• 0

Prijs discriminatie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

denk alleen dat je lang kunt zoeken want de term prijsdiscriminatie is een economische term die slechts aanduid dat er onderscheid gemaakt word in prijs.. (zonder dat het product afwijkt) maar heeft dan niet de negatieve betekenis die het woord discriminatie normaal heeft.

 

je zult dus geen regelgeving vinden op de term prijsdiscriminatie

Link naar reactie
  • 0

 

Price discrimination is one of the most complex areas of EC competition law. (pdf)

 

Om onderscheid te maken tussen toegestane en onwenselijke vormen van prijsdifferentiatie wordt de uitdrukking prijsdiscriminatie wel gebruikt, maar echt consistent is dat niet. Het hele domein van mededinging zit vol goed betaalde juristen en lobbyisten, dus er zijn geen simpele regels. Wat gisteren verboten was is vandaag toegestaan, en andersom.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Prijsdiscriminatie is meestal een legitieme marketingtool die heel veel wordt toegepast en vaak zelfs zeer gewenst is. Het is vrijwel altijd toegestaan behalve als een marktpartij haar machtspositie misbruikt. Daarvoor moet er dus sprake zijn van een (zeer) dominante marktpositie. Als een partij een dominante positie heeft en de prijzen voor diverse groepen (dal uren / senioren) anders wil maken is daar vaak toestemming voor nodig naar ik heb begrepen. Er moet dan afgewogen wordt of het nuttig is of gewoon een pressiemiddel om de winst te optimaliseren.

 

Een onderneming zal volgens mij eerder last hebben van onderbieding. Hierbij misbruikt een dominante partij haar positie om toetreders te weren of kleine partijen uit de markt te drukken met (tijdelijk) heel lage prijzen. Ik vraag me dus af of Jasper dit niet bedoeld?

Link naar reactie
  • 0

wat wij eigenlijk willen is een product aanbieden aan groepen Europeanen die het minder breed hebben dan hier in het rijke westen.

Uiteindelijk willen we deze dienst ook gaan opzetten in die landen, waarbij de rijke toeristen meer betalen dan de lokale bevolking.

 

Dit laatste is nu niet aan de orde, want elk land heeft zijn eigen regels en wetten.

 

Mijn vraag heeft dus iets te maken met het eerste deel.

Dit is overens een heel ander project dan de bedrijven waar jullie mij van kennen, maar dat bnegrepen jullie denk ik al.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.