• 0

relatie desinvesteringsaftrek, belastbaar inkomen en huur en zorgtoeslag

De bedrijfswagen die ik in 2013 heb gekocht is in 2014 total loss verklaard. De afschrijving en de investeringsaftrek zoals opgegeven in 2013 wijken af van de werkelijke afschrijving op de wagen.

Die werkelijke waarden kan ik nu als volgt berekenen:

Afschrijving = aanschafwaarde - dagwaarde

investeringsaftrek = 0,28 * waardevermindering (mits boven += 2000 euro)

Als ik het goed begrijp gebruik ik de desinvesteringsbijtelling bij de aangifte van 2014 om de waarden van 2013 te corrigeren.

Kan dit gevolgen hebben voor de huur- en zorgtoeslag die mij in 2013 zijn toegekend? Deze toeslagen zijn immers berekend op basis van mijn belastbare winst in 2013, die gebaseerd is op incorrecte waarden voor afschrijving en investeringsaftrek.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Nee, bij het bepalen van het resultaat van een bepaald jaar (in dit geval 2013) mag je geen rekening houden met gebeurtenissen die zich pas ná de afsluitdatum voordoen.

Dus je gegevens van 2013 kloppen gewoon (althans wat het ongeluk betreft!). In 2013 kon je namelijk niet weten dat je in 2014 een ongeluk zou krijgen, dat moet pas in 2014 meegenomen worden in het resultaat.

• 0

superbedankt voor je antwoord.

In 2014 mag ik gebruiken van de startersaftrek, en dus ook van het willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen waar ik een kleinschaligheidsinvesteringsaftrek voor kan krijgen. Ik mag de nieuwe bedrijfswagen die de total loss gereden wagen vervangt dus naar hartenlust afschrijven.

Wat ik zou kunnen doen is een gebruikte wagen kopen in december 2014, en deze voor ongeveer dezelfde prijs weer verkopen in januari 2015 Dankzij mijn recht op de willekeurige afschrijving mag ik de wagen in 2014 in zijn geheel afschrijven waardoor ik mijn belastbare winst zodanig kan drukken dat ik recht heb op maximale huursubsidie (het enige doel van deze aankoop). Klopt dat?

• 0

Nee. De auto dient dan geen enkel zakelijk belang en kan dus niet tot het ondernemingsvermogen worden gerekend. Zou dat wel het geval zijn, dan is eerder sprake van voorraad dan van een bedrijfsmiddel en kan dus ook niet worden afgeschreven.

Maar de eerste vraag is of je überhaupt wel met een desinvesteringsbijtelling te maken krijgt. Die bereken je namelijk niet over de waardevermindering, maar over het bedrag dat je bij desinvestering als tegenprestatie ontvangt. In geval van total loss zal dat wellicht niet bijzonder veel zijn. De schade zelf is overigens geen vervreemding voor de desinvesteringsbijtelling, de eventuele verzekeringsuitkering is ook geen tegenprestatie die in aanmerking moet worden genomen. Die tegenprestatie is slechts de prijs die je nog voor de wagen in die staat krijgt (die kan wel in de verzekeringsuitkering zijn opgenomen, als de verzekeringsmaatschappij de auto overneemt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
Nee. De auto dient dan geen enkel zakelijk belang en kan dus niet tot het ondernemingsvermogen worden gerekend

Ok.

Maar de eerste vraag is of je überhaupt wel met een desinvesteringsbijtelling te maken krijgt. Die bereken je namelijk niet over de waardevermindering

Bedankt voor de aanvulling, ik wist inderdaad niet dat ik mocht/moest afschrijven tot het bedrag dat, in dit geval, de opkoper mij heeft betaald voor de wagen. Nu heb ik voor de ib-aangifte 2014 dus nog afschrijving die ik kan opgeven. De uitkering door de verzekeraar verhoogt mijn winst natuurlijk weer waardoor deze manier van de aangifte invullen voor de te betalen belasting niets uitmaakt (ten minste voor zover ik overzien).

Alleen heb ik in 2013 de investeringsaftrek over de volledige aanschafwaarde van de wagen berekend. Deze aftrek moet ik over 2014 natuurlijk wel corrigeren via de desinvesteringsbijtelling (0,28 * bedrag ontvangen van opkoper). Dat bedrag is dan ook hoger dan 2300 euro.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar