• 0

Online boekhouden

Steeds meer boekhoudprogramma's werken via een online systeem.

Dit is voor zowel, de gebruiker, de fabrikant als de boekhouder een stuk voordeliger.

(minder persoonlijk contact nodig, updates sneller en makkelijker door te voeren, mee kijken bij vragen etc etc)

 

Maar hoe veilig is het nu werkelijk, want zover ik kan zien kun je zelf geen backup maken en ben je dus afhankelijk van de fabrikant.

De ervaring leert dat ook grote partijen slecht omgaan met de veiligheid, denk hierbij aan zaken die onlangs in het nieuws kwamen van Apple en Sony.

 

Ik stel deze vraag omdat ik per 1 januari 2015 gan overstappen naar een ander boekhoudpakket en een andere boekhouder.

De keuze van de boekhouder is gedeeltelijk afhankelijk van het pakket waarmee ik wil gaan werken.

Een keuze die door het grote aanbod al moeilijk genoeg is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Veel pakketten bieden je wel de mogelijkheid om backups/exports te maken, bijvoorbeeld als auditfile, of voor een programma dat je op je computer kunt opstarten om je administratie offline te bekijken (e-boekhouden doet dit bijvoorbeeld)

Systemen zijn helaas nooit 100% veilig, ook niet als ze offline staan overigens. Wel zou je een leverancier bijvoorbeeld om een certificering kunnen vragen of om een audit van een extern beveiligingsbedrijf. Ik denk dat de meeste grote partijen dit regulier laten doen.

Stel de vraag gewoon eens en laat je overtuigen. Kies dan de partij waar je het meeste vertrouwen in hebt.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken een auditfile alleen uit de tijd dat ik een belastingcontrole kreeg.

Dit was niet meer dan een hele lijst met boekhoudhandelingen.

Kun je dit dan ook weer inlezen in een ander programma? En heeft een auditfile dan ook een lijst met grootboekrekeningen?

 

Auditfiles kunnen bij snelstart alleen nog worden opgevraagd met een hogere versie of een boekhoudersversie.

 

Gevoelsmatig neig ik naar een offline pakket, maar de meeste boekhouders die ik heb gevonden werken met onlinepakketten.

Link naar reactie
  • 1

Beste Jasper,

 

Als je neigt naar een offline pakket dan moet je daarvoor gaan. Er zijn heel veel redenen om een online pakket te kiezen, maar er zijn enkele nadelen aan zoals een backup van alles etc.

 

Met extra hulpmiddelen als teamviewer of dergelijks zijn ook offline pakketten te benaderen voor boekhouders. Als je tussentijds vagen hebt. Voor eindcontrole is dat niet makkelijk omdat je dan een hele tijd de computer kwijt bent.

 

Hoe je het went of keert, elk boekhouder heeft zijn voorkeurspakket. De laatste tijd heb ik met enkele online pakketten gewerkt en elk pakket heeft zijn merites. Wat wel belangrijk is om te beseffen wat er gebeurd als je (per ongeluk) de rekening niet meer betaald. Zijn je gegevens dan nog benaderbaar of niet.

Bij een online pakket kun je namelijk geen backup maken. Je kan een auditfile maken en je kan kopieen uitdraaien van de facturen etc.

 

Een auditfile bevat de gegevens van je onderneming, de relaties, de grootboekrekeningen en alle transacties van dat jaar. De belastingdienst en een beetje administratiekantoor kan daar ook mee uit de voeten. Soms is dat te gebruiken bij een ander pakket, maar lang niet altijd/alles.

 

Paar belangrijke zaken die bij mij te binnen schieten waar je antwoord op moet geven zijn:

* Wil je factureren vanuit dat pakket

* Wil je offertes kunnen maken met het pakket

* Wil je facturen scannen of als bijlage hebben in het pakket

* Wil je (automatisch) mutaties van de bank inlezen

* Wil je bankbetalingen doen vanuit het pakket

* Wil je verkopen / inkopen koppelen aan projecten (opdrachten)

En wellicht meerdere van dit soort vragen. Je kan ook simpel de andere kant op gaan en zeggen hoeveel je per maand kwijt wilt aan het pakket, dan is het makkelijker.

