• 0

Kosten/btw na bedrijfsbeeindiging

Beste leden,

Dit jaar is er in mijn bedrijf brand geweest. Na deze brand ben ik gestopt met het bedrijf en ik heb momenteel een uitkering van de Gemeente. Een van de eisen voor deze uitkering was dat mijn bedrijf werd uitgeschreven bij de KvK (mei jl., tevens medegedeeld aan de Belastingdienst).

Nu is gebleken dat ik niet goed verzekerd was. Volgens een advocaat kan mijn assurantietussenpersoon hiervoor verantwoordelijk worden gesteld (te lage inboedelverzekering, geen bedrijfsschadeverzekering). De advocaat is nu een procedure begonnen op basis van no cure no pay, en daarnaast betaal ik hem nu een bedrag. Hij heeft aangegeven dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat de zaak rond is.

In het geval er een uitkering volgt in 2016 van (stel) 50.000, waarvan 20% naar de advocaat gaat, dan heb ik de volgende vragen:

1) Is het bedrag wat ik in 2014 aan advocaatkosten betaal aftrekbaar als ondernemerskosten?

2) Is de BTW hierop aftrekbaar?

3) Is de uitkering -verminderd met de advocaatkosten- in 2017 belast, zoja, onder welke noemer (ik ben immers geen ondernemer meer)

4) Is de BTW over de advocaatkosten in dat jaar aftrekbaar en zoja, hoe zou ik deze moeten terugvragen?

5) Ben ik over deze uitkering(schadevergoeding) BTW verschuldigd?

Alvast dank!

.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47890-kostenbtw-na-bedrijfsbeeindiging/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Je ondernemerschap voor de BTW eindigt pas op het moment dat de laatste liquidatiehandeling achter de rug is.

En dat is (kennelijk) nu nog niet, want je bent nog met de afwikkeling bezig.

Dat de feitelijke bedrijfsuitoefening gestaakt is, maakt daarin geen verschil.

Dus als je een BTW plichtige ondernemer was (of bent eigenlijk), dan kan je de BTW over de (nagekomen) kosten gewoon terugvragen, althans als deze aan de voorwaarden voor terug te vragen/verrekenen voorbelasting voldoen.

Over een eventuele schadevergoeding ben je verder geen BTW verschuldigd.

Want daar staat geen prestatie van jou tegenover.

Waarschijnlijk wordt er op je uitkering loonbelasting ingehouden (of niet, door je heffingskortingen) en dat heeft dan niets met je (ex-)onderneming te maken. Uiteraard speelt BTW hier dan ook geen rol.

Uiteindelijk moet je natuurlijk een winstaangifte voor ondernemers doen over 2014 (ik neem aan dat dit allemaal in 2014 speelt...). Althans als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent/was.

En natuurlijk de vereiste BTW aangiften (en misschien suppleties) doen.

In je winstaangifte wordt dan ook je jaaropgave van je uitkering verwerkt en alle andere persoonlijke zaken. En niet te vergeten: De jaarstukken, met daarin het staken van je onderneming verwerkt!

Hopelijk doe je dit niet op eigen houtje allemaal, want zo simpel zal het niet zijn om het e.e.a. verantwoord rond te breien.

• 0

Beste Peter,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb het woord uitkering door elkaar gebruikt wat verwarrend was. Op de uitkering van de Gemeente wordt idd loonbelasting ingehouden. Op de (eventuele) gerechtelijke schadevergoeding i.v.m. onderverzekering zal dat niet zo zijn neem ik aan.

Ervan uitgaande dat een eventuele schadevergoeding pas in 2016 komt, begrijp ik dat ik in 2015 geen resultaat opgeef en in 2016 41.735 (50.000 - (10.000/1,21) als winst uit onderneming?

Inmiddels krijg ik geen aangiftes BTW meer. De BTW van 2014 kan ik wel via een suppletie-aangifte terugontvangen denk ik. Maar de betaalde BTW in 2016, hoe moet ik deze aangeven?

• 0

Je hebt wel een BTW nummer nodig om de BTW terug te kunnen vragen. Dan kan je proberen om deze weer te laten activeren en anders een nieuw nummer aanvragen.

Dan moet je wel nihilaangiften doen, als je niets aan te geven hebt. Anders gaat het niet goed.

Je resultaat kan je straks ook wel als 'resultaat uit werkzaamheden' opgeven, als je geen winstaangifte meer doet lijkt mij. Maar je kan natuurlijk ook een winstaangifte met jaarstukken insturen (winst uit onderneming dus). De schadevergoeding is dan geen omzet in de jaarstukken trouwens.

• 0

Nu is gebleken dat ik niet goed verzekerd was. Volgens een advocaat kan mijn assurantietussenpersoon hiervoor verantwoordelijk worden gesteld (te lage inboedelverzekering, geen bedrijfsschadeverzekering)

Wat voor soort bedrijf had je?

De advocaat is nu een procedure begonnen op basis van no cure no pay, en daarnaast betaal ik hem nu een bedrag.

No cure no pay is voor advocaten bij wet verboden. Er loopt alleen een proef voor letselschadeclaims, maar daarvan is hier geen sprake. Vermoedelijk is dit een soort no cure low pay afspraak of betaal je gewoon het volle pond? Of is het geen echte advocaat maar een juridisch adviseur?

Hij heeft aangegeven dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat de zaak rond is.

Dat snap ik eerlijk gezegd niet???

Als sprake is van ontoereikend of verkeerd advies, dan kun je een Kifid procedure starten en vervolgens een claim indienen. De jurisprudentie op dat gebied is redelijk helder: de adviseur moet aantonen dat hij/zij het wel met jou heeft besproken en dat het niet verzekeren van bedrijfssschade en het niet toereikend verzekeren van de inventaris jouw eigen bewuste - en vastgelegde keuze - was. Doet of kan de adviseur dat niet, dan moet hij/zij de schade betalen.

Ook omvang van de schade vaststellen lijkt me niet zo moeilijk: waarde inventaris vóór schade kan door een schadexpert worden geschat en de bedrijfsschade blijkt uit de jaarcijfers. De adviseur is verder verplicht verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid, dus grote kans dat een claim ook wordt betaald / invorderbaar is.

Hamvraag lijkt mij dus: waarom moet dit 2 jaar duren? Die termijn lijkt me niet in jouw belang?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

@norbert

Het ging om een productiebedrijfje.Ik denk dat in dit geval no cure low pay de beste term is.

Het juridische gedeelte laat ik het liefst aan de advocaat over. Hij heeft aangegeven dat het langer kan duren omdat het een gerechterlijke procedure betreft en de tegenpartij vooralsnog nergens op reageert.

@peter

Ik zal tzt het BTW-nummer opnieuw proberen te activeren. Ik zal proberen een eventuele vergoeding op te geven als winst uit onderneming, dan kan ik nog wat mkb-vrijstelling claimen. Ik zie dan wel hoe de belastingdienst dit behandelt.

Bedankt voor de moeite en ik kan weer verder!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar