• 0

BTW onbelast verhuren kantoor maar zelf wel BTW willen verrekenen

Mijn kantoorpand heb ik al jaren BTW plichtig verhuurd en verrekende de BTW met de fiscus.

Het pand is privé eigendom maar ik heb dus een overeenkomst met de fiscus zodat ik BTW belast kan verhuren. Hierdoor wordt het onderhoud - energie - etc voor mij ook BTW aftrekbaar. Dit is mooi meegenomen.

Nu kan ik het pand verhuren aan een huurder die niet BTW plichtig is.

 

Wat is nu raadzaam te doen? Een toeslag van bijv. 6% op de huurprijs of is er een constructie mogelijk zodat ik wel de BTW kan blijven verrekenen mbt alle door mij gemaakte kosten?

 

Iemand een idee wat een goed alternatief is?

Met dank voor het lezen en hopelijk ook een voorstel.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
of is er een constructie mogelijk zodat ik wel de BTW kan blijven verrekenen mbt alle door mij gemaakte kosten?

Nee

 

Een toeslag van bijv. 6% op de huurprijs

Een toeslag is het meest voor de hand liggende en gebruikelijke. Maar bereken de toeslag dan wel zo dat je er niet aan te kort komt. 6% komt op mij erg laag over (mijn verhuurder rekende van 2006 tot 2011 een toeslag van 23%, maar dat kwam ook omdat hij de BTW over de bouw nog kon verrekenen, en over mijn meters dus niet )

 

Iemand een idee wat een goed alternatief is?

Alleen verhuren aan BTW-plichtige huurders

(er zijn immers ook diverse verhuurders die juist btw-vrije verhuur aanbieden)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaar dat ik zoek naar een mogelijke oplossing.

Gelijk heb je,

maar die oplossingen zijn dus beperkt tot:

1) niet verhuren

2) verhuren zonder toeslag en zelf het BTW verlies dragen

3) verhuren met toeslag en het BTW verlies geheel of gedeeltelijk afwentelen op huurder

meer smaken zijn er niet...

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo J,

 

Sinds een tijdje verhuur ik mijn bedrijfspand aan een ondernemer die ook niet btw-plichtig is. Hoewel zo'n bedrijf uiteraard liever zonder btw huurt, is mijn ervaring dat zij eraan gewend zijn dat ze allerlei kosten inclusief btw moeten rekenen.

Als de ruimte eigen meters heeft, kan je huurder zelf een contract afsluiten voor water en energie en is die btw dus voor je huurder. En onderhoud van bijvoorbeeld een cv-ketel hoort ook bij de huurder dus die btw is automatisch ook niet meer voor jou.

 

In het standaard huurcontract dat bijna iedereen gebruikt staat een paragraaf over btw-compensatie. http://www.roz.nl/nl/roz/modellen/kantoorruimte

Waarschijnlijk kun jij op basis van de maandelijkse/jaarlijkse onderhoudskosten die je zelf voor (de buitenkant van) het pand hebt, een inschatting maken van hoe groot het btw-bedrag is dat straks niet terugvorderbaar is.

Als het alleen gaat over de btw op onderhoudskosten die bij de verhuurder horen is dat wellicht minder dan 6% van het totale huurbedrag. Die compensatie hoeft overigens niet in een percentage, maar kan ook in een vast maandelijks bedrag of in de vorm van een voorschot dat je eens per jaar verrekent als je weet hoeveel btw je over onderhoudskosten kwijt bent.

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.