Praat je echt over een online boekhoudpakket, dan zijn volgens mij de opties wel redelijk beperkt tot ficsus / accumulus / e-boekhouden / kleisteen / exact / i-muis / twinfield ach en je kan er zelf ook wel wat noemen.

 

Succes

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik denk - do correct me if i'm wrong - dat Hermes hiermee doelt op het fenomeen van kostenplaatsen, soms ook wel 'projectadministratie' genoemd.

Het houdt in dat je per project (dat kan één specifieke opdracht zijn) een projectcode aanmaakt, en alle opbregnsten (facturen) en kosten (inkoop, personeelskosten) aan deze projectcode hangt. Je kan dan via je boekhoudpakket een overzciht uitdraaien van die specifieke projectcode, en zien of je er voldoende winst op gemaakt hebt (c.q. of het volgens verwachting liep).

 

Aangezien ik de indruk heb dat jij al gauw 100 of meer 'projecten' per jaar hebt, weet ik niet of je hier mee geholpen bent, maar dat kun jij beter beoordelen.

 

Ik denk dat Hermes hele goede vragen stelt, en in de kern komt het neer op 'wat wil je vn je boekhoudpakket?' De afgelopen jaren was je kennelijk redelijk tevreden met SnelStart, wat is de reden dat je toe bent aan een nieuw boekhoudpakket? Of anders: wat heeft SnelStart niet, wat je nieuwe boekhoudpakket wel moet hebben?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel. Winst per projectbasis is voor ons inderdaad niet heel interessant.

 

Ik ben nooit heel tevreden geweest over Snelstart.

Het idee wat ze hadden sprak mij vooral aan. Hoe groter je bedrijf hoe uitgebreider je je boekhoudprogramma wilt hebben.

 

Maar het programma is altijd in een zogenaamde BETA versie blijven hangen. Met behoorlijk wat fouten en foutmeldingen. Die toenemen als je boekhouding groter wordt. Diverse keren heb ik meldingen gemaakt, maar er wordt niets mee gedaan.

Maar het was acceptabel, omdat de kostprijs laag was.

Dit jaar is er het één en ander veranderd in het bedrijfsplan en is men overgestapt op een abb. vorm.

Als je nu een uitbreiding neemt moet je overgaan op de abb.vorm. En ga je het pakket dus 2 keer betalen.

 

Door verkeerde voorlichting begin dit jaar is mijn onderhoudscontract stopgezet, toen ik dit wilde herstellen, was de enige mogelijkheid om dit te herstellen, een nieuw contract af te sluiten.

Waardoor ik alles opnieuw kan gaan betalen.

 

Tot zo ver de service van een bedrijf waar we al 13 jaar aan betalen.

 

Om aankomend jaar enigzins zonder foutmeldingen te kunnen werken, werd mij door andere gebruikers geadviseerd per 01-01-2015 een nieuwe administratie op te zetten.

De combinatie van een slecht werkend pakket en de slechte service heeft mij er toe doen besluiten dat dit natuurlijk ook met een totaaal ander pakket kan.

Link naar reactie
  • 0

Nagenoeg alle online boekhoudpakketten kunnen een auditfile exporteren. Deze kun je vervolgens zelf ook 'lezen' via een auditfileviewer, maar vaak kun je deze ook importeren in een ander (online)boekhoudpakket.

 

Bijvoorbeeld; je stapt over van Snelstart naar ExactOnline. Dan kun je dus de boekjaren uit het verleden tot en met 2014 exporteren en deze vervolgens importeren in ExactOnline zodat de historische gegevens bewaard blijven (en inzichtelijk voor je vergelijkende cijfers).

 

Houd er met uw keuze van het pakket ook rekening mee waar uw boekhouder goede kennis van heeft.

Als uw boekhouder eerst moet uitzoeken hoe uw pakket werkt komt dit natuurlijk terug in de nota of in de kwaliteit van de jaarrekening cq. fiscale aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al aangegeven is er heel veel keus in on- en offline administratiepakketten. Met voor- en nadelen voor je ondernemingen en je eigen voorkeuren.

