• 0

Minimaal 3 opdrachtgevers voor belastingdienst? Per KvK-nummer of per activiteit

De belastingdienst kijkt naar verschillende zaken om te controleren of er sprake is van een fictief dienstverband. Zo moet er geen sprake zijn van een gezagsverhouding etc.

Er wordt ook vaak gesproken over dat er minimaal 3 opdrachtgevers moeten zijn.

Bekijkt de belastingdienst dit per activiteit of per KvK-nummer.

Ik heb namelijk meerdere handelsnamen onder 1 KvK-nummer. Wordt er in totaal gekeken of naar bijv de activiteit die de meeste omzet genereert?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

de verschillende handelsnamen maakt niet uit. Ik denk dat je praat over jouw eenmanszaak. Het is dat bedrijf dat de VAR heeft en daarvoor moet je laten zien dat je geen dienstbetrekking hebt.

Dus

of geen gezagsverhouding

of meerdere opdrachtgevers (met voldoende spreiding in omzet ertussen)

om geen fictief dienstverband te hebben

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Dus bijvoorbeeld: als ik 25 opdrachtgevers heb voor activiteit A, met een omzet van 100 euro per opdrachtgever. En 1 opdrachtgever voor activiteit B, met een omzet van 50.000 euro. Dan zal de fiscus er geen probleem van maken dat ik maar 1 opdrachtgever heb voor activiteit B (en dus geen VAR_verklaring voor activiteit B)?

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook weer niet gezegd.

 

Stel dat ik ICT diensten lever aan 25 klantjes. Als ondernemer.

Maar dat is niet genoeg om rond te komen.

Dus werk ik ook in een bakkerij als broodverkoper.

 

Dan is de kans best groot dat de BD vindt dat de bakker mijn werkgever is, ook stuur ik facturen van mijn bedrijf naar hem/haar (in plaats van dat hij /zij mij loon betaalt).

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de VAR persoonsgebonden en niet per handelsnaam. Daarbij geldt wel zoals Peter hierboven aangeeft dat de VAR wel geldt voor de activiteit waarvoor ze is aangevraagd. ICT diensten en broodverkoper is niet met 1 VAR verklaring af te handelen, daar zijn twee VAR verklaringen voor nodig.

 

In mijn geval vraag ik een VAR aan voor elektrotechnische werkzaamheden, daarmee mag ik veel doen, maar voor broodverkopen is er toch weer een andere VAR nodig.

 

En lees hierbij voor VAR ook de opvolger BGL

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.