde boekjaar = € 7.822

- Privé onttrekkingen in contanten = € 9.297

 

Als ik nu bij het overzicht in mijn aangifte kijk, onder "Saldo Fiscale Winstberekening" zie ik de volgende bedragen die ik totaal niet kan thuisbrengen. Hoe moet ik dit interpreteren? Klopt dit wel?

 

a2c3023af3d57b1672f4805f5b23d7ae.png

 

Het systeem telt hier dus blijkbaar mijn persoonlijke kapitaalinbreng aandeel in het ondernemingsvermogen van de VOF, zijnde € 18.358 (zie boven) + mijn ondernemingsvermogen aan het einde van het boekjaar, zijnde € 7.822 bij elkaar, waarmee dit komt op € 26.180

 

Dat is toch raar. De aangiftesoftware van de Belastingdienst pakt wel mijn ondernemingsvermogen van de eenmanszaak waarin de winst zit verwerkt, maar niet mijn aandeel in het ondernemingsvermogen van de VOF waar het verlies in zit verwerkt.

 

Ik had een ondernemingsvermogen hier verwacht van € 18.358 -/- € 6.022 + € 7.822 = € 20.158.

Aan de andere kant verwacht ik dat eigenlijk ook niet, omdat mijn aandeel van het ondernemersvermogen in de VOF weer op de beginbalans staat van de eenmanszaak, en ik dit als ondernemingsvermogen begin boekjaar op de aangifte opneem.

 

Wat doe ik fout in deze fase?

 

Tot nog toe een leerzaam proces. Ik heb veel geleerd, en denk dat ik met al deze info gewoon zelf mijn boekhouding kan gaan doen, en ook gewoon zelf mijn aangifte kan doen, die ik ook al deed als privé-persoon.

Link naar reactie
  • 0

Wat doe ik fout in deze fase?

 

Ik ga niet al jouw cijfers nalopen, maar:

Op zich had je net (post d.d. 15-12-2014) een aardige openingsbalans van je eenmanszaak, behalve dat de vordering op je "ex" niet als vordering op de balans hoort naar mijn mening, maar in je eigen vermogen (dus in mindering daar op).

 

En dan ga je daarmee verder.

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf werk niet met de software van de belastingdienst, dus kan ik daar geen commentaar opgeven zonder mij daar echt in te verdiepen. Maar de VOF en de eenmanszaak zijn twee ondernemingen met hun eigen begin en eindvermogen. Ook de winst/verlies gegevens staan op zichzelf. wellicht gaat daar bij je invoer van de "twee ondernemingen"iets niet goed, want het systeem van vermogensvergelijking dat de belastingdienst gebruikt (ook bij commerciële software) werkt correct.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.