Een aanvulling is wellicht om, met je eigen opgestelde wensenlijst, ook te overleggen, met je 'nieuwe' boekhouder vanuit zijn/ haar specifieke deskundigheid en ervaringen met verschillende boekhoudingen en -pakketten.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad. Als jezelf een (deel) boekhouding bijhoud, en je hebt ook een boekhouder, dan is het inderdaad praktisch een boekhoudprogramma te nemen dat de voorkeur heeft van de boekhouder.

 

Misschien een idee voor boekhouders / accountants om hun (boekhoudende) klanten een boekhoudprogramma te "gunnen" ::). Online zou ook kunnen met een direct-line. Volgens mij heet dat peer-to-peer en zijn er al voorbeelden. Maar eerlijk gezegd weet ik daar te weinig van.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik maak gebruik van een boekhouder en geen boekhoudpakket. De hoeveelheid facturen die er per jaar verschijnen zijn te veel om het zelf in te voeren, dan zou er geen tijd meer overblijven voor leukere dingen.

 

Mijn boekhouder gebruikt een programma wat elke factuur automatisch inleest, een uitgaande factuur mail ik naar het programma toe als pdf, elke factuur die binnenkomt mail ik door als pdf, en de grootste leverancier, hierdoor ook verantwoordelijk voor veel facturen zet elke factuur al door naar het boekhoudprogramma. Daar heb ik zelf geen omkijken meer naar. :)

 

En is er iets bijzonders met een factuur, dan mail ik een opmerking naar de boekhouder en hij licht de factuur eruit en doet ermee wat noodzakelijk is.

 

En omdat de boekhouder ook in mijn bank account kan kijken, filtert hij alles eruit wat afwijkt t.o.v. de factuur, en zo ontdekte hij afgelopen maand nog een onbetaalde factuur van meer dan een jaar oud, ik heb de klant aangeschreven en vorige maand is de factuur alsnog betaald. :P

 

Programma heet Twinfield, voor mij het ideaal, ik ben absoluut geen boekhouder en heb er ook geen tijd voor.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind boekhouding helemaal niet vervelend om te doen, sterker nog ik vind het interessant om te weten waar alles naar toe gaat en te schuiven met uitgaven, om zo bepaalde belastingvoordelen te behalen.

 

Alleen wel heel fijn als iemand met kennis en ervaring het één keer per jaar helemaal nakijkt.

 

Bijkomend voordeel is dat je ook makkelijk kan switchen als de samenwerking niet helemaal lekker loopt.

 

Omdat ik go ga switchen van boekhouder, wil ik onze nieuwe boekhouder graag kiezen opbasis van het gekozen boekhoudprogramma.

 

Ik ben nu begonnen met een proefprogramma van Gravtia, een zeer goedkoop programma, zonder maandelijkse kosten. Het is wel even wennen, omdat het behoorlijk anders is dan Snelstart. Maar wel heerlijk om te kunnen werken zonder foutmeldingen.

De layout is heel basic, maar volgens mij zit er wel alles in dat je nodig hebt.

Het schijnt dat het inlezen van de bestanden voor de boekhouder heel makkelijk is.

 

Uiteraard begrijpik dat elke boekhouder zijn voorkeur heeft voor een programma, maar heel vaak (niet altijd) zijn dit dure programma's zoals King of Exact.

Link naar reactie
  • 0

Helaas uit eigen ervaring.

 

Mijn boekhouder of accountant vroeg altijd uitstel aan.

En tussentijdsadvies was er niet bij. Je weet nooit precies wat er boven het hoofd hangt.

Bovendien zoeken ze niet uit wat je voordeel is.

Veel adviseurs zitten er helaas niet voor de klant maar eigen gewin.

Helaas maar waar. Natuurlijk zijn erbij die naast veel geld verdienen ook integer de voordelen voor de klant erut slepen maar de meesten die ik heb meegemaakt vullen gewoon domweg de aangifte in. Er waren er zelfs bij die de aangifte al hadden ingediend voordat ik het zelf wist.

Dus mijn hypotheekrente etc werd niet eens meegenomen.

 

Dus gewoon lekker online zelf doen. Kan tegenwoordig supersnel. Wel een online programma met alle voordelen erbij downloaden of apart kopen. Zodat je voldoet aan alle eisen.

Het indienen doe ik vervolgens wel via een consulent. Dus die kijkt het na en dient in.

