• 0

Verplichte overdracht dossier-zaken aan ex-client ?

Als eenpitter, administratiekantoor, wordt ik geconfronteerd met een eis van een ex-client dat ik voor 2 boekjaren de complete grootboekadministratie van zijn BV dien uit te draaien op papier. Ik heb e.e.a. proberen op t zoeken op dit forum en internet maar daar eigenlijk niets soortgelijks over kunnen ontdekken. Op zich sta ik daar welwillend tegenover maar gezien de hoeveelheid werk (uren) en daarmee samenhangende kosten (printkosten, papier, verzendkosten etc.) wil ik dit graag vergoed zien. Dit wil ex-client niet gaan betalen en dreigt nu met juridische stappen. Ik dien daar bij te vermelden dat de relatie (familie ook nog eens )al enige tijd sterk is vertroebeld ondanks dat we in onderling overleg het boekjaar 2013 netjes hebben afgesloten en ik eerder opgevraagde dossierstukken en specificaties conform wensen al heb aangeleverd !

De vraag is of ik a. verplicht ben dit soort 'dossier'-zaken te verstrekken (hoe sta ik juridisch hierin) en b. of ik redelijkerwijs samenhangende arbeid en kosten hier aan verbonden mag doorberekenen ?!

Kan iemand binnen dit forum mij hierin een advies geven ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is wel zo netjes om de gevraagde gegevens te verstrekken. Kun je de grootboekkaarten niet in pdf afdrukken en per mail verzenden?

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Als van tevoren niet is afgesproken dat je dit soort uitdraaien gaat leveren, dan lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat iemand jou kan dwingen om dit kosteloos te doen.

 

Je kan natuurlijk altijd discussie krijgen over wat wel/niet afgesproken is. Ik neem aan dat je dit met je familielid ook niet echt duidelijk vastgelegd hebt, dus “hoe je kansen zijn” lijkt mij moeilijk te zeggen. Hangt waarschijnlijk ook deels af van de reeds betaalde bedragen.

 

Het is wel vrij gebruikelijk dat je een uitdraai afgeeft, uit vrije wil, en dat in de prijs mee calculeert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van de grootte van de onderneming is 2 jaar aan grootboekkaarten mogelijk een flink aantal dozen papier die je er doorheen mag gaan jagen. Daar mag je best de (reëel te maken) kosten voor in rekening brengen.

 

Exporteren naar PDF en op een USB-stick of een CD-ROM zetten (of mailen als de grootte te overzien is) lijkt mij inderdaad veel praktischer.

Link naar reactie
  • 0

Dank Ajos, Peter en RoveNed voor de reactie's,

 

Helaas is door gebruik van wat 'oudere' Exact-software voor mij onmogelijk e.e.a. leesbaar in bijvoorbeeld in PDF over te zetten en te verzenden. Wanneer dit een paar drukken op de knop waren geweest dan had ik dat graag op deze manier 'kostenloos' verzonden. Ik kan wel de administratie-bestanden digitaal verzenden en het lezen cq. 'uitdraaien' van bestanden bij ex-client neerleggen maar met het wellicht ontbreken van de juiste software is dat wellicht geen 'chique' oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eerlijk gezegd dat je ook een .txt file kan 'printen' (dus opslaan op je eigen PC) en die kan je vervolgens mailen. Die kan iedereen met een gewone PC (dus ook je "ex") gewoon zelf uitprinten, als het goed is.

 

Misschien komt het niet lekker uit zijn computer allemaal. Maar dat ligt dan (althans als jij deze file goed op scherm krijgt!) aan zijn/haar programmatuur (gewoon Windows dingetjes, dus geen Exact spul vereist).

En dan kan je natuurlijk dit altijd tegen kostprijs zelf op papier afdrukken en afleveren.

 

Dan ben je er van af.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.