 

Ik weet waar ik aan toe ben en hoe alle voordelen te benutten. En je leert wat bij.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar ik al een tijd naar op zoek ben is een online boekhoudpakket die ook direct kan consolideren. Wij hebben meerdere bedrijven maar eigenlijk ben ik alleen geinteresseerd in het totaal van deze tesamen.

 

Iemand een idee?

 

Beste Trading,

 

Je kunt op diverse site deze zaken vergelijken. Ik weet niet of ficsus het heeft?

 

Als ik wat hierover verneem dan zal ik aan u denken.

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, maar de kosten zijn wellicht dan iets duurder.

In ieder geval met Afas kun je datgeen heel makkelijk bereiken (tenminste in de versie die ik heb Accountancy light).

 

Voor de bedrijven hebben ze profit (small) business, maar ik weet niet zeker in hoeverre je dan meer administraties kan en mag aanmaken. Dus ik refereer even naar mijn versie, accountancy light.

 

Ik kan daaruit heel makkelijk meerdere bedrijven consolideren en met 1 druk op de knop vaste (vooraf ingerichte) rapportages maken.

 

Behalve Afas, zou ik geen enkel pakket weten die deze mogelijkheid heeft. Je komt dan uit bij (dure) rapportageprogramma's die de verschillende administraties moeten inlezen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ha Jasper,

 

Ik herken ten dele je problemen met de mensen en software van Snelstart. Het werkte voor mij een paar jaar goed, maar met de nieuwe versies eind 2013 was er niet meer mee te werken en nu werk ik in een oude versie in een virtuele machine met Windows XP nog de administraties van 2014 bij om dan met een andere oplossing verder te gaan.

 

De online pakketten lijken wel leuk omdat de architectuur (online software) handig is, maar deze pakketten zijn vaak erg duur, je hebt weinig macht over je eigen gegevens, meestal geen inzicht in de code (niet open source) en bij een conflict kan je hele administratie (of alle administraties van een boekhouder) gegijzeld worden doordat de leverancier de toegang blokkeert.

 

Ik heb in de loop van de tijd met verschillende online- en offline pakketten gewerkt en telkens heel slechte ervaringen opgedaan. Uitsluitend een oude spartaanse (character-based) versie van Accountview, een heel oude versie (13 jaar terug) van Davilex en gedurende enkele jaren Snelstart werkten goed. Vraag me maar naar m'n ervaringen buiten dit forum om als je wilt weten wat je tegemoet kunt gaan bij Twinfield, Exact of Asperion.

 

Helaas is het zo dat zelfs bij die handige architectuur van 'online' software - als de kwaliteit van de leverancier of de software slecht is, heb je via een handige online interface toegang tot slechte software. Ik zeg dit vanuit mijn werkervaring als functioneel applicatiebeheerder bij heel grote organisaties waar ik software van alle mogelijke architecturen beheerde.

 

Ga in ieder geval voor een oplossing die je kosteloos, vrijblijvend, uitgebreid en volledig kunt testen. Kijk daarbij niet rond in de software wat het allemaal kan. Maar ga jouw administratie er in voeren zoals jij dat wilt, dan zie je vanzelf of het alles goed doet, wat jij nodig hebt.

 

Succes met je keuze en met de zaken,

 

Eric Groen

 

Administratiestudio.nl - Boekhouding en belastingzaken goed geregeld!

https://administratiestudio.nl

06-18113934

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel.

 

Ik herken het helemaal. Dat is ook altijd een beetje het risico als je met online partijen in zee gaat. Niet alleen met boekhouden maar ook met websites en google experts.

Met de wet die verbied om dingen zwijgend te verlengen, ceeeren een hoop bedrijven andere manieren om hun klanten vast te houden zonder service te hoeven verlenen.

 

Ik ga gebruik maken van Gravita, behlave dat het erg goedkoop is, vind ik het fijn om geen abb. te hebben en dat de verdien structuur al jaren hetzelfde is.

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Ik werk zelf met Debian Linux en heb meteen hun testversie geinstalleerd om 'ns goed naar te kijken.

Misschien een goede optie voor de administraties met ingang van dit jaar.

Ik hou je hier op de hoogte van m'n bevindingen.

Morgen weet ik meer!

 

 

Als Gravita jou goed bevalt kan ik 'm ook wel voor jou hier gebruiken, kunnen we als het goed is zo de administratie uitwisselen of samen gebruiken via Dropbox (moet deze mogelijkheden nog even nagaan).

 

 

 

[zelfpromotie verwijderd]

 

Administratiestudio.nl - Boekhouding en belastingzaken goed geregeld!

https://administratiestudio.nl

06-18113934

Link naar reactie
  • 0

Steeds meer boekhoudprogramma's werken via een online systeem.

Dit is voor zowel, de gebruiker, de fabrikant als de boekhouder een stuk voordeliger.

(minder persoonlijk contact nodig, updates sneller en makkelijker door te voeren, mee kijken bij vragen etc etc)

 

Maar hoe veilig is het nu werkelijk, want zover ik kan zien kun je zelf geen backup maken en ben je dus afhankelijk van de fabrikant.

De ervaring leert dat ook grote partijen slecht omgaan met de veiligheid, denk hierbij aan zaken die onlangs in het nieuws kwamen van Apple en Sony.

 

Ik stel deze vraag omdat ik per 1 januari 2015 gan overstappen naar een ander boekhoudpakket en een andere boekhouder.

De keuze van de boekhouder is gedeeltelijk afhankelijk van het pakket waarmee ik wil gaan werken.

Een keuze die door het grote aanbod al moeilijk genoeg is.

 

 

Beste wensen allemaal,

Mijn mening en het word steeds bevestigd door nieuwsberichten, over online dingen doen zoals je crm of financiën altijd te benaderen zijn door derden.

En ik denk niet dat ieder van ons de klantgegevens niet op straat wil hebben.

Er zijn meer mogelijkheden dan online

 

Mvg

 

 

 

[reactie onder quote leesbaarheid topic]

Link naar reactie
  • 1

Jasper,

 

Ik werk zelf met Debian Linux en heb meteen hun testversie geinstalleerd om 'ns goed naar te kijken.

...

 

Groet,

Eric Groen

Administratiestudio.nl

 

 

Beste Eric,

 

Ik ben niet meer op zoek naar een administratie kantoor. Bovendien heeft het altijd mijn voorkeur om de lokale economie te stimuleren, waardoor ik probeer zoveel mogelijk zaken te doen met lokale bedrijven.

 

Wel bedankt voor het aanbod.

Link naar reactie
  • 0

Als partijen als Sony en Apple het al niet voor elkaar krijgen dan heb ik inderdaad zeer weinig vertrouwen in dit soort kleinere bedrijven.

Bij hoeveel websites kun je niet gewoon je wachtwoord via de e-mail toegestuurd krijgen. Leuke service hoor, maar dat betekend alleen maar dat het dus leesbaar is opgeslagen.

Link naar reactie
  • 0

En ik denk niet dat ieder van ons de klantgegevens niet op straat wil hebben.

? Ik weet wel dat ik mijn klantgegevens niet op straat wil hebben. ;)

 

FF serieus: het grootste risico vormt de factor mens zelf. En dat risico is veel groter dan online werken.

 

Leuk dat een ondernemer niet on-line of in the cloud wil werken vanwege veiligheidsissues. Maar als die zelfde ondernemer vervolgens zijn hele administratie laat jatten door zijn laptop met niet-gecrypte harde schijf uit zijn auto te laten stelen tijdens een tankbeurt (waargebeurd) heeft het allemaal weinig zin.

 

Idem voor een bedrijf dat de harddisks wel crypt, maar waar de dossiers (met financiële en medische klantgegevens) gewoon open en bloot op bureau's en in kasten liggen, terwijl de schoonmakers in- en uit het gebouw kunnen lopen....

 

Ook een leuke vaak voorkomende grap: een onderneming met alle harddisks gecrypt, behalve de Backupschijf, die in de lade ligt bij de manager.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, de mens is inderdaad het gevaar maar probeer alles zo veel mogelijk te beperken(gevaren). En er zijn zelfde mogelijkheden maar dan niet online via een web browser die zo lek is. Maar uiteraard kasten misschien opslot als je naar huis gaat etc, om ook de personen die toegang tot je ruimtes hebben die niet de gelegenheid te geven om iets van jouw bedrijf te kunnen meenemen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.